۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۳۰
کد خبر: 81537017
T T
۰ نفر

مراقب زبان گویای بیماری ها باشید

۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۳۰
کد خبر: 81537017
مراقب زبان گویای بیماری ها  باشید

تهران-ایرنا- ناخن‌ها از اجزای مهم بدن هستند كه نگهداری و مراقبت از آنها از طریق راهكارهای آسان مانند ترك ناخن جویدن،استفاده از دستكش نخی هنگام انجام كارهای خانه، كوتاه كردن مرتب ناخن ها و استفاده از لوسیون های مخصوص دست، به زیبایی دست كمك می كند.

به گزارش ایرنا از هلث،ناخن‏ ها از یك پروتئین مرده، شفاف و سخت به نام كراتین ساخته شده‏ اند، بنابراین سلامت سلول‏های تولید كننده كراتین، آسیب ندیدن و رسیدن مواد غذایی كافی به آنها مهمترین عوامل برای داشتن ناخن‏ هایی سالم و زیباست.

متخصصان پوست و مو معتقدند،ناخن‌ها زبان گویای برخی از بیماری‌ها هستند و هر مشكلی كه در سطح ناخن ایجاد شود، می‌تواند هشداری برای ابتلا به یك بیماری خاص باشد.

ناخن عضوی است كه عوامل بسیاری سلامت و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. زندگی روزمره، آب و هوا و سایر عوامل محیطی، تغذیه، باكتری‌ ها، قارچ ‌ها و نیز بیماری ‌های جسمی می ‌توانند بر روی سلامت و ظاهر ناخن اثرگذار باشند. به همین دلیل می‌ توان گفت كه ناخن ‌های هر فرد منعكس ‌كننده میزان سلامت وی می‌ باشند.

در این گزارش رعایت 10 دستورالعمل بهداشتی برای برخورداری از ناخن های سالم و زیبا به این شرح است:



***ترك ناخن جویدن

ناخن جویدن یك عادت زشت رفتاری است كه معمولا بازتاب عصبانیت و عدم كنترل استرس است. افرای كه ناخن می جوند دارای ناخن های كوتاه و بد شكل هستند و در اطراف ناخن هایشان خون و عفونت دیده می شود كه گاه همراه با درد است.



*** كوتاه كردن مرتب ناخن ها

یكی از راهكارها برای حفظ سلامت ناخن ها كوتاه كردن مرتب آنها است ؛ برای این منظور باید ناخن های خود را مرتب به صورت خط صاف كوتاه كنید. كوتاه كردن ناخن ها پس از حمام راحت تر است زیرا ناخن ها نرم شده و به راحتی می توان آنها را كوتاه كرد.



*** استفاده از لوسیون های دست

استفاده از لوسیون ها سبب می شود كه دست، ناخن ها و پوست اطراف ناخن (كوتیكول) نرم، قویتر و سالم تر شوند.



***آب رسانی به ناخن

برای آب رسانی به ناخن می توان هر شب قبل از خواب، یك گوش پاكن را آغشته به وازلین كرد و آن را بر پوست اطراف ناخن كشید.

همچنین می توان از روغن كرچك كه تصور می شود مقدار زیادی ویتامین Eدارد، استفاده كرد.



***فرو بردن ناخن ها در روغن زیتون

هر شب فقط دو تا سه دقیقه ناخن های خود را در روغن زیتون فرو ببرید. این كار سبب تقویت ناخن ها شده و ناخن ها سالم تر به نظر می رسند.

اما به خاطر داشته باشید كه بیش از 5 دقیقه در روز ناخن های خود را در روغن زیتون فرو نبرید زیرا این كار ناخن ها را خراب می كند.



***خشك و تمیز نگاه داشتن ناخن ها

خشك و تمیز نگاه داشتن ناخن ها سبب پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی، باكتریایی و سایر میكروب هایی می شود كه در زیر ناخن ها در حال رشد هستند.

همیشه باید به هنگام تمیز كردن خانه دستكش های نخی به دست داشت و یا در هنگام كار با مواد شیمیایی یا مواد شوینده در زیر دستكش های پلاستیكی دست كش های نخی پوشید.



***كوتاه كردن ناخن های پا به صورت خط صاف

صاف كوتاه كردن ناخن های پا موجب پیشگیری از فرو روفتن آنها در گوشت اطراف ناخن می شود كه بسیار دردناك است.



***مصرف بیوتین

بیوتین (ویتامین ب 7) یكی از ویتامین های گروه ب است. مصرف 4 تا 6 بار بیوتین در روز می تواند ناخن ها را قوی و محكم كند.

محققان می گویند: افرادی كه بیوتین مصرف می كنند ناخن های محكم تری دارند.



*** ماساژ دادن ناخن ها

ماساژ دادن ناخن ها سبب قوی شدن آنها می شود. ماساژ ناخن موجب افزایش جریان خون به ناخن ها شده كه این به رشد ناخن كمك می كند.



*** سوهان ناخن اختصاصی

از دیگر راهكارها برای داشتن ناخن های سالم استفاده نكردن از سوهان ناخن مشترك است.سوهان ناخن هر فرد حاوی باكتری های زیر ناخن آن شخص است. بنابراین هر فرد باید سوهان ناخن خود را داشته باشد و بعد از دو ماه سوهان ناخن خود را عوض كنید.

علمی(5)**2038**1440
۰ نفر