۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۴۷
کد خبر: 81434271
T T
۰ نفر
ایجاد و حفظ اشتغال از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید است

تهران- ایرنا- «علی ربیعی» وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، ایجاد و حفظ اشتغال موجود را از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید دانست.

به گزارش ایرنا، ربیعی روز یكشنبه در بازدید از كارخانه سیمان ساوه كه توانسته با وجود شرایط سخت 800 نفر از نیروی كار خود را حفظ كند، گفت: مازاد 20 میلیون تن تولید سیمان در كشور ناشی از وجود ركود در ساخت و ساز كشور است. وی گفت: دیپلماسی صادراتی سیمان را باید افزایش و به واسطه این رویكرد بتوانیم اشتغال را هرچه بیشتر در این بخش توسعه دهیم.

وی از انجام مطالعات مشترك با وزارت راه و شهر سازی خبر داد و گفت: سیمان می تواند نقش مهمی در جاده سازی داشته باشد، هرچند دولت یازدهم برنامه های زیادی در بخش ریل سازی و جاده سازی دارد كه می توان از سیمان برای اجرای آنها یاری گرفت.



** مشاغل سخت و زیان آور

ربیعی با بیان آنكه برخی از مشاغل سخت و زیان آور سلامت كارگران را همواره تهدید می كند، یادآور شد: در صورتی كه 10 روز وقفه در مشاغل سخت و زیان آور ایجاد می شد، نوع سختی و زیان آوری شغل ابطال می شد، اما هم اكنون با تلاش هایی كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی انجام داده فاصله 10 روز وقفه به یك سال افزایش یافته است.

وی معتقد است: برخی از مشاغل نظیر كار در عمق دریا و یا كار با برخی از اشعه های زیان آور، از كارهای سخت و زیان آور محسوب می شوند، هرچند باید سختی های بسیاری از مشاغل را با استانداردسازی آنها كاهش داد.

وی با اشاره به اینكه باید ویژگی های مشاغل و سخت و زیان آور تغییر كند، افزود: بخش مهمی از سختی و زیان آوری مشاغل كه بار مالی زیادی دارند، را می توان با استانداردسازی سختی آن ها را كاهش داد.

به گفته ربیعی، نبود آموزش، نامناسب بودن ارگونومی مناسب در كار، ماهیت زیان آور فیلتراسیون و در نهایت نبود ایمنی در كار برخی از مشاغل را در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار داده است.

وی ادامه داد: با حمایت كارفرمایان می توان برخی از ویژگی های كار را تغییر داد و میزان بروز شرایط نامناسب در كار را دگرگون كرد به طوری كه با استانداردسازی و آموزش می توان ماهیت زیان آوری را در كار تغییر داد.

وزیر كار گفت: از آنجا كه برخی از مشاغل در ذات خود سخت هستند، باید تلاش كنیم با استانداردسازی زیان آوری آنها را كم كنیم.

ربیعی یادآور شد: سخت و زیان آوری كار، بار مالی برای تامین اجتماعی دارد كه با مطالعه می توان این بار مالی را كاهش داد. یكی از راههای كاهش زیان آوری در مشاغل سخت، استانداردسازی و آموزش است كه متاسفانه دوره های آموزش برای سلامت كار ناچیز و كم است كه باید ارتقا یابد.

وی گفت: امسال وزارت كار تلاش كرده كه مشاغل سخت و زیان آور را به سوی مشاغلی كه در ذات خود زیان آوری ندارند، هدایت كند.

وی توضیح داد: برای این مهم كمیته های حفاظت كار را افزایش داده ایم و كارهای مطالعاتی زیادی در این خصوص حال انجام است.

وی درباره شرایط كار در صنعت سیمان نیز اظهار داشت: خوشبختانه صنعت سیمان در زمینه ایمنی كار عملكرد خوبی داشته و بخش محیط زیستی در كنار این صنعت فعال شده كه بتواند شرایط بهتری را برای كارگران و شهرهای همجوار كارخانه فراهم كند.



** حوادث ناشی از كار

وی در خصوص حوادث ناشی از كار هم افزود: آمارها نشان می دهد حوادث در حین كار رقم قابل توجهی بود كه نخست در صنعت بعد ساختمان بود اما الان ساختمان رتبه نخست را در زمینه حوادث ناشی از كار بخود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بخشی از حوادث منجر به فوت می شود و هزینه های حوادث ناشی از كار و زیان آوری مشاغل مسئولان حوزه كار را بر آن داشت كه مدلی را در وزارت كار پیگیری كنند كه در این مدل بجای بازرسی های نوبه ای و جریمه به سمت تعامل با نظام كارفرمایی حركت می كنیم.

وی گفت: مطالعات انجام شده در صنعت نشان می دهد كارگاههای زیر 50 نفر بیشترین حوادث ناشی از كار را دارند.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی بیان داشت: برای كاهش حوادث ناشی از كار قصد داریم با نظام كارفرمایی این موضوع را ساماندهی كنیم و افرادی را با همكاری كارفرمایان بكار می گیریم و آموزش می دهیم زیرا با آموزش ایمنی كار می توان سپاه ایمنی را تشكیل داد.

ربیعی یادآور شد: به سوی نظام پیشگیری از حوادث كار پیش می رویم بجای آنكه بازرسی كار را افزایش دهیم در هر كارگاه یك نفر مسئول ایمنی كار را با تعامل با كارفرما قرار می دهیم كه در نهایت این امر منجر به كیفیت زندگی بهتر كارگران خواهد شد.



