۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81523140
T T
۰ نفر
پروتكل برنامه غربالگری شنوایی شناسی نیاز به بازبینی دارد

تهران- ایرنا- نایب رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با تاكید بر اهمیت بازبینی پروتكل برنامه غربالگری شنوایی شناسی كشور گفت: لازم است در اجرای این برنامه از كارشناسان و متخصصان شنوایی شناسی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر سعید ملایری روز شنبه در نشست خبری جامعه شنوایی شناسی ایران اظهار كرد: به كارگرفتن افراد غیرمتخصص در اجرای این برنامه سبب می شود كه در برخی موارد تشخیص ها درست و دقیق نباشد و كودكان در بزرگسالی با مشكلات كم شنوایی دایم مواجه شوند.

وی افزود: لازم است در كنار اجرای برنامه غربالگری شنوایی شناسی در كشور به بكارگیری نیروی متخصص در زمینه شنوایی شناسی و هزینه كردن برای مداخله زودهنگام توجه شود.

ملایری خاطر نشان كرد: در حال حاضر در برخی مراكز فارغ التحصیلان رشته های كشاورزی، تاریخ، علوم انسانی و متخصصان پیراپزشكی غیر اودیولوژیست كه فقط در یك دوره كوتاه مدت آموزش از طرف سازمان بهزیستی شركت كرده اند، بكار گرفته می شوند.

وی گفت:در ایران تعداد فارغ التحصیلان شنوایی شناسی بیش از سه هزار نفر هستند و با توجه به جمعیت كشور در این زمینه كمبود نداریم و لازم است با توجه به اهمیت غربالگری شنوایی شناسی از متخصصان این رشته استفاده شود.

ملایری توضیح داد: در تركیه كه جمعیتی معادل ایران دارد، تعداد 300 فارغ التحصیل شنوایی شناسی دارد بنابراین در ایران جمعیت شنوایی شناسان به ویژه در مقطع كارشناسی به اندازه كافی است.

وی ادامه داد:با توجه به اینكه تعداد كارشناسان شنوایی شناسی به اندازه كافی در كشور است، لازم است در دانشگاه ها به تربیت متخصصان شنوایی شناسی در مقطع دكترای حرفه ای توجه شود.

نایب رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت:برنامه غربالگری شنوایی شناسی از سال 1384 به همت سازمان بهزیستی كشور در ایران آغاز شد؛ یكی از دلایلی كه در اجرای این برنامه در آن سال ها از افراد غیرمتخصص استفاده شد، كمبود نیروهای متخصص در زمینه شنوایی شناسی بود اما در حال حاضر با توجه به تعداد متخصصان این رشته لازم است با بازنگری پروتكل غربالگری در اجرای این برنامه از متخصصان مربوطه استفاده شود.

ملایری در مورد اهداف غربالگری شنوایی شناسی توضیح داد: تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام به منظور تجویز سمعك،كاشت حلزون و ارایه خدمات توانبخشی به نوزادان از جمله اهداف اجرای این برنامه است.

وی با بیان اینكه درحال حاضر بسیاری از مراكز و بیمارستان های كشور خدمات غربالگری را ارایه می دهند، در مورد آسیب های برنامه غربالگری افزود: درصورتی كه افراد غیرمتخصص آزمون شنوایی شناسی را انجام دهند، ممكن است نتیجه آزمون همراه با خطا باشد.

ملایری خاطر نشان كرد: بیش از 70 درصد موالید كشور سالانه تحت غربالگری شنوایی شناسی قرار می گیرند اما هنوز در برخی مناطق دور دست این برنامه اجرایی نشده است.

وی با بیان اینكه به همت سازمان بهزیستی این برنامه در حال گسترش در سراسر ایران است، افزود: در هیچ كدام از كشورهای دنیا این برنامه تمام موالید را پوشش نمی دهد؛ به عنوان نمونه در كشور پیشرفته آلمان بر اساس آمارهای موجود غربالگری حدود 56 درصد موالید را پوشش می دهد.

ملایری ادامه داد: بر این اساس آمار 70 درصدی غربالگری شنوایی شناسی در ایران یكی از بالاترین آمارها در سطح جهان به شمار می رود و در سطح منطقه نیز بسیار شاخص و بی نظیر است.

وی با یادآوری نیاز به بازنگری برنامه غربالگری شنوایی شناسی در كشور گفت: جامعه شنوایی شناسی ایران به منظور تخصصی شدن این برنامه به وزارت بهداشت پیشنهاد داده است كه این برنامه زیرنظر این وزارتخانه اجرا شود و وزارت بهداشت نیز با این پیشنهاد موافقت كرده اما اجرایی شدن این پیشنهاد نیازمند زمان است.



** دلایل اختلالات شنوایی

ملایری با بیان اینكه از هر هزار تولد چهار تا شش نوزاد مبتلا به نقص شنوایی است، افزود: آمارها نشان می دهد كه نقص شنوایی می تواند دلایل ژنتیكی یا اكتسابی داشته باشد.

وی گفت: در كشورهای درحال توسعه به ویژه كشورهای عربی نقش دلایل ژنتیك بیشتر از دلایل اكتسابی است به دلیل اینكه تعداد ازدواج های فامیلی بیشتر است و در كشور ما نیز آمار مبتلایان به این اختلال در استان هایی مانند مازندران و خوزستان به همین دلیل بیشتر از سایر استان ها است.



** احتمال بروز اختلالات شنوایی در ازدواج های فامیلی

نایب رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: 67 درصد متولدین ازدواج های فامیلی می توانند اختلال شنوایی شناسی داشته باشند.

ملایری ادامه داد: همچنین 34 درصد از نسل دوم این افراد نیز ممكن است اختلال شنوایی شناسی داشته باشند.

به گفته وی، حتی در استان هایی مانند خوزستان مشاهده شده است كه برخی خانواده دارای سه تا چهار فرزند با اختلال شنوایی هستند.



** تعداد مبتلایان به اختلالات شنوایی

ملایری در مورد آمار مبتلایان به اختلالات شنوایی شناسی در ایران و جهان اظهار كرد:سازمان جهانی بهداشت در سال گذشته اعلام كرد كه تعداد 642 میلیون نفر در سطح دنیا مبتلا به اختلالات شنوایی شناسی هستند كه از این تعداد 181 میلیون نفر از آنها كودك هستند.

وی افزود: همچنین پنج درصد از جمعیت كل جهان معادل 360 میلیون نفر مبتلا به یك اختلال شنوایی شناسی ناتوان كننده هستند. 80 درصد افراد كم شنوا یا ناشنوا در كشورهایی با درآمد پایین زندگی می كنند از این رو می توان گفت در كشورهای درحال توسعه یا توسعه نیافته تعداد مبتلایان به این اختلالات بیشتر از سایر كشورها است.

ملایری ادامه داد: در كشورهای درحال توسعه نیز از هر 40 فرد نیازمند به استفاده از سمعك تنها یك نفر امكان دسترسی به سمعك دارد اما در كشورهای توسعه یافته از هر 100 نفر برای 20 نفر این امكان فراهم است.

علمی(3)1834**1440
۰ نفر