۱ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81435048
T T
۰ نفر
شهرستان 300 هزار نفري ورامين آرامستان عمومي ندارد

ورامين - ايرنا – شهرستان 300 هزار نفري ورامين آرامستان عمومي ندارد و با تكميل شدن ظرفيت تنها آرامستان بزرگي كه به اداره اوقاف و امور خيريه تعلق دارد، به زودي مردم ورامين با مشكل دفن اموات مواجه خواهند شد .

به گزارش ايرنا شهرستان ورامين فقط يك آرامستان دارد كه به دليل مجاورت با امامزاده حسين رضا (ع) به اداره اوقاف و امور خيريه ورامين تعلق دارد.

ظرفيت محدود اين آرامستان نيز پس از سال ها به اتمام رسيده و واقع شدن آن در مجاورت منازل مسكوني و نيز محدود شدن جنوب آن به راه آهن سراسري تهران – مشهد امكان افزايش ظرفيت آن وجود ندارد.

تعداد محدود قبور باقيمانده در اين آرامستان نيز با قيمت هايي از يك تا 10 ميليون تومان به فروش مي رسد كه بسياري از افراد قادر به تأمين هزينه هاي آن نمي باشند.

هرچند كه غير از آرامستان حسين رضا (ع) آستان در تعدادي از امامزادگان شهرستان ورامين و روستاها از جمله سيد فتح الله نيز اموات دفن مي شود ولي معمولا اين آرامستان ها نيز از فضاي بسيار محدود برخوردار بوده و بيشتر به ساكنان همان روستاها تعلق دارد.

مشكل آرامستان عمومي حسين رضا(ع) تنها به محدوديت قبور خلاصه نمي شود بلكه تنها غسالخانه اين مكان نيز پاسخگو نيست ضمن اين كه برخي از مشكلات زيست محيطي و بهداشتي اين مكان ، شرايط را براي مناطق اطراف با مشكل مواجه ساخته است.

تنها جاده دسترسي به اين آرامگاه نيز به دليل عرض بسيار كم ، در شب هاي جمعه با ترافيك بسيار شديد مواجه است و مراجعان ساعت ها در ترافيك سرگردان مي شوند.

مسائل بهداشتي نيز از ديگر مشكلات اين آرامستان است كه به دليل وسعت شهر هم اكنون درداخل بافت شهري و در مجاورت منازل مسكوني قرار گرفته است.

بر اساس آئين نامه مقررات بهداشتي آرامستان ها ، فاصله آرامستان ها بايد تا مناطق شهري حداقل 10 كيلومتر باشد كه هم اكنون آرامستان هايي نظير حسين رضا و سيد فتح الله داخل بافت شهري قرار گرفته و هنوز نيز در آن اموات به خاك سپرده مي شوند.

همچنين بر اساس آئين نامه، آرامستان ها نبايد در حوزه توسعه شهري و در مسير سيلابها قرار داشته باشد، بطوريكه نسبت به ساير مناطق در ارتفاع قرار داشته باشد و از غسالخانه ، سردخانه، پاركينگ، ساختمان اداري و سنگ تراشي برخوردار باشد كه آرامستان هاي موجود در ورامين هيچ يك از اين خصوصيات را ندارد.

رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان ورامين در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت: طبق قانون ايجاد آرامستان عمومي از وظايف شهرداري و شوراي اسلامي است كه متأُسفانه تاكنون اقدام خاصي در اين زمينه صورت نگرفته است.

حجت الاسلام سيد محمد سيدي گفت: دفن اموات در مجاور امامزادگان نيز محدوديت ظرفيت دارد.

وي افزود: آرامستان حسين رضا به عنوان بزرگترين آرامستان شهرستان تنها تا پايان سال جاري ظرفيت دارد و پس از آن نمي توان اموات را در آن دفن نمود.

وي از شهرداري و شوراي اسلامي شهر ورامين خواست تا هر چه سريعتر تكليف احداث آرامستان عمومي شهرستان را روشن ساخته و با در نظر گرفتن مكاني مناسب ، زمينه اين مهم را فراهم آورند.

معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري ورامين در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: شهرداري ورامين در راستاي فراهم آوردن زمينه احداث آرامستان عمومي ، نسبت به تأسيس سازمان آرامستان هاي عمومي اقدام نموده است.

علي عباسي گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته و با در نظر گرفتن شرايط زيست محيطي و نيز بهداشتي ، مكان هايي جهت تأسيس آرامستان عمومي در نظر گرفته شده كه پيشنهاد آن به مراجع ذي صلاح ارائه شده است.

وي تصريح كرد: ايجاد آرامستان عمومي نياز به ساز و كارهاي قانوني و نيز فراهم شدن زير ساخت هاي مناسب دارد كه يقينا با تأسيس سازمان آرامستان هاي عمومي در شهرستان ورامين اين امر محقق خواهد شد.

وي اظهار اميدواري كرد با همكاري تمامي دستگاه ها و فراهم شدن شرايط لازم در آينده اي نزديك شاهد احداث نخستين آرامستان عمومي در شهرستان ورامين باشيم.

تهرام**7254**1348

سرخط اخبار جامعه