۱ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۳۹
کد خبر: 81435047
T T
۰ نفر
روسيه سال آينده دچار بحران اقتصادي مي شود

مسكو-ايرنا- 'آلكسي كودرين' وزير دارايي سابق روسيه پيش بيني كرد كه روسيه در سال آينده ميلادي وارد بحران اقتصادي مي شود و توليد ناخالص ملي آن تا 4 درصد كاهش خواهد يافت.

به گزارش ايرنا به نقل از ايتارتاس، كودرين كه رياست كميته اي به نام 'ابتكارات مدني' را بر عهده دارد و عضو هيات مديره شوراي اقتصادي تحت نظارت رياست جمهوري روسيه است، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نرخ تورم در روسيه در سال 2015 ممكن است تا 15 درصد افزايش يابد.

وي گفت: واردات روسيه در سال 2015، 40 درصد كاهش خواهد يافت.

كودرين همچنين پيش بيني كرد كه در صورت بهاي 80 دلار براي هر بشكه نفت، رشد اقتصادي روسيه 2 درصد كاهش مي يابد و در صورتي كه بهاي نفت به 60 دلار برسد اين شاخص 4 درصد كاهش خواهد يافت.

وزير دارايي سابق روسيه معتقد است كه تاثير تحريم ها بر اقتصاد روسيه كمتر از كاهش بهاي نفت در بازارهاي جهاني و سقوط ارزش روبل نيست.

وي گفت: تحريم تا اندازه اي شرايط سرمايه گذاري در روسيه را كه به وام هاي خارجي وابستگي دارد بدتر كرده است.

به عقيده كودرين، در سال آينده درجه اعتباري بين المللي روسيه كاهش خواهد يافت.

عضو هيات مديره شوراي اقتصادي تحت نظارت رياست جمهوري روسيه احتمال ورشكستگي تعدادي از مراكز اقتصادي و شركت هاي روسيه در سال 2015 را بعيد نمي داند.

وي افزود: براي نخستين بار پس از 5 سال رشد اقتصادي، كشور دچار ركود مي شود.

اقتصاد روسيه در هفته هاي اخير دچار مشكلاتي شده و ارزش روبل در يك هفته اخير با كاهش 30 درصدي در برابر دلار آمريكاو يورو روبه رو شد.

ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه به تازگي اعلام كرد كه اين وضعيت اقتصاد روسيه ممكن است تا 2 سال طول بكشد و پس از آن كشور از بحران خارج خواهد شود.

اروپام*5*391 **1010

سرخط اخبار جهان