۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81479785
T T
۰ نفر

خروج چغندر قند از آذربايجان غربي ممنوع است

۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81479785
خروج چغندر قند از آذربايجان غربي ممنوع است

اروميه - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده در راستاي جلوگيري از افزايش سطح زير كشت ابلاغي در استان در سال زراعي 93 - 94 خروج چغندر قند از استان به ساير نقاط كشور ممنوع شده است.

اسمعيل كريم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به دليل جلوگيري از مشكلات به وجود آمده و جلوگيري از ايجاد صف هاي طويل تحويل چغندر در سال جاري مقرر شده كه فقط خريداري چغندر قند از كشاورزان در سال زراعي 94-93 منوط به عقد قرارداد با كارخانجات قند استان باشد و از آزاد كاران اين محصول به هيچ عنوان خريدي صورت نگيرد.

وي ادامه داد: ما حامي چغندركاران و كارخانجات قند استان بوده و هيچ گاه نمي خواهيم متضرر شوند چراكه همه ما به شكل يك زنجيره به هم وابسته و مكمل يكديگر هستيم و براي توسعه پايدار بخش كشاورزي و رونق اقتصادي استان تلاش مي كنيم.

كريم زاده گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده سطح زير كشت محصول چغندرقند براي سال زراعي گذشته 23 هزار و 400 هكتار پيش بيني شده بود كه نزديك به هشت هزار هكتار توسط آزادكاران اين محصول بيشتر كشت شده كه باعث افزايش سطح زير كشت به 31 هزار و 900 هكتار شده است.

كريم زاده با اشاره به فعاليت پنج كارخانه قند موجود در آذربايجان غربي گفت: حداكثر چغندر قند مورد نياز كارخانجات قند استان در حدود يك ميليون و 400 هزار تن است كه حدود 360 هزار تن چغندر قند توليدي استان نيز در سال جاري توسط كارخانجات قند ساير استانها خريداري شده است.

وي افزود: بر اساس مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه و به دليل كاهش سطح آب سفره هاي زير زميني و مديريت مصرف بهينه آب در بخش كشاورزي، بايد با رعايت الگوي كشت و جايگزين كردن كشت محصولات زودرسي مانند ذرت دانه اي و جو بهاره، سطح زير كشت محصول آب بر چغندر قند را در استان كاهش دهيم و طوري برنامه ريزي شود تا كشاورزان از نظر مالي و معيشتي نيز متضرر نشوند.

آذربايجان غربي داراي 740 هزار هكتار اراضي قابل كشت است كه از اين ميزان 32 هزار هكتار زير كشت چغندرقند قرار مي گيرد.

7125/8136

سرخط اخبار استان‌ها