۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۰۴
کد خبر: 81535095
T T
۰ نفر

سفر شیرین نوروزی با دیابت

۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۰۴
کد خبر: 81535095
سفر شیرین نوروزی با دیابت

تهران - ایرنا - انجمن دیابت ایران در آستانه فرارسیدن نوروز با انتشار اطلاعیه ای به دیابتی هایی كه قصد سفر و گردشگری دارند توصیه های بهداشتی كرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از انجمن دیابت ایران در این اطلاعیه به دیابتی ها توصیه شده است كه قبل از سفر وسایلی همچون انسولین یا داروی مصرفی، لانست نمونه گیری خون، سرنگ انسولین یا قلم انسولین، نوار تست قندخون و ادرار، آمپول گلوكاگن ، مواد قندی سریع الجذب ، پدالكلی و نیز دستگاه قند خون را فراموش نكنند.همچنین باطری برای دستگاه قند خون نیز از جمله مواردی است كه انجمن دیابت بر فراموش نشدن آن، تاكید كرده است.



**طی سفر

در این اطلاعیه به دیابتی ها توصیه شده است كه اگر خودشان رانندگی می كنند، یادشان نرود كه زمان حركت، قند خونشان نباید كمتر از 90 میلی گرم درصد باشد. ضمن اینكه در مسیر طولانی لازم است هر دو تا سه ساعت یك بار قند خون اندازه گیری شود.

در این اطلاعیه همچنین به دیابتی ها یاد آوری شده است كه با كوچك ترین علامت هیپوگلیسمی(افت قند خون)، فورا مواد قندی سریع الجذب میل كنند و اینكه كیف حاوی وسایل ذكر شده را در معرض نور و حرارت (مثلاً داخل داشبورد و پشت شیشه) قرار ندهند.



**در سفر با اتوبوس

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: دیابتی ها به طور دایمی روی صندلی ننشینند و برای برقراری جریان طبیعی خون در پاها، هر از گاهی بایستند و یا وسط اتوبوس چند قدمی راه بروند .همچنین اگر بعد از هیپوگلیسمی، قند خون را اندازه می گیرند از تمیز بودن انگشتانشان ، مطمئن شوند.



**هنگام سفر با قطار

در این اطلاعیه هنگام سفر با قطار به دیابتی ها تاكید شده است كه به اندازۀ كافی مواد كربوهیدرات دار همراه داشته باشند.



**سفر با هواپیما

و اما دیابتی ها هنگام سفر با هواپیما نیز وسایل مورد نیاز را در كیف دستی خود قرار دهند . طی سفرهای طولانی، حتماً ازجای خود بلند شوند و چند قدمی راه بروند.

بر اساس این اطلاعیه ، از آن جا كه در داخل هواپیما، رطوبت كاهش می یابد، بنابراین این بیماران ، نوشیدنی بیشتری میل كنند . ضمن اینكه آب بهترین نوشیدنی به شمار می آید.



**چند نكته

براساس این اطلاعیه ، انسولین و گلوكاگن نباید در معرض سرمای شدید قرار گیرد. (به خصوص انسولین NPH زیرا در اثر یخ زدگی، اثر این انسولین كاهش می یابد). مبتلایان به دیابت در صورت فعالیت جسمی بیش از حد معمول روزانه، ممكن است دچار هیپوگلیسمی شبانه شوند. برای پیشگیری، لازم است مواد غذایی بیشتری مصرف شود.

همچنین نوارهای اندازه گیری قند خون باید دور از رطوبت نگهداری شود. دیابتی ها باید اختلاف ساعت مبدأ و مقصد را در نظر بگیرید و در این خصوص با پزشك مشورت كنند.

سخن آخر اینكه این افراد، برای سفرهای طولانی، حتما پیش از سفر، با پزشك خود مشورت كنند.

اجتمام(1)**1776
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش