۶ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۵۱
کد خبر: 81479131
T T
۰ نفر

يارانه نقدي متغير مي‌شود

۶ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۵۱
کد خبر: 81479131
يارانه نقدي متغير مي‌شود

تهران - ايرنا - به نوشته جهان صنعت ،دولت به جاي حذف گروه‌هاي پرداختي، نيازمندان را شناسايي كند و به گروه‌هاي كم‌درآمد توجه ويژه داشته باشد‌.

نمايندگان دولت و مجلس روز گذشته در نشست كارگروه هدفمندي يارانه‌ها سه پيشنهاد درخصوص وضعيت پرداخت يارانه نقدي دادند كه در هيچ‌كدام از اين سه پيشنهاد‌، مشخصا خبري از حذف يارانه پردرآمدها در سال آينده نبود‌.

به گزارش جهان صنعت، طي ماه‌هاي اخير همواره اين سوال مطرح بود كه آيا سال آينده بازهم ثروتمندان همچون سال‌هاي اخير يارانه نقدي دريافت خواهند كرد‌، اين موضوعي بود كه بارها و بارها تعدادي از نمايندگان مجلس نسبت به آن موضع گرفته و اعلام كرده بودند كه دولت را ملزم به اجراي اين سياست خواهند كرد‌.

با اين وجود جزييات نشست كارگروه هدفمندي يارانه‌ها كه صبح ديروز با حضور مسوولان دولتي، نمايندگان كميسيون اقتصادي و كميسيون تلفيق مجلس برگزار شد به نوعي حاكي از اين است كه گويا حذف يارانه ثروتمندان در سال آينده هم قرار نيست اجرايي شود‌.

چند روز قبل و درحالي كه برخي نمايندگان مجلس بارها و بارها از الزام دولت به حذف يارانه ثروتمندان در سال آينده مي‌گفتند، يوسفيان‌ملا، عضو كميسيون تلفيق مجلس با اشاره به نزديك شدن به انتخابات، عنوان كرده بود كه در اين برهه زماني دولت جرات حذف يارانه پردرآمدها را ندارند‌. روز گذشته كارگروه هدفمندي يارانه‌ها سه پيشنهاد براي اجراي هدفمندي يارانه‌ها با محوريت پرداخت يارانه نقدي ارايه داد كه هيچ‌كدام اين پيشنهادات دال بر حذف يارانه ثروتمندان در سال آينده نبود‌.

نيازمندان شناسايي مي‌شوند

يكي از پيشنهادهاي ارايه شده در اين نشست با تاكيد بر عدم افزايش يارانه نقدي پرداختي، بر اين موضوع معطوف بود كه دولت به نيازمندان و دهك‌هاي پايين درآمدي به روش‌هاي غيرنقدي كمك كند‌.

اما طبق پيشنهاد دوم، مطرح شد كه با هماهنگي دولت بخشي از دهك‌ها از نظر درصد پرداخت مديريت شوند بنابراين دولت مي‌تواند يارانه دهك‌هاي بالاي درآمدي را حذف نكند ولي ميزان يارانه پرداختي به آنها را براساس اطلاعات دريافتي راستي‌آزمايي شده تغيير دهد‌.

سومين پيشنهاد هم بر اخذ راهكار عكس در ادامه پرداخت‌هاي نقدي معطوف بود به‌گونه‌اي كه دولت به جاي حذف گروه‌هاي پرداختي، نيازمندان را شناسايي كند و به گروه‌هاي كم‌درآمد توجه ويژه داشته باشد‌.

اينها سه گزينه‌اي بود كه در اين كارگروه مطرح شده و بعد از راي كميسيون تلفيق به صحن علني مجلس مي‌رود‌ مساله اينجاست كه هر سه اين پيشنهادات به نوعي بر تغيير ساختار پرداخت نقدي و توجه بيشتر به نيازمندان اشاره داشت اما حرفي از حذف يارانه نقدي نبود‌. شايد مجلسي‌ها هم با نزديك شدن به انتخابات تمايلي ندارند براي خود هزينه‌اي ايجاد كنند‌.

در اين جلسه اما دولتي‌ها باز هم نظر پيشين خود را صراحتا اعلام كردند؛ آنها موافق حذف يارانه پردرآمدها نيستند‌ موضوعي كه بارها از سوي رييس‌جمهور و مسوولان اقتصادي دولت اعلام شده بود‌. به هر حال برايند نشست كارگروه هدفمندي يارانه‌ها كه با حضور دولتي‌ها و مجلسي‌ها بود نشان مي‌دهد كه احتمال حذف يارانه ثروتمندان در سال آينده كمرنگ‌تر از قبل شده تا ثروتمندان باز هم پاي دهك‌هاي پايين درآمدي يارانه نقدي دريافت كنند‌.

3 پيشنهاد ويژه يارانه‌اي به تلفيق

در همين حال ايرج نديمي، عضو كميسيون تلفيق با تشريح جزييات نشست ويژه كارگروه هدفمندي يارانه‌ها گفت كه سه پيشنهاد براي ادامه هدفمندي يارانه‌ها كه شامل كمك به نيازمندان، متغير شدن يارانه نقدي و عدم افزايش ميزان يارانه نقدي است، به كميسيون تلفيق ارايه شد‌.

وي با بيان اينكه سه پيشنهاد در جلسه نهايي شده و به كميسيون تلفيق براي راي‌گيري ارايه مي‌شود، به تسنيم گفت‌: در هر حال نبايد پرداختي‌ها در يارانه نقدي با افزايش قيمت همراه باشد و پيشنهاد شد كه دولت به نيازمندان و دهك‌هاي پايين درآمدي با روش‌هاي غيرنقدي كمك كند‌.

اين عضو كميسيون تلفيق همچنين درخصوص پيشنهاد دوم افزود‌: كارگروه هدفمندي يارانه‌ها همچنين پيشنهاد كرد كه با هماهنگي دولت بخشي از دهك‌ها از نظر درصد پرداخت مديريت شوند بنابراين دولت مي‌تواند يارانه دهك‌هاي بالاي درآمدي را حذف نكند ولي ميزان يارانه پرداختي به آنها را براساس اطلاعات دريافتي راستي‌آزمايي شده تغيير دهد‌.

نديمي ادامه داد‌: پيشنهاد سوم هم اين بود كه از روش رفتار عكس در ادامه پرداخت‌هاي نقدي استفاده شود به اين گونه كه دولت به‌جاي حذف گروه‌هاي پرداختي، نيازمندان را شناسايي كند و به گروه‌هاي كم‌درآمد توجه ويژه داشته باشد‌.

وي با بيان اينكه پيشنهادات مذكور در كميسيون تلفيق مطرح خواهد شد، تاكيد كرد‌: تا زماني كه تلفيق به اين پيشنهادها راي ندهد نمي‌توان گفت پيشنهاد يا طرحي به تصويب مجلس رسيده است‌.

اين عضو كميسيون تلفيق همچنين اين را هم گفت كه پيشنهادات زيادي براي ادامه هدفمندي يارانه‌ها در كارگروه يادشده مطرح شده كه يكي از آنها در حوزه مصرف انرژي است‌.

وي ادامه داد‌: طبق اين پيشنهاد كساني كه از حامل‌هاي انرژي كمترين و بيشترين استفاده را دارند، شناسايي ‌شده و به گروه‌هاي كم‌مصرف امتيازهاي ويژه‌اي ارايه مي‌شود‌.

نديمي درخصوص نظر نمايندگان دولت درباره پيشنهادات يارانه‌اي يادشده گفت‌: نمايندگان دولت كه معاونان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بودند، با حذف نكردن يارانه نقدي و جهت‌دهي به حمايت‌هاي غيرنقدي موافق بودند‌.

نديمي در ارتباط با زمان بررسي اين پيشنهادها در كميسيون تلفيق تصريح كرد‌: كميسيون تلفيق طي امروز و فردا بررسي تبصره‌هاي درآمدي بودجه را به اتمام مي‌رساند و تا پايان هفته احتمالا نوبت به پيشنهادهاي هزينه‌اي مي‌رسد‌.

منبع/ تابناك

اول **
۰ نفر