۲ دی ۱۳۹۳، ۲:۰۱
کد خبر: 81435519
T T
۰ نفر
هشدار صندوق بین المللی پول درباره بحران مالی ناشی از كاهش بهای نفت

تهران - ایرنا - دو نفر ازكارشناسان ارشد صندوق بین المللی پول هشدار دادند كه كاهش بهای نفت، خطرات متوجه ثبات مالی در جهان را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا بنقل ازرویترز وپایگاه اینترنتی فایننشال تایمز، درمقاله نوشته 'اولیویه بلانشار' و'رابح ارزقی' كه دریك وبلاگ تخصصی منتشر شده، آمده است : كاهش قیمت نفت خطرات متوجه ثبات مالی را افزایش داده و بر بانك های فعال در بخش انرژی و پول كشورهای صادركننده نفت تاثیرگذار بوده است.

این كارشناسان می افزایند: هرچند خطرات متوجه ثبات كلی مالی افزایش یافته، اما این خطرات 'همچنان محدود' است وفشارهای موجود تا كنون تنها به چند كشور صادر كننده نفت مانند روسیه ، نیجریه و ونزئلا لطمه زده است.

بلانشار وارزقی درعین حال هشدار می دهند كه بدلیل ماهیت به هم پیوسته سامانه مالی جهانی ، 'هوشیاری بیشتری' لازم است.

این كارشناسان درعین حال پیش بینی كردند كه كاهش قیمت نفت می تواند رشد كلی اقتصاد جهانی با نرخ حدود 0.3 تا 0.7درصد را در سال 2015 در پی داشته باشد.

صندوق بین المللی پول در ماه اكتبر پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی برای سال 2015 را به میزان 0.2 درصد كاهش داد و این رقم را 3.8 درصد اعلام كرده بود.

درمقاله دو كارشناس ارشد صندوق بین المللی پول این هشدار شدید مطرح شده كه تغییرات بزرگ در قیمت های نفت و افزایش نااطمینانی درباره برخی از شركت ها و كشورها می تواند به افزایش رفع خطر احتمالی (risk aversion) در سطح جهان منجر شود كه این امر به نوبه خود پیامدهای مهمی در زمینه تغییر جریان سرمایه خواهد داشت.

این مقاله پیش بینی می كند كه 'تولید ناخالص داخلی' (GDP) چین سال آینده بین 0.4 تا 0.7 درصد افزایش خواهد یافت و این رقم برای آمریكا بین 0.2 تا 0.5 درصد خواهد بود.

پیش از این نیز 'كریستین لاگارد' رئیس صندوق بین المللی پول گفته بود كه كاهش قیمت نفت در كل برای اقتصاد جهان نویدبخش است.

رسانام**1078**1859
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد