۱ دی ۱۳۹۳، ۹:۳۶
کد خبر: 81434535
T T
۰ نفر

حسنات وقف مستمر، هميشگي و بي پايان است

۱ دی ۱۳۹۳، ۹:۳۶
کد خبر: 81434535
حسنات وقف مستمر، هميشگي و بي پايان است

بيجار- سنندج – ايرنا- كارشناس ارشد اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان بيجار، گفت: حسنات بعضي امورخيريه درگذر روزگار و حسب نيازهاي مردم در مقاطعي ممكن است ادامه داشته باشد، ولي وقف هرگز پاياني ندارد و بطور مستمر در تمام زمان ها جريان دارد.

حجت الاسلام ميثم عباسپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: وقف سنت حسنه اي است كه از ديرباز به اشكال گوناگون در تاريخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسيري روشن، منطقي، هدفدار، مترقي و دقيق نهاده است.

وي با اشاره به اينكه وقف از مختصات نظام حقوقي و اقتصادي اسلام است و از ويژگي هاي خاصي برخوردار است، اظهار كرد: قرآن مجيد اصيل ترين منبع معارف و حقوق اسلامي است، لذا براي دستيابي به اصل و ريشه هر مطلبي پيش از هر منبعي بايد به قرآن مراجعه كنيم.

وي با بيان اينكه وقف عملي صالح و باقي و مصداق روشني از تعاون و تعاضد است، ادامه داد: وقف انفاقي عاري از منت و احساني خالي از اذيت و بدور از تحقير شخصيت ديگران است.

او هدف پيش بيني شده براي تعيين يك هفته به نام وقف را تبيين و نشر مباني ديني، تشويق متدين و اطلاع رساني براي عموم جهت شركت فعال تر در اين امر خير و پربركت ذكر نمود و گفت: در اين راستا برنامه هايي تدارك ديده شده است تا با ارتباط بيشتر با اقشار مختلف، فعال و متمكن جامعه، جايگاه وقف و نقش آنرا در بهبود زندگي محرومين تبيين كند و در رابطه با تاثير آن در تامين هزينه هاي برگزاري آيين هاي مذهبي و ديني، نشر و بيان احكام اسلامي و برنامه هاي آموزش قرآن و احكام و نگهداري اماكن و امامزادگان بيشتر اطلاع رساني شود.

حجت الاسلام عباسپور به گفته هاي امام خميني (ره) در رابطه با وقف اشاره كرد و گفت: آنچه وقف مي شود بايد قابل تملك و داراي منافع حلال باشد به طوري كه بشود با بقاي اصل ملك، به مدت قابل توجهي از آن منفعت برد ولي لازم نيست كه هم اكنون قابل بهره برداري باشد.

اين روحاني فعال در امور وقف و ناظر موقوفات شهرستان بيجار به بيان جايگاه وقف در ميان اهل سنت نيز پرداخت و بيان كرد: اهل سنت سه شرط ارزشمند بودن، معلوم بودن و مالكيت واقف بر موقوف را براي معتبر بودن وقف ضروري مي داند.

اين مبلغ امور وقف و خيريه بيجار با اشاره به اينكه واقف بايد عاقل، بالغ و جائزالتصرف باشد يعني محجور نباشد، ادامه داد: همه مذاهب بر شرط بودن كمال عقل در واقف اتفاق نظر دارند و معتقدند وقف محجور صحيح نيست.

وي گفت: از ابوحنيفه نقل شده است كه وقف در ثلث اموال صحيح است مشروط بر اين كه در جهت بر و احسان باشد.

وي افزود: امام خميني (ره) در تحريرالوسيله مي فرمايند؛ وقف كننده بايستي عاقل، بالغ، مختار و غير محجور باشد و ممنوعيتي از تصرفات در مالي كه وقف مي كند نداشته باشد.

حجت الاسلام عباسپور، در پايان به همه متمكنين و كساني كه مي توانند در امور عام المنفعه، مذهبي و حتي موارد مورد نظر خويش كه از ثواب و اجر اخروي مستمري برخوردار باشد، توصيه كرد در اين هفته و هر فرصتي كه پيش روي خواهند داشت، در امور خير مشاركت كنند.ك/3

7350/570

سرخط اخبار استان‌ها