۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81434818
T T
۰ نفر
قرضاوی و دو دیدگاه در مالزی/ حزب پاس خواستار حمایت دولت از شیخ سلفی شد

كوالالامپور – ایرنا – حزب اسلامی مالزی (پاس) روز دوشنبه از دولت این كشور خواست از 'یوسف القرضاوی' شخصیت افراطی و شیخ سلفی حمایت كند.

به گزارش ایرنا، دولت مالزی سال 2009 جایزه 'رهبر مع الهجره' را به القرضاوی اهدا كرد و حال حزب پاس در بیانیه ای خواستار موضع گیری پوتراجایا در قبال تحت تعقیب قرار گرفتن این شیخ سلفی به وسیله پلیس بین الملل شد.

'محفوظ عمر' رییس بخش اطلاعات حزب اسلامی مالزی اقدامات پلیس بین الملل به منظور تحت تعقیب قرار دادن 'یوسف القرضاوی' را غیرعادلانه و به نفع دولت كودتای مصر عنوان كرد.

'محفوظ عمر' با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه دولت مصر به قصد انتقام 'یوسف القرضاوی' را تحت تعقیب قرار داده است.

افراطیون در بین احزاب و دولت مالزی نفوذ زیادی دارند و برخی منابع خبریاواخر شهریور احتمال دادند اغلب اعضای اخوان المسلمین تبعید شده از قطر به تركیه و یا مالزی سفر كنند.

حال 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری تركیه نیز در حمایت از 'یوسف القرضاوی' رییس 'موسسه اتحادیه جهانی علمای مسلمان' و از سلفی های مشهور، درخواست بازداشت وی از سوی مصر را محكوم كرده است.

رییس بخش اطلاعات حزب اسلامی مالزی نیز ادعا كرد این اقدام مصر و تحت تعقیب قرار گرفتن القرضاوی تنها اسلام هراسی در بین غیرمسلمانان را افزایش می دهد.

این مقام حزب پاس مالزی كه یكی از مسوولان این حزب به گروه تروریستی داعش در سوریه پیوست و كشته شد در ادامه از نگرش دولت مالزی با وجود شناخته بودن القرضاوی در مالزی، در قبال این مساله سكوت اختیار كرده، اظهار ناامیدی كرد.

محفوظ عمر از وزارت امور خارجه مالزی خواست 'برای دفاع از این شخصیت برجسته كه مورد تعقیب قرار گرفته' دست بكار شود.

وی در بیانیه از مقامات مالزی سوال كرد 'آیا این دولت مالزی نیست كه همواره از نظر بین المللی خود را محترم و با نفوذ می داند؟ آیا اكنون موضع گیری در قبال این مساله می تواند برای مالزی مضر باشد؟ '

بخش امنیتی پلیس بین الملل اواسط ماه گذشته از تحت تعقیب قرار گرفتن یوسف القرضاوی رییس تشكلی موسوم به علمای مسلمان به اتهام تحریك افراد به قتل عمد، دخالت در فراری دادن زندانیان، آتش زدن امكانات، تخریب، سرقت و غارت خبر داد.

یوسف القرضاوی معروف به 'مفتی ناتو' از رهبران افراطی وهابی و نزدیك به سلفی های مصر است كه با رفتارها و فتواهای جنجال برانگیز خود چهره خشن و زشتی از اسلام در غرب به نمایش گذاشته است.

از فتوای قتل عام مردم سوریه گرفته تا در خواست قتل 'نوری المالكی' و حلال بودن نوشیدن جرعه ای مشروبات الكلی تا نفرین ایرانی ها در حج، تنها بخشی از اظهارات و فتواهای جنجال برانگیز قرضاوی است كه وی را به چهره ای منفور تبدیل كرده است.

اخوان المسلمین در مالزی از جایگاه ویژه ای در میان رهبران دینی و علمای اهل سنت برخوردار است و رهبران حزب پاس از دیرباز با این جریان در ارتباط بوده اند.

محبوبیت اخوان المسلمین در میان علمای سنتی مالزی و بویژه حزب اسلامی پاس از جمله دلایل صدور بیانیه رییس بخش اطلاعات این حزب است.

جریان سفلی در مالزی همواره از ابن تیمیه، محمد بن عبدالوهاب، ناصرالدین آلبانی، ابن باز، محمد عثیمین و دیگران به نیكی یاد می كنند.

حال به نظر می رسد نفوذ سیاسی عربستان در مالزی یكی از موانع مهم در برابر موضع گیری پوتراجایا در قبال حكم القرضاوی بشمار آید، بویژه آن كه حكومت عربستان به صورت تمام عیار از رییس جمهور نظامی مصر سیسی حمایت كرده و اخوان المسلمین را گروهی منحرف و تروریستی اعلام كرده است.

آساق**241**1611

سرخط اخبار جهان