۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۱۱
کد خبر: 81434222
T T
۰ نفر
كارشناس ایتالیایی:كاهش قیمت نفت در كوتاه مدت مشكلی برای ایران ایجاد نمی كند

رم - ایرنا - مدیر موسسه ایتالیایی مطالعات جهانی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و تجربه هشت ساله ایران در جنگ با عراق گفت: سقوط قیمت نفت در بازارهای بین المللی در كوتاه مدت مشكلی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی كند.

به گزارش ایرنا، 'نیكولا پده' مدیر موسسه مطالعات جهانی ایتالیا افزود: كاهش قیمت نفت در بازارهای بین المللی در كوتاه و میان مدت مشكلی برای ایران ایجاد نخواهد كرد. جمهوری اسلامی ایران 35 سال است كه تحت تحریم قرار دارد و در دوره جنگ با عراق ، قیمت پایین نفت را همراه با شرایط جنگی تجربه كرده است.

وی در گفت و گو با خبرگزاری 'كرونوس' گفت: به نظر می رسد كه اخیرا مشكل نفت تبدیل به بحث اصلی دولت روحانی شده باشد و صحبت از توطئه علیه ایران با استفاده از اهرم نفت به میان آمده و محمد جواد ظریف وزیر خارجه نیز عدم همكاری كشورهای منطقه علیه سقوط قیمت نفت را اسفناك خوانده است.

وی افزود: تولید كنندگان نفت حتی با قیمتی اینچنین پایین، هنوز حاشیه برای سود دارند و نباید بازارهای موازی كه مربوط به همه می شوند را نیز فراموش كرد. فكر می كنم كه تاثیر كاهش قیمت نفت برای ایران ، در كوتاه و میان مدت، بیشتر سیاسی خواهد بود تا اقتصادی. در داخل و خارج از ایران خیلی ها هستند كه از گشایش تهران به سوی غرب حمایت نمی كنند.

وی در خصوص استراتژی نفتی عربستان گفت: عربستان از هر اقدامی كه به منافع ایران ضربه وارد كند، حمایت می كند اما به تنهایی قادر به تعیین قیمت نفت نیست و اكنون نكته مهم این است كه كشورهای عضو اوپك به چه صورتی بازار را میان خود تقسیم و سقوط قیمت نفت را مدیریت می كنند.

این تحلیلگر ایتالیایی با بیان اینكه برخی تحلیلگران عقیده دارند كه سقوط قیمت نفت می تواند تهران را با مشكل مواجه سازد و این كشور را مجبور به پذیرفتن مصالحه و امضای توافق در خصوص برنامه هسته ای كند، گفت: برعكس، این یك اثر معكوس خواهد داشت و انعطاف پذیری ایران در مذاكرات هسته ای كمتر خواهد شد و پایین امدن قیمت نفت می تواند هضم توافق با غرب را در داخل كشور مشكل تر كند.

اروپام*2*461*1579

سرخط اخبار جهان