تشخیص سلولهای سرطانی و شناسایی اسناد جعلی با میكروسكوپ ساخت محققان ایرانی

تهران-ایرنا- معاون پژوهشی پژوهشكده لیزر وپلاسما دانشگاه شهید بهشتی به طراحی و ساخت دستگاه میكروسكوپ رامان در این مجموعه اشاره كردوگفت: تشخیص ساختار مولكولی مواد نظیر سلولهای سرطانی، انواع مواد مخدر وجعل اسناد از جمله كاربردهای این دستگاه می باشد.

سیدحسن توسلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینكه هر چیزی كه ساختار مولكولی داشته باشد از طریق این دستگاه قابل تشخیص است افزود: تشخیص جنس مولكولی جواهرات، پلیمرها و انواع سلول های بیولوژیكی از دیگر كاربردهای دستگاه میكروسكوپ رامان است.

وی اظهار كرد: با بهره گیری از كاربردهای فراوان این دستگاه از جمله تشخیص سلول های سرطانی از سلول های سالم در حوزه بیولوژیك می توان خدمات مناسب تری به مردم ارایه كرد.

معاون پژوهشی پژوهشكده لیزر و پلاسما با اشاره به اینكه طیف رامان هر ماده امكان تشخیص مولكول های آن را فراهم می آورد، افزود: دستگاه میكروسكوب رامان با اندازه گیری میزان تغییر طول موج امكان تشخیص نوع مولكول های هر جسم را دارد.

توسلی، طیف سنج، لیزر، نرم افزار كنترل كننده، قطعات اپتیكی و كنترل كننده انرژی لیزی را از مهمترین قطعات دستگاه میكروسكوپ رامان اعلام كرد و گفت: تمامی این قطعات به جز لیزر در كشور طراحی و ساخته شده است.

وی با اشاره به اینكه امكان تولید این نوع لیزر را در كشور وجود دارد، اظهار كرد: این لیزر به دلیل مزیت نسبی از خارج كشور وارد شده است و در طراحی و ساخت دستگاه میكروسكوپ رامان از آن استفاده شده است.

معاون پژوهشی پژوهشكده لیزر و پلاسما، نصب نرم افزار مورد نیاز، استفاده از طول موج های متفاوت و خدمات مناسب پس از فروش را از دیگر مزیت های این دستگاه برشمرد و گفت: این دستگاه به سفارش ستاد نانو طراحی و ساخته شده است.

وی با اشاره به اینكه در ساخت این دستگاه از روش مهندسی معكوس استفاده نشده است گفت: در روش مهندسی معكوس كپی آن دستگاه ساخته می شود اما محققان ایرانی با بهره گیری از دانش روز و نیاز اقدام به ساخت و طراحی این دستگاه كردند.

علمی (2) ** 1201 **1599
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد