توجه ويژه به معادن راهكار توسعه اقتصادي خراسان جنوبي است

بيرجند - ايرنا - رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبي گفت: طبق نظر كارشناسان اين سازمان، تنها راه توسعه صنعتي استان از طريق تقويت و ارزيابي درست از ظرفيت بسيار بالاي معادن آن، ميسر مي شود.

'نعمت الله حقيقي' روز دوشنبه در آستانه سفر رييس جمهوري و هيات دولت به خراسان جنوبي در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: بر همين اساس كار اعتبار سنجي معادن استان به شركت ايميدرو (سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران) سپرده شده و تا شش ماه ديگر نتيجه كار اعلام خواهد شد.

وي با بيان اينكه ميزان ذخيره قطعي معادن استان بالغ بر 1.5 ميليارد تن برآورد شده گفت: در سطح استان 1200 محدوده معدني برروي كالك جهت واگذاري از طريق مزايده مشخص شده واز دو پهنه مصوب با 1900 كيلومتر مربع يك پهنه آن به وسعت 1000 كيلومتر مربع جهت انجام عمليات اكتشاف سيستماتيك طبق فرآيند فراخوان وزارت متبوع به بخش خصوصي واگذار خواهيم كرد.

حقيقي، از طلا، آهن، سرب، روي و مس به عنوان پنج فلز مهم استان ياد كرد و افزود: بيشترين مواد معدني استان به ترتيب حجم استحصال ˈبنتونيتˈ با 74 معدن، ˈگرانيتˈ با 69 معدن، ˈمنيزيتˈ با 30 معدن، ˈسنگ لاشهˈ با 24 معدن، ˈخاك نسوزˈ با 21 معدن و ˈزغالسنگˈ با 20 معدن مي باشد.

وي در ادامه به محدوديت هاي سرمايه گذاري در استان و به خصوص در حوزه معدن اشاره كرد و اظهار داشت: فاصله زياد بين توليد كننده و مصرف كننده نهايي، فقدان موسسات هندلينگ يا پشتيباني سرمايه گذاري، پايين بودن متوسط ميزان سرمايه گذاري در اين استان نسبت به ديگر استانها و نيز فقدان مشوق هاي قانوني براي جذب سرمايه گذار مي باشد.

حقيقي در مقابل به نقاط قوت سرمايه گذاري در خراسان جنوبي اشاره كرد و گفت: وجود 460 كيلومتر مرز مشترك و البته بسيار امن و مطمئن با كشور جمهوري اسلامي افغانستان از بزرگترين فرصت هاي سرمايه گذاري مي باشد كه به ندرت در ديگر استان هاي شرقي كشور ميسر است.

وي در ادامه به حوزه صنعت استان پرداخت و گفت: در حال حاضر 466 پروانه بهره برداري معتبر با حجم سرمايه گذاري 7534 ميليارد ريال در استان صادر شده كه ميزان اشتغالزايي آن ها 10 هزار و 654 نفر مي باشد.

حقيقي بازاريابي را يكي از مولفه هاي مهم در زمينه رونق صنعت نام برد و افزود: در حوزه صنعت، برخي صنايع شيوه هاي سنتي را در پيش گرفته اند و ما نمي توانيم به چنين صنايعي كمك كنيم.

وي گفت: از سوي ديگر در حوزه رقابت نيز خودكفا نيستيم و نمي توانيم درهاي ورودي استان را به روي توليدات ديگر استان ها ببنديم و اينجاست كه مفهوم رقابت و بازاريابي به شيوه هاي نوين هويت پيدا مي كند.

حقيقي در بخش ديگري به حوزه بازرگاني و تجارت خارجي پرداخت و گفت: يكي از پيش نياز هاي اصلي توسعه صنعت در خراسان جنوبي، تجارت است.

وي گفت: اگر بخواهيم خراسان جنوبي را در سيستم توسعه اقتصادي قرار دهيم بايد تامين سرمايه از خارج استان صورت گيرد.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبي با بيان اينكه استان قابليت هاي فراواني دارد، يادآور شد: يكي از اين پتانسيل ها وجود تعداد زيادي تحصيل كرده در استان بوده و فرهنگ و تفكر مردم استان بي نظير است و نگاه ما براي استفاده از اين ظرفيت بزرگ ايجاد ارتباط منطقي با دانشگاه ها است و در اين ميان تجار نقش اساسي و موثري در معرفي ظرفيت هاي خراسان جنوبي دارند.

حقيقي افزود: خراسان جنوبي استاني مستعد براي توسعه اقتصادي است كه ظرف مدت چند سال آينده در بحث توسعه اقتصادي دچار جهش مي شود.

وي با بيان اينكه بايد حجم سرمايه گذاري در خراسان جنوبي افزايش يابد، افزود: در اين راستا تاكنون سرمايه گذاران شناسايي شده اند.

حقيقي با بيان اينكه بازارچه هاي مرزي استان سابقه تاريخي دارند، گفت: بازارچه مرزي يزدان خراسان جنوبي در مسير تردد ترانزيت قرار دارد و اين موضوع يكي از جذابترين فاكتورها براي توسعه تجارت استان است و نقش موثري در معرفي استان دارد.

وي همچنين بر افزايش روابط ايران و افغانستان تاكيد كرد و يادآور شد: اين موضوع يكي از درخواست هاي مهم از رايزنان ايران در افغانستان است.

حقيقي با بيان اينكه به بازار به عنوان يكي از محوري ترين مولفه هاي اقتصادي بايد نگاه كنيم، افزود: اين استان از لحاظ صنعتي توسعه يافته نيست و براي پيشرفت آن از نظر صنعتي بايد تلاش مضاعفي صورت گيرد.

وي گفت: افغانستان را بايد به عنوان يك بازار حتي از نظر فرهنگي بشناسيم كه اين امر سبب افزايش مراودات ما با اين كشور مي شود.

حقيقي در ادامه با بيان اينكه 30 درصد صادرات كشور به افغانستان از گمركات خراسان جنوبي صورت مي گيرد ؛ افزود: طي هفت ماهه امسال حدود 97 ميليون دلار صادرات از استان با 16 درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال داشتيم.

وي با بيان اينكه بيشترين حجم صادرات به ترتيب مربوط به محصولات صنعتي، پتروشيمي و كشاورزي بوده گفت: در مقابل تنها بيش از 224 هزار دلار واردات به استان داشته ايم.

به گفته حقيقي، البته ميزان صادرات ديگر استان ها كه از بازارچه هاي خراسان جنوبي صورت گرفته، 377 ميليون دلار مي باشد.

كاروان تدبير و اميد، چهارشنبه سوم دي ماه در يازدهمين سفر استاني دولت به خراسان جنوبي سفر مي كند.665/666
۰ نفر