۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۰۹
کد خبر: 81529868
T T
۰ نفر
برای نیل به اهداف حوزه سلامت نیازمند تجدید نظر دربرخی حوزه های آموزش پزشكی هستیم

تهران- ایرنا- رییس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشكی ایران گفت: با تجدید نظر در برخی از تصمیم گیری ها درحوزه آموزش پزشكی می توان به اهداف نظام سلامت و اسناد بالا دستی دست یافت.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دكتر باقر لاریجانی روز پنج شنبه در سمینار چالش های علوم پزشكی در فرهنگستان علوم پزشكی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اكنون 150 هزار دانشجو در رشته علوم پزشكی ازمقطع كارشناس تا فوق تخصص مشغول به تحصیل هستند و درصورتی كه بسترهای مناسب برای فعالیت این عده وجود نداشته باشد دچار آسیب های جدی می شویم.

وی با بیان اینكه برخی كشورها مانند چین كمیت را مورد توجه قرارداده اند اما به كیفیت توجه می كنند اما برخی كشورهای توسعه یافته سرمایه گذاری بسیاری در زمینه تحصیلات تكمیلی انجام می دهند كه این امر باید با ایجاد بسترهای مناسب برای اشتغال این قشر صورت گیرد.

رییس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشكی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه كشورهای توسعه یافته به دنبال توسعه پایدار علوم به جای توجه به كمیت هستند گفت: كشورهای پیشرفته سرمایه گذاری عظیمی در این زمینه و به ویژه در حوزه پزشكی انجام می دهند بطوری كه بودجه پزشكی آمریكا بعد از بودجه دفاعی این كشور در رتبه دوم قراردارد.

وی با بیان اینكه ایران در برخی از زمینه ها از جمله تربیت پرستار نسبت به كشورهای منطقه دچار كمبود است گفت: متاسفانه مكانیزه های لازم دراین زمینه در كشور به خوبی دیده نشده است وافراد به دنبال تخصص گرایی هستند.

وی دربخش دیگری از سخنانش از دیگر چالش های حوزه آموزش پزشكی كشور را ایجاد گرایش های مختلف در یك رشته عنوان كرد گفت: این امر باعث می شود تا جامعه نگری لازم در رشته ها از بین برود.

لاریجانی همچنین با اشاره به اهداف سیاست های كلی نظام سلامت در كشور گفت: 4 سیاست از 14 سیاست كلی نظام سلامت به صورت مستقیم به آموزش وپژوهش در حوزه پزشكی مربوط هستند كه باید دراین زمینه ها سرمایه گذاری لازم انجام داد.

وی همچنین با اشاره به چالش های آموزش وپژوهش در حوزه علوم پزشكی گفت: نداشتن مهارت ارتباطی پزشكان ، متخصص گرایی زودرس در جامعه ساماندهی بیمه ها ،بهبود كیفیت آموزش بالینی، اصلاح جایگاه اجتماعی واشتغال دانش آموختگان برای پیشگیری از افت كیفیت آموزش و فرار مغزها از دیگر چالش های آموزش پزشكی دركشور محسوب می شود.

به گفته لاریجانی ضعف آموزش بین رشته ای، مدیریت فناوری اطلاعات بخش پزشكی و نارسایی نظام پذیرش فراگیران دانشجویان ودستیاران پزشكی بخش دیگری از چالش های حوزه آموزش پزشكی در كشور را تشكیل می دهد.

سمینار یكروزه چالش های علوم پزشكی در فرهنگستان علوم پزشكی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.این سمینار امروز عصر به كار خود پایان می دهد.

علمی(3)**9190**ن.پ**1599
۰ نفر