۱ دی ۱۳۹۳، ۱۹:۱۸
کد خبر: 81435359
T T
۰ نفر

مصرف نمك در اردستان سه برابر حد مجاز است

۱ دی ۱۳۹۳، ۱۹:۱۸
کد خبر: 81435359
مصرف نمك در اردستان سه برابر حد مجاز است

كاشان- ايرنا- مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: مصرف نمك در اين شهرستان دو تا سه برابر حد مجاز است.

دكتر 'محمدعلي گلي' روز دوشنبه در نشست خبري با خبرنگاران بمناسبت هفته تغذيه افزود: مصرف بيش از حد مجاز نمك، باعث بالا رفتن فشار خون و پوكي استخوان و سرطان معده و سكته در افراد مي شود.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، سالانه حدود دو ميليون نفر در دنيا جان خود را به علت مصرف بيش از حد نمك از دست مي‌دهند.

در دنيا بطور متوسط هر نفر روزي 10 گرم نمك مصرف مي‌كند و سازمان بهداشت جهاني توصيه كرده است كه مجموع نمك مصرفي در خوردني‌هايي كه خريداري مي‌شود، در غذاهاي آماده (فست فود) و در غذاهايي كه در منزل تهيه مي‌شود، كمتر از پنج گرم در روز يعني كمتر از يك قاشق چايخوري باشد.

در مورد كودكان و نوجوانان دو تا 15 سال توصيه بر اين است كه مصرف روزانه حتي از اين هم كمتر باشد.

وي گفت: به منظور آشنائي با مضرات استفاده زياد از نمك، طرح بسيج ملي آموزش كاهش مصرف نمك طي پنج هفته در مراكز مختلف شهرستان اجرا خواهد شد.

گلي افزود: پوكي استخوان در زنان بيشتر از مردان است و طبق تحقيقات بعمل آمده يك سوم زنان و يك دوازدهم مردان به پوكي استخوان مبتلا هستند.

وي با بيان اينكه نيمي از مرگ و مير در اين شهرستان بخاطر بيماري هاي قلبي و عروقي است، گفت: سرطان و سوانح در رده بعدي مرگ ومير قرار دارند.

وي تعداد افراد ديابتي داراي پرونده در اين شهرستان را يكهزار و 148 نفر اعلام كرد و افزود: از اين تعداد 700 نفر در شهر و مابقي در روستا زندگي مي كنند.

مدير شبكه بهداشت و درمان اردستان آمار مبتلايان به بيماري سالك طي دو سال گذشته را حدود 150 نفر اعلام كرد و گفت: اين رقم نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد كاهش داشته است.

ع/545

سرخط اخبار استان‌ها