۱ دی ۱۳۹۳، ۲۰:۵۵
کد خبر: 81435436
T T
۰ نفر
آغاز عمليات احداث آبراه نيكاراگوا و اتصال  اقيانوس آرام و درياي كاراييب

تهران – ايرنا – ساخت يك آبراه با هزينه 50 ميليارد دلار كه با گذر از نيكاراگوآ، اقيانوس آرام و درياي كاراييب را به هم وصل مي كند، روز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از ماناگوآ، احداث اين آبراه به علت انتقاد و اعتراض كشاورزان، بوميان ساكن بخش هايي كه آبراه از آن مي گذرد، حاميان محيط زيست و سياستمداران، به طرحي جنجالي تبديل شده است.

'دانيل اورتگا' رييس جمهوري نيكاراگوآ و مقام هاي شركت چيني 'اچي كي ان دي' اجراي اين طرح را در مراسمي در ماناگوآ پايتخت اين كشور، افتتاح مي كنند.

هدف از اجراي اين طرح پرهزينه، گشايش يك مسير كشتيراني ميان اقيانوس آرام و درياي كاراييب در رقابت با آبراه 'پاناما' است كه در جنوب اين آبراه قرار دارد و ممكن است مزيت مالي عمده اي براي نيكاراگوآ واقع در آمريكاي مركزي باشد.

اين در حاليست كه برخي از كشاورزان و بوميان ساكن در مسير اين طرح، با احداث اين آبراه 280 كيلومتري مخالفت كرده اند.

پهناي اين آبراه نيز بين 230 تا 520 متر خواهد بود.

نيكاراگوا ضمن محرمانه نگهداشتن مطالعات فني، زيست محيطي و مالي اين طرح، آن را تحت شرايط ترجيحي به شركت اچ كي ان دي به رياست 'ونگ جينگ' واگذار كرده است.

كنگره ونزوئلا در سال 2013 با تصويب قانوني به ونگ اختيارات گسترده اي براي اجاره كردن يا تملك زمين هاي واقع در مسير اين طرح داد و شركت او را از پرداخت ماليات و مقررات تجاري معاف كرد.

بر اساس اين توافق، شركت چيني به مدت 100 سال مسئوليت اداره اين آبراه را به عهده خواهد داشت كه موجب انتقاد سياستمداران و بازرگانان اين كشور شده است.

هواداران محيط زيست در باره آسيب هاي جدي اين طرح به زيستگاه هاي حساس و درياچه نيكاراگوآ و دانشمندان در باره احتمال وقوع زمين لرزه در اين منطقه هشدار داده اند.

پيش بيني مي شود كه شركت چيني 50 هزار كارگر را در مدت 5 سال براي اجراي اين طرح استخدام كند.

عمليات ساختماني اين آبراه از دهانه روخانه 'بريتو' در سواحل نيكاراگوآ در اقيانوس آرام آغاز مي شود و با گذر از درياچه نيكاراگوآ و جنگل هاي باراني و دستكم 40 دهكده به دهانه رود 'پونتا گوردا' در بخش جنوبي درياي كاراييب، مي رسد.

با اينكه از سال ها پيش در باره احداث آبراهي از ميان نيكاراگوآ بررسي هايي شده بود، اما اين طرح تنها در چند سال اخير از نظر مالي، قابليت اجرايي پيدا كرده است.

خاورم**1486** 1917

سرخط اخبار جهان