۱ دی ۱۳۹۳، ۲۳:۴۲
کد خبر: 81435487
T T
۰ نفر
بحران ذغال سنگ در اوكراین/فعالیت 30 نیروگاه برق حرارتی متوقف شد

مسكو-ایرنا- بحران كمبود ذغال سنگ در اوكراین موجب خاموشی حدود 30 بلوك نیروگاه برق حرارتی در این كشور شد.

به گزارش ایرنا، كانال دوم تلویزیون دولتی روسیه روز دوشنبه از اوكراین خبر دادكه موجودی ذغال سنگ در انبارهای این كشور به شدت كاهش یافته و تلاش دولت اوكراین برای خریداری این ماده انرژی زا از خارج بی نتیجه مانده است.

در گزارش گفته شد: اوكراین برای تامین كامل انرژی نیروگاه های خود به 12 میلیون تن ذغال سنگ نیاز دارد.

اوكراین تا پیش از وقوع جنگ داخلی نیاز خود به ذغال سنگ را از استان های دونتسك و لوهانسك تامین می كرد اما در حال حاضر بخش عمده این مناطق در كنترل جدایی طلبان قرار دارد و آنها اعلام كرده اندكه پس از دریافت هزینه ذغال سنگ آن را به طرف اوكراینی تحویل می دهند.

این مساله با توجه به توقف فعالیت بانك های اوكراینی در این دو استان مسكوت مانده است و دو طرف به رغم تمایل برای همكاری، هنوز نتیجه ای نگرفته اند.

وزارت انرژی اوكراین یك ماه پیش اقدام به خرید 250 هزار تن ذغال سنگ از آفریقای جنوبی كرد اما اولا قیمت آن از نظر رییس جمهوری اوكراین بیش از اندازه واقعی (بهای این ماده انرژی زا در بازار منطقه ) بوده و به همین دلیل یوری پرودان وزیر انرژی سابق اوكراین پس از بازجویی در دادستانی كل این كشور بر اثر جنجال مقام خود را از دست داد.

علت دیگر عدم خرید ذغال سنگ از این كشور آفریقایی عدم مطابقت نوع ذغال سنگ آن با تاسیسات نیروگاهی اوكراین بود.

اوكراین هفته گذشته هم در جریان سفر رییس جمهوری این كشور به استرالیا برای خرید ذغال سنگ از این كشور اقدام كرد كه از آن هنوز نتیجه ای نگرفته است.

به گزارش رسانه های روسی، اوكراین در ماه نوامبر 700 هزار تن ذغال سنگ از روسیه خریداری كرد اما به دلایل سیاسی، كی یف از ادامه خرید این ماده انرژی زا از روسیه خودداری كرد.

در حال حاضر در اوكراین حدود 30 نیروگاه فعالیت خود را متوقف كرده كه همه ی این نیروگاه حرارتی در حومه كی یف قرار دارد.

وزارت انرژی اوكراین در بسیاری از مناطق اوكراین روزانه هشت ساعت خاموشی برق تعیین كرده است.

گفته می شود، مساله خاموشی برق در برخی مناطق اوكراین موجب اعتراضات عمومی شده است.

مساله انرژی در دیدار پتر پوروشنكو رییس جمهوری اوكراین با نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان مطرح شد و طرف اوكراینی برای حل مساله كمبود انرژی از طرف قزاقستانی درخواست كمك كرد.

پوروشنكو گفت: این امر برای تامین امنیت انرژی اوكراین اهمیت فراوان دارد.

رییس جمهوری اوكراین همچنین در مقابل ، برای تامین تسلیحات مورد نیاز قزاقستان اعلام آمادگی كرد.

اروپام*5*391 **1917

سرخط اخبار جهان