۹ بهمن ۱۳۹۳، ۲۲:۴۳
کد خبر: 81484749
T T
۰ نفر

مسكو-ايرنا- 'ويتالي نائومكين'رييس انستيتو شرق شناسي روسيه و هماهنگ كننده نشست مسكو كه درچارچوب آن مذاكرات ميان هيات هاي دولت سوريه و معارضان برگزارشد اعلام كرد : مساله سوريه بايد بدون مداخله خارجي حل و فصل شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، نائومكين كه در چهارروز مذاكرات به عنوان هماهنگ كننده نشست مسكو در مذاكرات حضور داشت روزپنجشنبه در كنفرانس مطبوعاتي گفت: مساله سوريه بايد بدون مداخله خارجي و درجريان گفتگوي بدون پيش شرط طرف هاي سوري حل و فصل شود و اين موضوع در طرح 10 ماده اي موسوم به 'اصول مسكو' تاكيد شده است.

وي افزود: معارضان سوري كه در مذاكرات سوري-سوري در مسكو شركت داشتند درمورد سند 'اصول مسكو' توافق كردند كه در آن با مداخله نظامي خارجي در سوريه مخالفت شده است.

هماهنگ كننده نشست مسكو از برنامه برگزاري مذاكرات ميان طرف هاي سوري در هفته آينده خبر داد و احتمال شركت تشكل موسوم به 'ائتلاف ملي مخالفان' تشكل تحريم كننده نشست مسكو در اين مذاكرات را بعيد ندانست.

وي گفت:تلاش مي كنيم كه اين تشكل معارضان سوري براي شركت در مذاكرات هفته آينده دعوت نامه دريافت كند.

نائومكين همچنين گفت كه معارضان سوري بسيار پراكنده هستند و موضع واحدي براي حل مسايل سوريه ندارند و ميان گروه هاي معارض اختلافات عميق وجود دارد.

وي ادامه داد:نشست مسكو در فضاي مثبت و بدون تنش برگزار شد و بين طرف هاي شركت كننده هيچ برخوردي صورت نگرفت اما اختلافات باقي مانده است.

هماهنگ كننده نشست مسكو افزود: ارزش نشست مسكو آن بود كه گفتگوها در آن سوري سوري بود و هيچ طرف خارجي در آن دخالت نداشت. نشست مسكو شباهتي به كنفرانس ژنو ندارد. نبايد نشست مسكو به يك نشست بين المللي تبديل شود و دعوت از همه گروه هاي معارضان سوري نقطه قوت اين نشست بود.

وي ادامه داد: طرف هاي مخالف سوري كه در نشست مسكو شركت نكردند، در وقع خود را در برابر ملت سوريه تضعيف كردند. غرب از طرح روسيه براي اين گفتگوها حمايت كرد، اما گام هاي سازنده اي براي دستيابي به حل و فصل مسايل سوريه برنداشته است.

نائوميكن گفت: تجديدنظر در توافقنامه سي ام ژوئن سال 2012 ژنو سازنده نيست، هر چند ما درباره آن ملاحظاتي داريم. همه شركت كنندگان در نشست مسكو به صورت سازنده براي موفقيت آن تلاش كردند.

نائومكين افزود: مبارزه با تروريسم بند اساسي در ديدارهاي مشورتي بود كه همه درباره آن توافق نظر داشتند و در سند 'اصول مسكو' بر آن تاكيد شد.

وي ادامه داد: همه طرف ها همچنين بر لزوم بازگرداندن منطقه اشغالي جولان تاكيد كردند.

نائومكين با بيان اين كه نبايد حضور در نشست مسكو فراگير شود و در آن طرف هاي غير سوري شركت كنند، اظهار داشت: زيرا در اين صورت مذاكرات سوري به سرنوشت كنفرانس ژنو دچار خواهد شد و شكست مي خورد.

وي افزود: براي برگزاري نشست جديدي در ژنو بين طرف هاي سوري تلاش مي كنيم، اما در اين مورد در حال حاضر خوشبين نيستيم.

هماهنگ كننده نشست مسكو خاطرنشان كرد در آينده نشست ديگر در مسكو براي حل مسايل سوريه برگزار خواهد شد و مخالفان سوري كه بخواهند مي توانند در نشست دوم شركت كنند.

نشست مسكو از روز دوشنبه تا امروز برگزار شد و دو روز نخست آن به مذاكرات ميان نمايندگان گروه هاي معارض و ديروز چهارشنبه و امروز هم به مذاكرات طرف هاي سوري اختصاص داشت.

سرپرستي هيات دولت سوريه در مذاكرات را بشار جعفري نماينده دائمي سوريه در سازمان ملل برعهده داشت و در طرف مقابل هم 30 نفر از سران گروه هاي معارض و سياستمداران مستقل سوري شركت داشتند.

اروپام*4*391/1547

سرخط اخبار جهان