۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۰:۲۴
کد خبر: 81488690
T T
۰ نفر
اقدامات خوبي در بخش آموزش و سلامت در فضاي مجازي صورت گرفته است

تهران - ايرنا - عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي اظهار داشت: اقدامات خوبي در دو حوزه آموزش علم و سلامت در فضاي مجازي در كشور صورت گرفته است و ما كم كم شاهد عدالت در توزيع سلامت و آموزش با استفاده از فضاي مجازي هستيم.

به گزارش ايرنا، « عليرضا شاه ميرزايي» يكشنبه شب در برنامه گفت وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما كه به موضوع آسيب هاي شبكه هاي اجتماعي اختصاص داشت با بيان اين مطلب افزود: شبكه هاي اجتماعي تهديد و فرصت هستند اما در كشور ما متاسفانه از اين فرصت استفاده چنداني نشده است.

وي گفت: بنابراين تهديدهاي اين شبكه ها در كشور ما نمود بيشتري پيدا كرده است و دستگاه ها و بخش هاي ذيصلاح در اين بخش فعاليت چنداني نمي كنند.

اين عضو شوراي عالي فضاي مجازي در ادامه در خصوص عملكرد اين شورا گفت: اين شورا متشكل از دستگاه ها و وزارتخانه هاي ذيربط است و در صورت رسيدن مطالب كارشناسي شده از سوي هر يك از دستگاه هاي زير مجموعه، در خصوص مسائل ارايه شده تصميم گيري مي كند بنابراين ميزان عملكرد آن به فعاليت اعضا بستگي دارد.

وي گفت: فضاي مجازي آسيب و فرصت است و در شوراي عالي فضاي مجازي، بيشتر به اين شبكه ها به عنوان فرصت نگاه مي شود هر چند كه تهديدها نيز مدنظر قرار دارد.

شاه ميرزايي ادامه داد: امروز شبكه هاي اجتماعي نقش چشم گيري در افزايش اشتغال در كشورهاي مختلف دارند حال آنكه در كشور ما سهم اندكي از اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي اظهار داشت: تهديدها جدي است و ما در خيلي از زمينه ها از دستگاه هاي مربوطه انتظار داريم حداقل به مانند كشورهاي غربي عمل كنند و بتوانند امنيت ورود مردم به فضاي مجازي كشور را فراهم كنند.

وي گفت: امروز تهديدهاي ناشي از شبكه هاي اجتماعي در دنيا نيز مطرح است و اين موضوع تنها به ايران اختصاص ندارد چرا كه مردم اطلاعات شخصي و خصوصي خود را نيز بر روي شبكه هاي مجازي قرار مي دهند.

شاه ميرزايي اظهار داشت: كل شبكه مخابراتي كشور و تجهيزات به كار رفته در آن پنج تا شش ميليارد دلار ارزش دارد اما سهام يكي از شبكه هاي اجتماعي بين المللي سال گذشته به ارزش 17 ميليارد دلار فروخته شد كه نشان از تجارت و سود آوري اين صنعت دارد.

اين عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي اظهار داشت: ما فضاهاي خوبي در داخل كشور توسط افراد متخصص داخلي ايجاد كرده ايم اما وقتي آنها را روانه بازار مي كنيم از سوي دستگاه ها و بخش هاي دولتي نيز مورد استقبال قرار نمي گيرند و همين مسائله باعث عدم موفقيت اين شبكه ها مي شود.

وي گفت: خيلي از شبكه هاي مجازي در دنيا كاركرد علمي و اقتصادي دارند اما در ايران كمتر در خصوص آنها شنيده مي شود و به تازگي اقدامات مشابهي در كشور در خصوص ايجاد چنين شبكه هايي صورت گرفته است كه مي توان از شبكه سلامت و دانش آموزي ياد كرد.

اين عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي ادامه داد: ما در جامعه اي هستيم كه خيلي از پديده ها به صورت دوگانه اتفاق مي افتد، اما در غرب اينگونه نيست به عبارت ديگر فرد در فضاي مجازي و فضاي واقعي با يك نوع فرهنگ مواجه است و همه شرايط يكسان است اما ما در كشور استانداردهاي متفاوتي در فضاي مجازي و فضاي واقعي مشاهده مي كنيم كه همين موضوع باعث مي شود جوانان با دوگانگي روبرو شوند.

