كاهش سهم بخش تولید از منابع قانون هدفمندی یارانه ها در سال آینده / دولت به ثروتمندان یارانه ندهد

تهران - ایرنا- رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح وجوه مثبت و منفی بودجه 94 در بخش تولید، از كاهش سهم بخش تولید از قانون هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: انتظار داشتیم دولت به جای پرداخت یارانه به ثروتمندان، یارانه بخش تولید را بدهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «رضا رحمانی» در نشست خبری كه امروز (یكشنبه) در حاشیه جلسه علنی مجلس در مورد رویكردهای لایحه بودجه به بخش تولید برگزار شد، اظهار داشت: تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی باید در رئوس برنامه ریزی های ما باشد و سیاست محوری در این راستا در حمایت از تولید متمركز شود و بقیه سیاست ها همچون سیاست های مالی، پولی، ارزی و گمرك با آن هماهنگ باشد.

وی با بیان اینكه سقوط آزاد قیمت نفت فرصتی برای اقتصاد كشور فراهم كرده است، اظهار داشت: دولت از محل نفت 71 هزار میلیارد تومان برای بودجه در نظر گرفته است با این حال اگر امسال بتوانیم در بخش تولید متمركز شویم و منابع درآمدی را گسترش دهیم شرایط مناسبی را در سال های آینده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: معمولا زمانی كه بحث مالیات به ذهن می آید اخذ مالیات از واحدهای تولیدی در كانون توجهات قرار می گیرد در حالی كه باید پایه های مالیاتی را افزایش دهیم وگرنه راحت ترین كار كه درست هم نیست اضافه كردن مالیات بر واحدهای تولیدی است.

رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وجوه مثبت و منفی بودجه امسال اظهار داشت: اگر بخواهیم راهبردهای كلان اقتصاد مقاومتی را در نظر بگیریم بودجه 94 بودجه ای نیست كه براساس آن بسته شده باشد و در حالت كلی ما باید بخش تولید را مبنا قرار دهیم.

رحمانی همچنین گفت: زمانی كه می گوییم بحث نفت را از بودجه جدا كنیم یكی از منابع در دسترس، معادن و صنایع معدنی است.

وی قانون مادر را در این زمینه قانون معادن عنوان كرد و افزود: براساس این قانون كه در سال های اخیر هم اصلاح شده است حقوق مالكانه دولتی معادن 65 درصد است كه به وزارت صنعت و معدن و تجارت داده می شود تا این وزارتخانه آن را در بخش زیرساخت ها هزینه كند.

به گفته وی، این رقم در سال های گذشته زیر 10 درصد بوده كه امسال به 20 درصد رسیده و این خود پیشرفت است اما باید توجه داشت كه هنوز 65 درصد محقق نشده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان كرد: علاوه بر این، از رقم مذكور 15 درصد باید صرف توسعه زیرساخت ها و رفاه مناطقی شود كه این معادن در آنجا واقع شده است در حالی كه این رقم امسال به 3 درصد رسیده است.

به گفته وی، اگر در سال های گذشته 15 درصد مذكور در این مناطق هزینه می شد وضعیت توسعه یافتگی این مناطق بسیار متفاوت از شرایط فعلی بود.

وی همچنین درخصوص شهرك های صنعتی اظهار داشت: شهرك های صنعتی از زیرساخت های اصلی صنعت است و از مجموع 930 شهرك صنعتی 454 مورد گازرسانی شده، 775 مورد دارای برق و 680 مورد دارای آب هستند و بقیه زیرساخت های مورد نیاز را ندارند و این در حالی است كه فعالیت شهرك های صنعتی منوط به داشتن این زیرساخت ها است.

رحمانی اظهار داشت: منابع اختصاص یافته به شهرك های صنعتی در بودجه 94 در بسیاری از موارد و ردیف ها كمتر از سال گذشته است با این حال اتفاق خوبی كه افتاده افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات در حدود 200 میلیون دلار است.

وی خاطرنشان كرد: علاوه بر این سرمایه صندوق حمایت از شركت های دانش بنیان هم 300 میلیون دلار افزایش یافته ضمن اینكه 100 میلیون دلار هم برای حمایت از صنایع معدنی، دریایی، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع كوچك اختصاص یافته است.

رحمانی در ادامه گفت: در سال های اخیر همچنین درامد حق انتفاع در ایمیدرو 3.5 میلیارد دلار افزایش یافته است و بانك مركزی این منابع را در اختیار بانك های صنعت و معدن و كشاورزی قرار می دهد تا به واحدها تسهیلات داده شود كه این رقم نیز در بودجه 94 حذف شده است و ما پیگیر احیای آن هستیم.

رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه از نصف شدن سهم تولید از منابع قانون هدفمندی یارانه ها خبر داد و اظهار داشت: در بودجه 93 هم تاكنون كه در ماه دهم هستیم هنوز چیزی عملیاتی نشده است اما امیدواریم تا آخر سال عملیاتی شود.

رحمانی گفت: در بودجه 93، 10 هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید اختصاص داده شد كه این رقم در بودجه امسال به 5 هزار و 200 میلیارد تومان كاهش یافته است كه این رقم هم در بخش های مختلف توزیع می شود.

وی با تاكید بر اینكه انتظار می رفت دولت یارانه ثروتمندان را حذف كند و نه یارانه تولید را گفت: در سال های گذشته بخش تولید بیشترین آسیب را از اجرای قانون هدفمندی دیده است.

رحمانی گفت: زمانی انرژی ارزان از مزیت های تولید در كشور بود و با اجرای قانون هدفمندی این مزیت از بخش تولید گرفته شد هرچند این قانون، قانون درستی بود با این حال باید راهكارهای جبرانی هم در نظر گرفته می شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همچنین از اختصاص 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بخش تولید خبر داد و گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی بهترین فرصت برای كشور است و نشان می دهد كه رهبری به درستی و با پیش بینی آینده این سیاست ها را ابلاغ فرموده اند.

رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی ایرنا مبنی بر اینكه بودجه 94 با نفت 72 دلاری بسته شده در حالی كه قیمت نفت در حال حاضر به حدود 50 دلار رسیده است و با این وضعیت اعداد و ارقامی كه در بودجه گفته می شود چه شرایطی خواهند داشت؟ گفت: كل بودجه عمومی كشور 224 هزار میلیارد تومان است كه 71 هزار میلیارد تومان آن از محل نفت است و اگر كمی توجه كنیم راهكارهای جبران آن خیلی سخت نیست و می توان با اصلاح برخی تصمیمات و حذف هزینه های غیرضرور مانع از وارد شدن فشار به بخش تولید شد.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم حتی اگر سهم نفت را در بودجه صفر در نظر بگیریم باز هم می توانیم با تخصیص درست منابع شرایط را اداره كنیم كه از جمله آن می توانیم به جای پرداخت یارانه به ثروتمندان منابع را به بخش تولید هدایت كنیم.

وی همچنین در مورد سهم تولید از هدفمندی یارانه ها گفت: پارسال 20 درصد به بخش تولید اختصاص داده شده بود كه دولت امسال 10 درصد پیشنهاد كرده است.

رحمانی گفت: اقتصاد مقاومتی در حال حاضر یك انتخاب نیست بلكه یك ضرورت است و در صورت اتخاذ تصمیمات درست می توانستیم نفتی كه برای ما تبدیل به تهدید شده را به فرصت تبدیل كرد و منابع را به تولید و زیرساخت های صنعت اختصاص داد.

رحمانی همچنین از كاهش بودجه صنعت فرش خبر داد و گفت: رقم اختصاص یافته به این صنعت از 29 میلیارد تومان به 15 میلیارد تومان كاهش یافته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رویكرد دولت به بخش تولید و مقایسه آن با گذشته اظهار داشت: در كلان موضوع فضا نسبت به بخش تولید مثبت شده است اما در بخش هایی همچون صادرات و واردات شاهد جهت گیری های مثبت و منفی هستیم و می توانیم از فرصت هایی كه وجود دارد به نحو مطلوب استفاده كنیم كه این مسائل نیازمند برنامه ریزی است.

سیام ** 2021 ** ل.ا**1572
۰ نفر