۱۵ اسفند ۱۳۹۳، ۲:۴۳
کد خبر: 81530571
T T
۰ نفر

باكو- ایرنا- معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران گفت: پیشرفت قابل توجهی در تدوین كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر وجود دارد.

به گزارش ایرنا، «ابراهیم رحیم پور» روز پنچشنبه در نشست خبری مشترك نمایندگان كشورهای ساحلی خزر در سی و نهمین اجلاس بررسی پیش نویس كنوانسیون رژیم حقوقی این دریا در باكو افزود: مذاكرات انجام شده در 20 سال اخیر، شرایطی را فراهم كرده كه در آینده نزدیك موضوع رژیم حقوقی دریای خزر را نهایی كنیم.

به گفته وی، حاضران در اجلاس یادشده، 6 ماده پیش نویس كنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را هماهنگ كردند.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: مصوبات و توافقات حاصله در ماه سپتامبر سال گذشته در اجلاس سران كشورهای ساحلی خزر در آستاراخان روسیه در پیش نویس این كنوانسیون مد نظر قرار گرفته است.

رحیم پور در ادامه گفت كه اطمینان داریم دریای خزر دریای صلح و ثبات خواهد بود.

وی به وجود مناقشات در همجواری كشورهای حوزه خزر اشاره كرد و گفت: ما هرگز اجازه نمی دهیم این مناقشات و بحران ها به حوزه خزر نفوذ كند.

رحیم پور همچنین ابراز امیدواری كرد كه در اجلاس آتی سران كشورهای ساحلی خزر در شهر آستانه قزاقستان، كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تدوین و نهایی شود.

وی با تاكید بر اینكه امكانات زیادی برای همكاری در دریای خزر وجود دارد، گفت: هرگونه فعالیت در این دریا باید با توجه به محیط زیست خزر انجام شود ضمن آنكه مسایل مورد اختلاف نیز باید از طریق مذاكرات حل و فصل شود.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری ابراز امیدواری كرد كه پیش نویس كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در اجلاس سران كشورهای ساحلی در آستانه نهایی شود و مورد تایید همه كشورهای ساحلی قرار گیرد.

«خلف خلف اف» درباره نتایج سی و نهمین اجلاس گروه كاری كشورهای ساحلی خزر در باكو نیز گفت: می توان این اجلاس را آغاز مرحله نهایی تدوین كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر محسوب كرد.

خاورم **337 ** 2023

سرخط اخبار جهان