۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81482704
T T
۰ نفر
تولید ما بیمار است/ خروج از ركود تنها راه اشتغال است

همدان - ایرنا -رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تولید ما بیمار است و این به خاطر عملكرد گذشته و شرایط سنگلاخی تحریم ها است.

به گزارش ایرنا علی لاریجانی روز چهارشنبه در شورای اداری استان همدان افزود: در استانهای مختلف باید دست مهربانی به سمت تولید باشد و نیاز است تا بخش اجرایی به حمایت از بخش تولید گام بردارد.

وی اظهار كرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبری فرزانه انقلاب یك روح دارد و آن توجه به رونق تولید است و در صورت توجه به این امر محوری شاهد رفع سایر مشكلات خواهیم بود.

وی اصالت دادن به تولیدات را از اولویت های برنامه ششم توسعه كشور برشمرد و گفت: صرف شدن منابع كشور در بخش جاری از مشكلات اصلی كشور است كه دولت ها همه ساله بار مالی را در این بخش افزودند، ولی با سختگیریهای كنونی در این بخش امید می رود به سمت رونق تولید پیش رفت.

وی تاكید كرد: برای ایجاد اشتغال نیز چاره ای جز خروج از ركود نیست.

لاریجانی گفت: ایجاد فرصت های شغلی یكی از دغدغه های اصلی مردم و مسوولان است كه به این منظور در بودجه سال 94 و برنامه ششم توسعه كشور به این موضوع توجه شده است.



* سه راهكار برای رفع بحران آب كشور

علی لاریجانی در زمینه بحران آب در كشور نیز اظهار كرد: هم اكنون بسیاری از استان ها با مشكل آب دست و پنجه نرم می كنند كه مجلس سه راهكار برای رفع این بحران در پیش گرفته است.

وی اضافه كرد: كنترل آب مرزی با سرمایه گذاری هشت میلیارد دلاری در دستور كار است و امید می رود این طرح تا سه سال آینده محقق شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان كرد: 90 درصد آب كشور در بخش كشاورزی مصرف می شود كه باید با بهینه سازی مصرف آب در این بخش و مجهز شدن به سیستم نوین آبیاری این مشكل را رفع كرد كه در این راستا در بودجه امسال و سال آینده اعتبار مناسبی به این بخش اختصاص یابد.

وی گفت: طرح مطالعاتی شیرین سازی آب دریا و هدایت آن به استانهایی كه مشكل آب دارند در دستور كار است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: استان همدان یك استان كامل و دارای تمامی ظرفیت ها و یك استان ریشه دار از نظر عقبه دینی و فرهنگی است و بستر رشد اقتصادی دارد و از منظر كشاورزی و دامداری صنعتی، زمینه های مناسبی دارد.

لاریجانی افزود: استان همدان ظرفیت های مناسبی در زمینه صنعت توریسم دارد كه می توان با فعال كردن این حوزه در وجوه مختلف شاهد رشد و توسعه این استان بود.

وی در اهمیت جایگاه همدان اظهار كرد: یكی از نكاتی كه به مناقشه بین شرق شناسان مبدل شده سرآغاز و ریشه تفكرات عقلانی است در حالیكه برخی یونان باستان را منشا تفكرات عقلانی می دانند ولی شرق شناسان معتقدند بسیاری از مفاهیم عقلانی از هگمتانه (همدان) به یونان رفته و در آنجا به بار نشسته است.

وی گفت: هدایت مفاهیم عقلانی به یونان توسط رازینی های بازرگانی آن موقع و تعاملات فرهنگی صورت گرفته است با این توصیف كه میر سید همدانی با استفاده از این بستر اسلام را به هند منتقل كرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بی تردید استان همدان به واسطه وجود علما و عرفای بزرگی همچون بوعلی سینا ملاحسینقلی همدانی افراد صاحب نظر دانشگاهی كه امروز سرمایه های كشور هستند و دلبستگی به این سرزمین دارند از استان های تاثیرگذار در كشور است.

وی گفت: كشورهای دارای هویت ملی رفتار سنجیده دارند و كشورهایی كه ریشه عمیق ندارند غالبا دچار بحران هویتی می شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: شكل گیری فضای دوستی و مودت در استان همدان به جای كشمكش و دو دستگی، زمینه ساز توسعه و آبادانی است.

لاریجانی گفت: هرگونه آبادانی جز بر پایه آرامش امكان پذیر نیست و در صورت بروز اختلاف و كشمكش شاهد گرفتگی و قبض روح در جامعه خواهیم بود لذا هرگونه حركت رو به رشد به دور از منیت و در صورت همگرایی شكل می گیرد.

وی با ذكر اینكه نیاز به وحدت امری ضروری است اظهار كرد: با توجه به قرار گرفتن در یك مقطع حساس با وجود تفاوت فكری باید به سمت پویایی پیش رفت.

وی تصریح كرد: مقطع حساس كنونی به معنای این نیست كه ما در كشور نباید اختلاف فكری داشته باشیم بلكه باید به نظرات دیگران احترام گذاشت و با رفتار حكیمانه افكار منتقدانه دیگران را محترم برشمرد.



* آزادی فكر با تهمت تفاوت دارد

لاریجانی با ذكر اینكه آزادی فكر با تهمت متفاوت است مثال زد: یك نشریه فرانسه به نام آزادی بیان به رسول اكرم (ص) توهین كردند، با این تفسیر كه توهین از نظر آنها یك فكر تلقی می شود، پس اراذل و اوباش علی القاعده بزرگترین متفكرین این كشور محسوب می شوند.

وی گفت: آزادی حق مردم است ولی هركسی از این آزادی سو استفاده كند مجرم شناخته شده و طبق قانون باید با وی برخورد شود.

وی تاكید كرد: از ویژگی های فكر ساختار منطقی آن است و این روند باعث توسعه می شود لذا باید از این فكر صیانت كرد و برای اختلاف فكری ارزش قایل شد و نباید نگران شد ولی باید آداب را رعایت كرد چرا كه این امر باعث دشمنی نمی شود بلكه موجب ارتقای كارها می شود.

وی با تاكید بر اینكه در موضعگیریها و اظهار نظرها باید دقت كرد گفت: در برخی جاها باید از بیان برخی مسایل امتناع كرد چون موجب سوء استفاده نامحرمان می شود.

وی افزود: هم اكنون شاهد آشفتگی در منطقه و هر روز شاهد بحران جدید هستیم و دشمنان دنبال بحرانی نشان دادن شرایط منطقه هستند در حالیكه ریشه این بحرانها در خارج از منطقه است.

7525/2624

سرخط اخبار استان‌ها