۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶
کد خبر: 81529781
T T
۰ نفر
شین هوا: توافق با ایران بزرگترین دستاورد دیپلماتیك اوباما است

پكن - ایرنا - خبرگزاری رسمی چین روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 بزرگترین دستاورد باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا در حوزه سیاست خارجی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، «شین هوا» خبرگزاری رسمی چین در گزارشی تحلیلی، با اشاره به موانع اصلی دستیابی ایران و 1+5 در مذاكرات هسته ای نوشت: دستیابی به توافق جامع مورد نظر طرفین در شرایطی كه ماراتن مذاكرات به ایستگاه های آخر خود می رسد، از اهمیت به سزایی برخوردار است.

این رسانه با اشاره به بررسی مواضع طرفین گفت وگو و اعلام اینكه روند در پیش گرفته شده تاكنون بی سابقه بوده است، به شرایط خاص حاكم بر فضای گفت و گو اشاره كرد و نوشت: به رغم روند مثبتی كه مذاكرات داشته است، فضای حاكم بر مذاكرات همچنان شكننده است و در صورت شكستن این فضا، همه فرصت های به دست آمده از بین خواهد رفت.

رسانه ملی چین نوشت: دستیابی طرفین گفت وگو به نتایج مورد نظر منوط به عبور از پنج مانع اصلی است و این موانع «پیچیدگی های ذاتی مساله هسته ای ایران»، «فشارهای اسراییل و برخی دیگر از كشورهای درگیر با این موضوع»، «جریان مخالف توافق در آمریكا»، «مخالفت برخی گروه های داخلی ایران » و نهایتا «افراط گرایی جاری در نظام بین الملل» است.

این گزارش همچنین می افزاید: با نزدیك شدن به مراحل پایانی و سرنوشت ساز مذاكرات، اختلافات برجسته تر و آشكارتر می شود كه به باور بسیاری از تحلیلگران، این اختلافات ناشی از دو كلاف پیچیده «سیاسی» و «فنی» است. كلاف سیاسی به ماجرای بی اعتمادی تاریخی ایرانیان و آمریكایی ها مربوط می شود كه بخش قابل توجه آن نیز در سخنان عالی ترین مقام جمهوری اسلامی ایران، آیت الله خامنه ای متجلی بود.

شین هوا نوشت: رهبر ایران اعتقاد دارد «دستی كه آمریكا به سوی ایران دراز می كند، دستی چدنی با دستكشی مخملی است».

در بخش دیگری از این گزارش كه در دیگر رسانه های كشور چین نیز بازتاب داشت، اختلافات فنی و تخصصی ایران و 1+5 مورد اشاره قرار گرفته و آمده است: در این حوزه نیز از جمله مشكلات موجود فقدان «استاندارد مشخص بین المللی» است كه طبعا بر پیچیدگی مساله می افزاید. به عنوان مثال موضوع تعداد سانتریفیوژهای ایران از جمله موارد مورد اختلاف طرفین است.

شین هوا تاثیرات منفی رژیم صهیونیستی بر روند مذاكرات را نیز مورد توجه قرار داد و نوشت: واقعیت آن است كه به غیر از كشورهایی كه به طور مستقیم با مذاكرات هسته ای ایران درگیر هستند، برخی طرف های دیگر نیز در پی تاثیرگذاری بر روند مذاكرات بوده و هستند كه از آن جمله می توان به اسراییل و سفر اخیر «بنیامین نتانیاهو» به آمریكا برای سخنرانی در كنگره اشاره كرد.

این مساله در كنار همراهی جناح تندروی فعال در كنگره آمریكا كه تشدید تحریم های ایران را پیگیری می كنند، از جمله عوامل اصلی شكننده شدن فضای مذاكرات و دشوار كردن روند رسیدن به توافق جامع است.

رسانه رسمی كشور چین به تلاش برخی گروه ها در فضای داخل ایران اشاره كرد و افزود: برخی گروه های در داخل ایران كه روند مذاكرات را تحت تاثیر قرار داده اند، مذاكرات در پیش گرفته شده را نوعی «نرمش در برابر دشمن» تعریف كرده و به همین خاطر سنگین ترین حملات را متوجه وزیر امور خارجه این كشور كرده اند. جدیدترین مورد این حملات به پیاده روی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با «جان كری» همتای آمریكایی او بوده است.

این گزارش همچنین حصول توافق میان طرفین تا پیش از ماه ژوئن (خرداد - تیر) را با توجه به شرایط خاص تحولات بین المللی، دستاوردی بزرگ برای دولت «باراك اوباما» در حوزه سیاست خارجی و لغو تحریم های بین المللی متوجه ایران دانست.

نویسنده «شین هوا» نوشت: به رغم همه مباحث طرح شده، ایران و آمریكا تصمیم به مذاكره گرفته اند و مراحل پیچیده بسیاری را تا این مرحله پشت سر گذاشته اند. جدیدترین اخبار از محل مذاكرات حاكی از سیگنال های مثبت از سوی مقامات دو طرف است. با این حال نباید از یاد برد كه سیگنال، تنها یك سیگنال است و لاغیر. آنچه در این مرحله اهمیت دارد، توافق جامع مورد نظر طرفین است كه هنوز تحقق آن قطعی نیست و شكنندگی فضا، دستیابی به آن را بسیار دشوار كرده است.

آساق*231*1597**1545

سرخط اخبار جهان