۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۲۱:۰۰
کد خبر: 81500618
T T
۰ نفر
موتورهای جستجوگر ایرانی در آینده نزدیك فعالیت خود را آغاز می كند

ساری - ایرنا - وزیر ارتباطات و فن آوری ارتباطات از شروع به فعالیت دو موتور جستجوگر ایرانی در آینده نزدیك خبر داد.

' محمود واعظی ' شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در ساری افزود : راه اندازی یكی از این موتورها تا پایان امسال و دیگری 27 اردیبهشت سال آینده اعلام عمومی خواهد شد.

وی اضافه كرد : فعالیت این موتور با 150 سرور آغاز می شود و اگر مورد استقبال قرار گرفت بر تعداد سرورها اضافه می شود.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در خصوص فیلترینگ گفت : سیاست دولت در این خصوص كاملا روشن و شفاف است و بارها این مساله اعلام شده است.

وی افزود : سه دسته شبكه و سایت مجازی داریم كه یك دسته به دلیل ماهیتشان هیچ محتوای غیراخلاقی ندارند و می توانند كارشان را انجام دهند.

وی خاطرنشان كرد: درصدی دارای محتوای غیراخلاقی و مضر هستند كه باید بسته شوند ولی شبكه هایی هستند كه 10 تا 20 درصد از نظر اخلاقی با فرهنگ و اعتقادات ما همخوانی ندارند و 80 تا 90 درصد از نظر ما مشكلی ندارند كه برای این شبكه ها برنامه فیلترینگ هوشمند را طراحی كردیم.

وی ادامه داد : وظیفه دولت نیست كه شبكه اجتماعی درست كند ولی در این راستا حمایت می كند و تسهیلات كم بهره و بلند مدت برای بخش خصوصی كه در این زمینه فعالیت بكند در نظر می گیرد.

واعظی گفت : جزو اولویت های ما این است كه میزبانی سرورها را به داخل كشور انتقال دهیم.

وی در خصوص افزایش پهنای باند اینترنت و اینكه آیا مجلس در این خصوص همراهی دارد، افزود: مجلس شورای اسلامی درخصوص توسعه اینترنت مخالفتی نداشته و اتفاقا حامی دولت است و آنچه كه امروز در حال انجام هستیم به پشتوانه حمایت های مجلس محقق شده است.

واعظی افزود : تمام وعده هایی كه داده شده براساس برنامه در حال انجام است و این در حالی است كه با تمام محدودیت هایی دولت و ما داشتیم با تلاس همكاران به نتیجه رسیده است.

وی در خصوص مشكل ارسال پیامك های تبلیغاتی و تجاری به مشتركین گفت : كمیته ای كه زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات است نظارتی كامل بر محتوا و ارزش افزوده خواهند داشت و این مشكل حل می شود.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با بیان اینكه تكنولوژی هایی زیادی وارد كشور گردیده اما كمتر در خصوص آنها فرهنگ سازی شده است، تصریح كرد: باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی كنیم كه ابزاری كه در دست داریم كارآیی بالایی دارد و اینكه این ابزار برای بسیاری از كشورها ثروت می آورد چرا برای ما چنین نباشد.

وی افزود : در خصوص شبكه های اجتماعی كه میزبان آنها خارج از كشور است قدری باید محتاط باشیم.

وی درخصوص جابجایی اپراتورهای تلفن همراه گفت: توافق اولیه برای این كار صورت گرفته و امیدواریم اواخر سال ۹۴ در این زمینه گام برداریم و جابجایی اپراتورها را انجام دهیم.

واعظی گفت: هر فرد تا دو بار در سال می تواند نسبت به جابجایی اپراتورها اقدام كند.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات به منظور افتتاح پروژه های مخابراتی به ساری سفر كرده است.ك/3

6097/ 3404
۰ نفر