۱ دی ۱۳۹۳، ۱۳:۵۳
کد خبر: 81434956
T T
۰ نفر
تلاش كره شمالی برای بهبود مناسبات با همسایه جنوبی اش

ایرنا - پكن - یك مقام آگاه در كره جنوبی روز دوشنبه از دعوت رسمی «پیونگ یانگ» از چند مقام سابق این كشور برای سفر به كره شمالی خبر داد.

این مقام آگاه كره جنوبی گفت كه «هنوز نهادهای تصمیم گیر برای انجام این سفر تصمیمی اتخاذ نكرده اند».

وی گفت: در فهرست دعوتنامه پیونگ یانگ نام چند تن از دستیاران «كیم دای جونگ» رییس جمهوری سابق كره جنوبی دیده می شود.

محافل خبری انجام این سفر را با توجه به روابط سرد میان دو كشور با اهمیت می دانند.

افرادی كه پیونگ یانگ از آنها برای سفر به كره شمالی دعوت كرده است، از وزارت اتخاد دو كره كه مقر آن در سئول است، خواسته اند به آنها اجازه داده شود به «پیونگ یانگ» سفر كنند.

در گزارشی كه خبرگزاری رسمی كره جنوبی (یونهاپ) منتشر كرد علاوه بر نام تعدادی از مقامات دولت سابق كره جنوبی، اسامی چند نفر از مسوولان كمپانی كره ای «هیوندای» نیز وجود دارد.

در متن دعوتنامه كره شمالی از این افراد، وعده داده شده است در صورت انجام این سفر از آنان در ویژه برنامه سومین سالگرد درگذشت «كیم جونگ ایل» رهبر فقید كره شمالی در شهر «كائسونگ» پذیرایی می شود.

یك مقام آگاه در وزارت اتحاد دو كره كه خبرگزاری رسمی كره جنوبی نام او را منتشر نكرد، گفت:‌ از دریافت چنین دعوتنامه ای شگفت زده شده ایم.

وی افزود: دعوت شدگان خواستار صدور مجوز انجام این سفر در بیست و چهارم ماه جاری میلادی - سوم دی ماه - شده اند.

این مقام آگاه در وزارت اتحاد دو كره گفت: تصمیم گیری در خصوص انجام این سفر تا فردا اتخاذ می شود.

«چونگ اویی هووآ» سخنگوی مجلس ملی كره جنوبی اخیرا برای انجام یك دیدار رسمی از كره شمالی و گفت وگو با «كیم یونگ نامگ» همتای كره شمالی خود ابراز تمایل كرده بود.

وی گفته بود كه شرایط برای انجام این دیدار فراهم است و این امكان كه سران دو كشور نیز اوایل سال میلادی جدید گفت وگوهای خود را از سر بگیرند، بسیار زیاد است.

این مقام عالی كره جنوبی از مجلس دو كشور به عنوان پیشقراولان حركتی نام برد كه می توانند زمینه را برای دیدار مسوولان رده بالا و حتی رهبران دو كشور فراهم سازند.

آخرین دور مذاكرات سطح بالا بین دو كره در ماه فوریه (بهمن) صورت گرفت كه به دیدار خانواده های جدا شده دو كشور پس از جنگ سال های 1950 تا 1953میلادی در شبه جزیره كره انجامید.

توافق برای ازسرگیری گفت وگوها بین دو كره هنگام دیدار غیرمترقبه یك هیات عالیرتبه كره شمالی از كره جنوبی در اوایل ماه اكتبر میلادی صورت گرفت، اما این مذاكرات به دلیل آنچه كره شمالی پخش اعلامیه هایی علیه پیونگ یانگ در مرز دو كشور نامید، متوقف شد.

اقدام فعالان كره جنوبی در توزیع اعلامیه هایی علیه كره شمالی در مرز بین دو كره باعث شد «پیونگ یانگ» خواستار جلوگیری از این اقدام پیش از شروع هرگونه مذاكره میان طرفین شود.

پیونگ یانگ با اعلام اینكه توزیع این اعلامیه ها حاوی اطلاعات نادرست، ساختگی و توهین به نظام كره شمالی است، گفت: تداوم این اقدام به مثابه اعلام جنگ است.

دو كره از زمان پایان درگیری های نظامی در سال 1953 میلادی همچنان در وضعیت جنگی به سر می برند، چرا كه از آن سال تاكنون هنوز معاهده صلحی میان دو كشور منعقد نشده است.

دولت آمریكا نیز با سوء استفاده از این وضعیت، همواره تلاش كرد با اجرای سناریوهای چندوجهی اجازه ندهد دو كره به هم نزدیك شده و به یك توافق صلح دست یابند.

آساق**231**1597**1545

سرخط اخبار جهان