۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۳۷
کد خبر: 81527631
T T
۰ نفر
پیروزی ارتش سوریه در دو جبهه شمالی و جنوبی حاوی پیامی برای جهانیان است

تهران - ایرنا - پایگاه خبری الوقت نوشت: پیروزی های ارتش سوریه در دو جبهه شمالی و جنوبی یعنی در حلب و مناطق مجاور با مرزهای اردن و سرزمین های اشغالی این پیام روشن را برای طرف های درگیر در بحران سوریه و بلكه جهانیان دارد كه نظام سوریه و حامیان آن عزم خود را برای پایان دادن به بحران در عرصه نظامی جزم كرده اند و قصد دارند هر چه زودتر خاك سوریه را از لوث وجود گروه های تروریستی پاكسازی كنند.

این پایگاه در ادامه گزارش خود آورد: سلسله عملیات هایی كه در هفته های اخیر در این دو محور انجام شد نشان داد كه در حال حاضر ارتش و نیروهای مردمی در نهایت آمادگی به سر می برند و جنگ ٤ ساله نتوانسته است خللی در عزم و اراده و توانمندی های آن ها ایجاد كند.

بر اساس این گزارش ،‌ارتش سوریه از چند ماه قبل و با طراحی و اجرای عملیات هایی چون طوفان شمال قصد خود را برای پاكسازی حلب به عنوان مقر اصلی تروریست ها آشكار كرد. حلب از این جهت دارای اهمیت ویژه است كه در مجاورت تركیه قرار دارد و همواره در طول این ٤ سال به واسطه مرز مشترك ، مورد حمایت این كشور قرار داشته است و در واقع خاك تركیه به عنوان عقبه و پشتیبان برای تروریست ها به جهات گوناگون بدل شده است.

ارتش با عملیاتی كه در هفته های اخیر آغاز كرد، قصد دارد با تكمیل محاصره حلب و قطع ارتباط این شهر با تركیه كار تروریست ها را در این شهر به مانند حمص یكسره كند.

گزارش های میدانی از حلب نیز حكایت از این دارد كه ارتش با سرعت در حال انجام این طرح است و همین امر موجب شده است كشورهای حامی تروریست ها به ویژه تركیه به شدت به تكاپو افتاده و به اعزام افسران اطلاعاتی و نظامی خود به میادین نبرد در حلب روی آورند تا از سقوط مهم ترین شهر در اختیار گروه های تروریستی جلوگیری كنند. تحركاتی چون اعزام یگانی از سربازان ارتش تركیه با پشتیبانی ٥٠ تانك و نفربر به خاك سوریه به بهانه انتقال باقی مانده پیكر عثمان بیگ موسس سلسله عثمانی نیز در همین راستا ارزیابی می شود .

از دیگر اقداماتی كه در راستای توقف عملیات ارتش درحلب صورت گرفت، اعزام نماینده ویژه سازمان ملل و ارائه طرح وی برای پایان دادن به درگیری ها در حلب بود كه با واكنش هوشمندانه بشار اسد رییس جمهوری سوریه به نتیجه مطلوب نرسید . نظام سوریه به دلیل تجربه حمص دیگر حاضر نمی شود طرف های خارجی به بهانه كمك رسانی به مردم ، تروریست های گرفتار در محاصره را نجات دهند . البته این طرف ها تحركات خود را در این راستا در مجامع بین المللی و شورای امنیت ادامه می دهند .

در نهایت می توان گفت عملیات آزاد سازی حلب برای آینده سوریه و بحران این كشور بسیار سرنوشت ساز و تعیین كننده است . چرا كه با پاكسازی حلب از تروریست ها اولاً مهم ترین مقر و پایگاه تروریست ها در اختیار نظام سوریه قرار می گیرد و ثانیاً ارتباط تركیه به عنوان یكی از حامیان اصلی گروه های تروریستی با سوریه قطع شده و ارتش می تواند با كنترل جدی مرز تركیه از ورود تروریست ها و پشتیبانی برای آن ها جلوگیری كند كه در صورت تحقق این امر صحنه عملیات نظامی در سوریه تا میزان قابل توجهی تغییر خواهد كرد.

اما محور دومی كه ارتش در دو سه هفته اخیر به طور جدی در آن به عملیات پرداخت و نتایج موفقیت آمیزی نیز كسب كرد، جنوب این كشور و مناطق استراتژیك مجاور مرزهای اردن و رژیم صهیونیستی است .

رژیم صهیونیستی و اردن در ماه های اخیر به دلایل مختلفی در تدارك ایجاد جبهه ای جدید در منطقه قنیطره بودند كه هم مرز با اردن ، فلسطین اشغالی ، لبنان و سوریه است . این منطقه به دلیل مجاورت با این كشورها می تواند همواره مورد حمایت و پشتیبانی آنها قرار گیرد و در صورت عملیات ارتش برای پاكسازی آن به دلیل هم مرز بودن با این كشورها به سرنوشتی مشابه شهر حمص دچار نمی شود و تروریست ها در صورت شكست می توانند به این كشورها پناه ببرند .

از اینرو شاهد بودیم در ماه های اخیر چند هزار تروریست كه بیشترین آنها عضو جبهه النصره بودند به این منطقه اعزام و در آن مستقر شدند.

ارتش با درك این طراحی و فهم خطر جدی آن برای آینده نبرد سوریه به سرعت با طراحی عملیاتی به مقابله جدی با تروریست ها در این جبهه پرداخت . گزارش های میدانی نیز حاكی است كه تروریست ها زودتر از آن چه تصور می شد بسیاری از مناطق را از دست داده و عقب نشینی كرده اند . تصرف بلندی های استراتژیك كه مشرف بر كل این جبهه است از دستاوردهای مهم ارتش در این عملیات است كه می تواند سرنوشت نبرد را در روزهای آتی رقم بزند .

حقیقت این است كه تروریست ها و حامیان آنها تصور نمی كردند ارتش سوریه به دلیل انجام عملیات در حلب با آن گستره وسیع قصد و توانایی انجام عملیات جدی در جبهه جنوب را داشته باشند و به همین دلیل ظاهراً غافلگیر شده و این شكست غیر منتظره را متحمل شدند .

در این مرحله با ادامه عملیات ارتش در این جبهه دستاورد ها از دو حال خارج نیست. یا با ادامه عملیات، تروریست ها در این منطقه قلع و قمع و نابود می شوند یا رژیم صهیونیستی و اردن به جهت جلوگیری از نابودی آنها اجازه ورود تروریست ها را به خاك خود خواهند داد كه اگر این اقدام صورت پذیرد به ویژه درباره رژیم صهیونیستی با تبعات گسترده و وخیمی روبرو خواهند شد .

در پایان باید گفت نظام سوریه و به تبع آن ارتش و نیروهای مردمی این كشور با عزم راسخ و این طراحی هوشمندانه در عرصه نظامی توانستند معادله بحران را به نفع خود تغییر دهند و طرف های متخاصم نظام سوریه نیز به روشنی این امر را دریافتند . ابراز تمایل برخی دولت های عربی مانند كویت برای بازگشایی سفارت خود در دمشق و برقراری مجدد روابط با این كشور یا مواردی مانند اذعان جیمز كلاپر رییس شورای نهادهای اطلاعاتی آمریكا به دخالت تركیه در بحران سوریه و بازگذاشتن مرزهای كشور برای تردد آزاد تروریست ها و نبود عزم این كشور برای مقابله با داعش همگی شواهدی است كه نشان از آغاز تغییر برخی رویكردها در قبال بحران سوریه دارد.

خاورم**9109**1095
۰ نفر

سرخط اخبار جهان