۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۸:۳۸
کد خبر: 81433921
T T
۰ نفر
مدیركل منابع طبیعی: از 12 مورد آتش سوزی اخیر در گلستان 11 مورد عامل انسانی داشت

گرگان - ایرنا - مدیركل منابع طبیعی گلستان با تصریح بر اینكه رسانه های ارتباط جمعی با اطلاع رسانی صحیح می توانند برخی حساسیت های سطحی و كاذب و استنباط های بعضا نادرست نسبت به منابع طبیعی را تغییر دهند، گفت: از 12 مورد آتش سوزی اخیر در جنگل های این استان 11مورد عامل انسانی داشت.

'ابوطالب قزلسفلو' با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مركز استان گلستان ضمن قدردانی از تلاش اغلب رسانه های ارتباط جمعی به ویژه ایرنا در انعكاس اخبار و رویدادها بویژه حوزه منابع طبیعی، اظهار كرد: طی روزهای اخیر 12 مورد آتش سوزی در جنگل های گلستان رخ داد كه در 11 نقطه آن عامل انسانی نقش داشت و شوربختانه تر اینكه برخی از آن ها عمدی بود.

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این رابطه، تصریح كرد: منابع طبیعی در استان های شمالی و نیز استان گلستان از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان این كه حساسیت نسبت به منابع طبیعی بسیار ارزشمند است، گفت: متاسفانه برخی از این حساسیت ها به دلیل فقدان آگاهی فنی و كارشناسانه با احساس همراه شده و از واقعیت دور می شود.

قزلسفلو، با اشاره به دو حادثه سیل و حریق در منابع طبیعی گلستان، افزود: هنگام بروز این حوادث، عامه مردم و متاسفانه برخی مسوولان، اداره منابع طبیعی را مقصر می دانند درحالی كه وقوع این حوادث امری طبیعی و بعضا عامل انسانی در آن نقش دارد.

مدیركل منابع طبیعی گلستان خاطرنشان كرد: حضور بیش از حد مردم در جنگل ها و تردد خودروها در آن اگرچه با هدف تفریح و استراحت انجام می شود اما به مرور سبب كوبیدگی خاك جنگل شده كه با جلوگیری از نفوذ آب باران در خاك سیلاب به راه افتاده و به تبع آن خسارات های مالی و جانی به بار می آورد.

قزلسفلو با بیان این كه ظرفیت جنگل های استان گلستان جوابگوی حضور بیش از حد مردم و مسافران در آن نیست، خاطرنشان كرد: برخی از اجرای طرح های جنگلداری انتقاد می كنند در حالی كه اجرای این طرح های كارشناسی سبب حفظ منابع طبیعی و جنگل ها طی دهه های اخیر شده است.

وی به وقوع سیل هشتم خرداد امسال در گلستان اشاره كرد و گفت: امروزه دیگر صحبت از كنترل و یا جلوگیری از بروز سیل مطرح نیست زیرا جلو سیل را مثلا پس از یك بارندگی شدید در مدت زمان كوتاه نمی توان گرفت بنا بر این صحبت از مدیریت سیل و سیلاب به صواب نزدیكتر است.

وی افزود: در مدیریت سیلاب نیز تنها یك یا دو دستگاه دخیل نیست بلكه بسیاری از دستگاه های اجرایی ذیربط باید پای كار باشند و بخشی نگری در سیاستگذاری ها و تصمیمات هر یك از این دستگاه ها، باید جای خود را به هماهنگی و تعامل بدهد.

وی اضافه كرد: در زمانی كه سیل مهیب خرداد در گلستان اتفاق افتاد و خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشت در همان زمان در كشور آلمان سیل چهار كشته بر جای گذاشت، اما این مسئله به این دلیل نیست كه در آن جا كنترل سیل صورت نمی گیرد بلكه با توجه به پیشرفت ها و امكاناتی كه دارند سیل مدیریت می شود.

وی، منابع طبیعی را از سرمایه های ملی دانست و گفت: حفاظت از این سرمایه های ملی یك وظیفه همگانی است و هم مردم و هم مسوولان باید نسبت به آن حساس باشند ضمن این كه سطح انتظارات از منابع طبیعی باید متناسب با واقعیت ها و امكانات باشد.

مدیركل منابع طبیعی گلستان همچنین با بیان این كه محیط زیست و منابع طبیعی در كشور ما دارای پیچیدگی های زیادی است، افزود: برای شناساندن ابعاد مختلف این پیچیدگی ها به مردم و همراهی بیشتر مردم با منابع طبیعی و محیط زیست، رسانه های بزرگ و مادر همچون صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا نقش اساسی دارند.

كرمانی، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز گلستان نیز در این نشست آمادگی همكاران خود را برای تعامل هر چه بیشتر به منظور هم پوشانی و هم افزایی با ادارات منابع طبیعی استان به منظور افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی حفظ محیط زیست و منابع طبیعی اعلام كرد.

استان گلستان با داشتن شرایط خاص در كشور به لحاظ اقلیم متنوع همچون دریا، جنگل، دشت و بیابان با طبیعت بكری مواجه است اما طی سالهای اخیر عرصه های آن بویژه حوزه جنگل با تعرض عوامل انسانی و حوادث قهری مواجه بوده است.

عقب نشینی جنگل ناشی از تخریب و آتش سوزی، تغییر منفی الگوی كشت، برداشت بی رویه منابع آبی، كاهش ذخایر دریایی بویژه خاویار، خرد شدن اراضی كشاورزی از جمله برخی چالش های حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گلستان است.

7479/2729
۰ نفر