۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۲۱:۴۱
کد خبر: 81530488
T T
۰ نفر
پیشنهادهای نتانیاهو خیالپردازانه و برچیدن توانایی هسته ای ایران غیرممكن است

تهران- ایرنا- مدیر اندیشكده آمریكایی «انجمن كنترل تسلیحات» (ACA) با خیالپردازانه خواندن موضع نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره مذاكرات هسته ای، تصریح كرد كه برچیدن توانایی هسته ایران غیرممكن و مذاكرات گروه 1+5 با ایران فرصتی تاریخی برای رسیدن به توافق فراگیر هسته ای است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی «انجمن كنترل تسلیحات»، در جدیدترین شماره نشریه این اندیشكده آمریكایی «دریل كیمبال» در مقاله ای نوشت: در حالی كه واشنگتن و شركای مذاكراتی آن در گروه 1+5 در حال نزدیك شدن به توافق فراگیر بلندمدت با ایران هستند و رئوس كلی توافق در حال شكل گرفتن و چارچوب سیاسی توافق تا پایان ماه مارس در دسترس است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در تلاش است با بهره برداری از سیاست حزبی در واشنگتن، حمایت از این توافق را مخدوش كند.

كیمبال افزود: نتانیاهو در سخنرانی روز سه شنبه در كنگره آمریكا گفت: توافق هسته ای با ایران در حال نهایی شدن است و این موجب می شود ایران برنامه هسته ای خود را حفظ كند؛ این توافق به طور حتم سبب می شود ایران دستیابی به سلاح هسته ای را دنبال كند.

وی با نادرست خواندن این سخنان نتانیاهو، گفت: واقعیت این است كه توافقی كه 1+5 دنبال می كند، زمان فرضی «گریز هسته ای» ایران را از دو تا سه ماه كنونی برای بیش از یك دهه به بیش از 12 ماه افزایش می دهد و مسیر پلوتونیومی را نیز مسدود می كند؛ این توافق همچنین بازرسی های سرزده ای را برقرار می كند.

مدیر اندیشكده آمریكایی افزود: اما جایگزین نتانیاهو برای چنین توافقی چیست؟ نتانیاهو معتقد است كه برای رسیدن به یك توافق بهتر تا زمانی كه ایران سیاست خارجی خود را تغییر دهد، صبر كنید؛ وی می گوید از یك «توافق بد» دوری كنید و ایران به مذاكرات بازخواهد گشت. اما این یك توصیه بد است.

كیمبال افزود: «اگر كنگره توافق هسته ای با ایران را رد كند، این امر تنها به مخالفان مذاكرات هسته ای در ایران كمك و این كشور را به توسعه بیشتر برنامه هسته ای تشویق می كند؛ این كار همچنین فشار تحریم های بین المللی را از بین خواهد برد.»

«برخلاف نظر نتانیاهو، افزودن فشار بر ایران از طریق تحریم های شدیدتر، یك قمار خطرناك و غیرواقع بینانه است؛ ایران به مدت بیش از یك دهه در برابر چنین نتیجه ای مقاومت كرده و دلیلی ندارد كه انتظار داشته باشیم تهران اكنون با چنین نتیجه ای موافقت كند.»

مدیر اندیشكده آمریكایی یادشده در ادامه دلایل اثبات اشتباه بودن منطق نتانیاهو را به شرح زیر اعلام كرد:

1_ برچیدن توانایی هسته ای ایران (با توان بالقوه نظامی) غیرممكن است

ایران به مدت بیش از یك دهه توان بالقوه تسلیحاتی هسته ای داشته اما تصمیم به ساخت سلاح نگرفته است؛ برچیدن این توانایی غیرممكن است. حتی اگر ایران بطور كامل زیرساخت های هسته ای خود را برچیند، بسادگی می تواند آن را بازسازی كند؛ تحریم های شدیدتر یا اقدام نظامی نمی تواند دانش و ظرفیت صنعتی پایه ایران را نابود كند.



2_ فشار بیشتر موجب نمی شود كه ایران برنامه هسته ای خود را كنار بگذارد

نتانیاهو به اشتباه پیشنهاد می كند كه تنها راه مسدود كردن مسیر دسترسی ایران به سلاح هسته ای رسیدن به توافقی است كه ایران را ملزم به كنار گذاشتن عناصر كلیدی برنامه هسته ای از جمله تاسیسات غنی سازی و پروژه راكتور آب سنگین اراك كند؛ غیرواقع بینانه است كه انتظار داشته باشیم ایران حتی تحت فشار شدیدتر تحریم ها چنین شروطی را بپذیرد.

اگر 1+5 یا اعضای كنگره تلاش كنند كه توافق هسته ای را تا زمان موافقت ایران با برچیدن تاسیسات غنی سازی هسته ای به تعویق بیاندازند، ایران موافقت نخواهد كرد؛ مذاكرات شكست می خورد و ایران تلاش ها برای افزایش ظرفیت غنی سازی را از سر خواهد گرفت.



3_ ضرر تحریم های بیشتر در این زمان بیشتر از سود آن است

واقعیت این است كه تحریم ها هیچگاه نتوانسته اند از پیشرفت برنامه هسته ای ایران جلوگیری كنند. بعلاوه، تصویب تحریم های جدید در این زمان چنانكه سناتور كرك و منندز پیشنهاد كرده اند، به معنی نقض طرح مشترك اقدام نوامبر 2013 خواهد بود و خطر دور شدن ایران از مذاكرات را به همراه دارد. اعمال تحریم های جدید همچنین خطر ایجاد شكاف در ائتلاف بین المللی تحریم ها را به همراه دارد.



4_ قطعنامه های شورای امنیت، ایران را ملزم به توقف دائمی برنامه هسته ای نكرده اند

شورای امنیت از ژوئیه 2006، 6 قطعنامه صادر كرده و در آنها از ایران خواسته است فعالیت های غنی سازی اورانیوم و كار روی رآكتور آب سنگین را به تعلیق درآورد؛ هیچكدام از این قطعنامه از ایران نخواسته كه تاسیسات غنی سازی اورانیوم را برچیند یا غنی سازی را به طور دائم متوقف كند.

قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل هرگز به دنبال این نبوده اند كه برنامه هسته ای صلح آمیز و مطابق با «ان پی تی» ایران را در آینده از میان بردارند.



5_ توافق هسته ای با ایران خطر رقابت تسلیحاتی در منطقه را كاهش می دهد

یك توافق هسته ای قابل راستی آزمایی و فراگیر با ایران، برنامه هسته ای این كشور را مشمول محدودیت ها و بازرسی های جدی می كند و این خطر را كه ایران ممكن است روزی به دنبال سلاح باشد كاهش می دهد؛ حتی پس از انقضای مدت زمان مورد نظر توافق هسته ای، برنامه هسته ای ایران مشمول نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

در پایان مقاله كیمبال آمده است: «مذاكره كنندگان گروه 1+5 فرصتی تاریخی برای رسیدن به یك توافق هسته ای فراگیر با ایران دارند؛ توافقی كه برنامه هسته ای این كشور را محدود و مسیرهای احتمالی برای انحراف برنامه هسته ای ایران را مسدود می كند. اهمیت شرایط كنونی، بحث بر سر توافق هسته ای فراگیر براساس واقعیات - و نه خیالپردازی - را ایجاب می كند.»

شبد**1078** 2023

سرخط اخبار جهان