** كنترل كامل بر روي شبكه هاي اجتماعي در فضاي مجازي داريم

«مصطفي عليزاده» كارشناس ويژه فضاي سايبري سپاه نيز در تماس تلفني با اين برنامه با اشاره به دستگيري يك باند تهاجم فرهنگي در شبكه اجتماعي فيس بوك اظهار داشت: ما بنايي بر بازداشت و دستگيري افراد نداريم اما 24 نفر از اعضاي فعال اين باند به مراجع قضايي دعوت و 12 نفر از آنان بازداشت شده اند.

عليزاده اظهار داشت: جمع بندي هاي ما نشان مي دهد عمده افرادي كه به عنوان مديران صفحات اجتماعي ضدفرهنگي فعاليت مي كنند اكثرا داراي سوء پيشينه و مشكلات خانوادگي و روحي و رواني هستند.

وي گفت: فضايي كه ما از آن صحبت مي كنيم، شش سال سابقه فعاليت دارد و در آن زمان نيز اين عملكردهاي ضد فرهنگي پيگيري شد و افراد و مديران ايراني اين شبكه ها كه غالبا در خارج از كشور زندگي مي كردند شناسايي و پس از حضور در ايران دستگير شدند كه متاسفانه به دليل مشكل در قوانين به سادگي آزاد شدند.

عليزاده اظهار داشت: برخي از مواد قانوني در اين حوزه بازدارنده نيست و باعث مي شود كار اين افراد دوباره ادامه پيدا كند.

وي گفت: البته بسياري از كاربران اين شبكه ها قصد فعاليت در بخش مجرمانه ندارند اما گرفتار اين فضاها مي شوند.

كارشناس ويژه فضاي سايبري سپاه گفت: اين گروه كه به تازگي دستگير شده در طول دو سال گذشته در سه حوزه اخلاقيات، اعتقادات و رفتار در كشور فعاليت كرده است و تمام توان خود را براي تهاجم فرهنگي به كار گرفته است.

اين كارشناس اظهار داشت: يك سوم از صفحات اين شبكه كه در فيس بوك فعاليت مي كرد به عكس هاي مستهجن اختصاص دارد.

وي گفت: اين شبكه به بهانه مدلينگ، عكس هاي شخصي دختران و زنان ايراني را منتشر مي كرد و در برخي مواقع شماره تلفن آنان را نيز پخش مي كرد كه همين مسئله مشكلات زيادي را براي مردم به وجود آورده بود.

اين كارشناس اظهار داشـت: متاسفانه مراكزي از جمله عكاسي ها و مدلينگ ها هستند كه عكس هاي خصوصي مردم را منتشر مي كنند و به دليل مشكل در اثبات تخلف از سوي آنان، نمي توان با آنان آنگونه كه بايد برخورد كرد.

اين كارشناس ادامه داد: متاسفانه اين اقدامات در برخي از مواقع باعث تغيير رفتار افراد آسيب ديده مي شود و اينجاست كه ضربه به فرهنگ زده مي شود چرا كه برخي را به ناچار وارد مسيري مي كند كه شايد هيچگاه امكان بازگشت وجود نداشته باشد.

عليزاده اظهار داشت: حريم خصوصي در فضاي مجازي معنا ندارد و بايد همانگونه كه در فضاي واقعي قانون اجرا مي شود در فضاي مجازي عمل كرد.

اين كارشناس افزود: متاسفانه جديدا به بهانه لطيفه، از مسائل طنز آميز كوچك حركت ها شروع مي شود و سپس به تمسخر پدر و مادر و در نهايت مقدسات و روايات و ... كشيده مي شود.

وي گفت: ماموريت ديگر اين صفحات تمسخر موفقيت ها در كشور است تا از اين طريق باعث خودباختگي جوانان شوند و شبكه هاي مخالف نظام نيز از پتانسيل آنان براي پخش شايعات مدنظر خود استفاده مي كند.

عليزاده اظهار داشت: متاسفانه برخي از مديران كشور نيز فكر مي كنند، اين شبكه ها امن است و قابل دسترسي نيست، اما ما به لحاظ اشراف اطلاعاتي، تمامي شبكه ها را زير نظر داريم و در جريان تبادل اطلاعات هستيم.

شبس (2) 1346 **1565
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه