۱۵ اسفند ۱۳۹۳، ۷:۱۱
کد خبر: 81530593
T T
۰ نفر
عراق خواستار نشست شوراي امنيت درباره تخريب آثار باستاني شهر نمرود شد

تهران- ايرنا- عراق در پي تخريب آثار باستاني شهر تاريخي نمرود به دست گروه تروريستي داعش، خواستار نشست فوق العاده شوراي امنيت سازمان ملل شد.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري فرات نيوز، وزارت جهانگردي و آثار باستاني عراق روز گذشته در بيانيه اي از شوراي امنيت خواست هرچه سريعتر نشست فوق العاده اي دراين باره تشكيل دهد و مصوبات قبلي خود درباره تعرض به آثار باستاني عراق را اجرا كند.

در اين بيانيه آمده است كه گروه تروريستي داعش با به چالش گرفتن اراده جهاني، با بولدوزر و ابزارآلات سنگين، آثار باستاني شهر نمرود را كه به قرن سوم قبل از ميلاد و بعد از آن تعلق داشت منهدم كرده است.

عراق، مجازات عناصر تروريستي داعش را به دليل تعرض به تمدن انساني در عراق خواستار شده است.

دو هفته پيش نيز داعش فيلمي ويدئويي از تخريب آثار باستاني موزه موصل را پخش كرد. در اين فيلم چند تن از عناصر داعش در حال تخريب آثار باستاني موزه موصل ديده مي شوند. اين اقدام داعش از سوي محافل فرهنگي و سياسي بين المللي به شدت محكوم شد.

باستان شناسان و كارشناسان ميراث باستاني، اين انهدام را يك فاجعه خوانده و آن را با منفجر كردن يك معبد بودايي ها در استان باميان افغانستان قابل مقايسه دانسته اند.

از زمان تصرف بخشي از خاك عراق و سوريه به دست داعش، اين گروه تروريستي هرآنچه را كه با ديدگاه هاي متحجر و تكفيري اش مطابقت نداشته باشد نابود مي كند. آنها همچنين بسياري از آثار باستاني ارزشمند را كفرآميز خوانده و ويران كرده اند.

پيش از اين، تروريست هاي داعش در حمله به كتابخانه مركزي موصل، مجموعه ارزشمندي از روزنامه هاي عراق كه قدمت برخي از آنها به اوايل قرن بيستم ميلادي مي رسيد را به همراه كتابها و نقشه هاي باقيمانده از امپراتوري عثماني نابود كردند.

همچنين چند روز پس از تاراج كتابخانه مركزي، تكفيري هاي داعش به كتابخانه دانشگاه موصل حمله كرده و صدها جلد كتاب با موضوع هاي علوم و فرهنگ را در مقابل چشمان دانشجويان دانشگاه در آتش سوزاندند و به تلي از خاكستر تبديل كردند.

شبد**1480** 2023

سرخط اخبار جهان