** حفظ اشتغال موجود

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی یادآور شد: مشكل اصلی حفظ اشتغال است، كلینیك هایی را برای این موضوع طراحی كرده ایم و تفاهم نامه هایی با وزارت صنعت معدن تجارت و بانك مركزی امضا كردیم به طوری كه 243هزار شغل در معرض ریزش قرار گرفت لذا كارشناسان كلینیك ها می روند در سطح كارگاهها مطالعه می كنند، هرچند بحث جرایم بیمه ای مالیات در برخی از بنگاهها دارای مشكل است.

ربیعی ادامه داد: در لایحه بودجه داوطلبانه موضوع بخشودگی جرایم بیمه ای را عنوان كردیم تا كارفرماها بتوانند جان بگیرند زیرا نظام تولید كشور هم بیمار است.

وی گفت: درخصوص استمهال وام ها نیز مذاكراتی صورت گرفته كه خوشبختانه با تفاهمی كه با بانك مركزی كردیم قرار شده 50 تا 60درصد تسهیلات پرداختی به بخش صنعت به عنوان سرمایه در گردش مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر كار تاكید كرد: با استمهال تسهیلاته می توانیم از ریش نیروها در بنگاهها جلوگیری كنیم، برنامه ما این است كارگاههایی را كه بالای 80 درصد اشتغال ایجاد كنند را در دستور كار قرار دهیم.

وی تاكید كرد: به هر حال ما موفق شدیم از ریزش نیروی كار در جاهایی كه مرگ صنعت و صنعت اقتصادی نبوده، جلوگیری كنیم.



** امنیت شغلی كارگران

وزیر كار گفت: در بحث امنیت شغلی كارگران با سفید امضاها بشدت مقابله می كنیم، سفید امضا ملاك داوری ما در دادگاهها قرار نمی گیرد و این موضوع را به دادگاهها بخشنامه كرده ایم.

وی تاكید كرد: عدم امنیت شغلی در شرایطی كه عرضه و تقاضا نیروی كار یكسان نیست، ایجاد می شود. من وزیر كار هستم می خواهم نظام تولید در كشور پیش رود و نمی خواهم به سمت ناامنی شغلی كارگران بروم.

وی گفت: نامه ای به نمایندگان می نویسم تا ناامنی را برای نیروی كار رواج ندهیم، البته نگرانی كارآفرینان را هم از اجرای قانون كار باید سبك كنیم.

وزیر كار با تاكید بر اینكه در هیچ دوره ای این همه سه جانبه گرایی نبوده زیرا وزارت كار هر روز پاتوق سه جانبه گرایی است، افزود: باید بتوانیم منابع هدفمند نظام حمایت از نیروی بیكاری را قوی تر كنیم لذا سالانه 2 هزار میلیارد تومان پرداخت می كنیم زیرا توان پرداخت بیش از این میزان را نداریم.

وی گفت: طرح جدیدی در بحث بیمه بیكاری داریم، افرادی كه دچار بیكاری هستند به كارگاهها معرفی خواهند شد. كارگاههای كه دچار مشكل می شوند بیكاران آن به كارگاههای دیگر معرفی می شوند و بخشی از مزد را ما و بخشی دیگر را كارفرما پرداخت خواهد كرد.

وی توضیح داد: داریم با كانونهای كارفرمایی تفاهمنامه هایی امضا می كنیم 200 هزار نفر بیمه بیكاری داریم كه 2 هزار میلیارد تومان صرفه جویی خواهد شد.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: من خود كارگر و روستازاده بودم و با مشكلات كارگران آشنا هستم.



** نگاه صرفه جویی و پاكدستی در شستا

ربیعی در خصوص شركت های شستا نیز افزود: شركتهای سرمایه گذاری تامین اجتماعی متعلق به كارگران است و نگاه صرفه جویی و پاكدستی در آن با روی كارآمدن دولت یازدهم حاكم شده است.

وی تاكید كرد: سازمان تامین اجتماعی حیاط خلوت هیچ گروه سیاسی نیست و اجازه نخواهم داد سرمایه كارگران مورد سوء استفاده این گروه ها قرار گیرد.

وزیر كار افزود: سازمان تامین اجتماعی حیاط خلوت تكنوكرات های واقعی و تصمیمات در این سازمان فنی است،

وی یادآور شد: این سازمان هم اكنون در سرمایه گذاری های بزرگ نظیر نفت، و گاز، دارو و پتروشیمی و برخی صنایع بزرگ دیگر حضور دارد.

ربیعی توضیح داد: برنامه هایی داریم كه سازمان های سرمایه گذاری تامین اجتماعی در كنار بخش خصوصی فعالیت های اقتصادی انجام دهد و بخش خصوصی بتواند در این سرمایه گذاری ها سهم بیشتری بگیرد.

وی اظهار داشت: همچنین برنامه هایی در خصوص بین المللی كردن فعالیت این شركت ها داریم، در برخی از كشورها كه مقرون به صرفه است، شستا می تواند سرمایه گذاری كند.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: مدیرانی كه در شستا فعالیت می كنند مدیرانی دلسوز هستند كه سرمایه گذاری در جهت توسعه اشتغال را پیگیری می كنند.

اقتصام(3)9123**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد