۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۱۷
کد خبر: 81537090
T T
۰ نفر

پايان حاشيه امنيت زمين خواري

۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۱۷
کد خبر: 81537090
پايان حاشيه امنيت زمين خواري

تهران - ايرنا - سخنان روز دوشنبه مقام معظم رهبري درباره جايگاه محيط زيست و برخورد جدي با متجاوزان به عرصه‌هاي منابع طبيعي اكنون به نقطه عطفي در حوزه محيط زيست تبديل شده است كه افقي اميدوار‌كننده را براي رسيدن به توسعه پايدار به تصوير كشيده است.

در وضعيتي كه پيوست‌ها و ملاحظات زيست محيطي در اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در اولويت آخر قرار مي‌گيرد و تنفس‌گاه‌هاي جنگلي و ميراث طبيعي قرباني منافع آني و كوتاه مدت اقتصادي مي‌شود، پشتوانه‌اي لازم است تا اقتدار و جايگاه حاكميتي محيط زيست بازيابي شود. آنچه نقطه تأكيد رهبر انقلاب بود بر حذر داشتن نهادهاي امنيتي، نظامي و مذهبي در استفاده از اقتدار و اختيارات خود براي انجام طرح‌ها و برنامه‌هايي است كه به ناديده گرفتن مؤلفه‌ها و ملاحظات زيست محيطي مي‌انجامد. اين نكات به گفته معاون آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست خيلي زود تأثير‌گذار بود.

«محمد درويش» در گفت‌و‌گو با روزنامه ايران از تعطيلي برخي طرح‌هاي انتقال آب در كشور پس از ديدار فعالان حوزه محيط زيست ومنابع طبيعي با مقام رهبري خبر داد. «ناصر مقدسي» قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري هم از افزايش جرايم زمين‌خواران و ويژه‌خواران خبر مي‌دهد: «بهنگام‌سازي مجازات براي زمين خواران يكي از وظايفي است كه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در دستور كار خود قرار داده چرا كه در حال حاضر مجازات متخلفان سرزميني در حوزه تخريب جنگل‌ها و مراتع بسيار ناچيز بوده و از قدرت بازدارندگي برخوردار نيست.»

به گفته مقدسي سازمان جنگل‌ها در برخورد با كوه خواران و زمين خواران نيازمند امكانات، اعتبارات، فناوري و تكنولوژي‌هاي نوين و به روز و نيروي انساني ماهر است كه بتواند حضور مؤثر خود را در عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي نشان دهد.

«سرهنگ قاسم سبزعلي» فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور هم از تشكيل سالانه 30 هزار پرونده زمين‌خواري در كشور خبر مي‌دهد كه به ايجاد يك كارگروه ويژه براي زمين خواري منجر شده است.

به گفته سبزعلي برخي با عنوان بهره‌برداري از معادن اقدام به تغيير‌كاربري اراضي ملي مي‌‌كنند كه بايد با اين افراد نيز برخورد جدي و قاطع صورت گيرد. او از در دستور كاربودن برخورد با زمين‌خواران و كوه‌خواران خبر مي‌دهد. سازمان بازرسي هم از عملياتي كردن بيانات رهبر معظم انقلاب درباره حفظ محيط‌زيست سخن به ميان مي‌آورد.

غلامحسين اسماعيلي رئيس‌كل دادگستري استان تهران نيز برخورد قاطع با زمين‌خواران را مصداق بارز احياي حقوق شهروندان مي‌داند و از اختصاص شعب و مجتمع‌هاي قضايي ويژه براي رسيدگي به دعاوي راجع به حقوق بيت‌المال در راستاي بيانات اخير رهبر معظم انقلاب براي برخورد قاطع با متجاوزان به منابع طبيعي خبر مي‌دهد.

«كامران پورمقدم» سرپرست سابق دفتر امور جنگلي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور نيز خبر از خشك شدن يك ميليون هكتار از جنگل‌هاي زاگرس مي‌دهد و از تمام دستگاه‌ها مي‌خواهد براي احياي زاگرس به ميان بيايند. به گفته او جنگل‌هاي زاگرس ديوار حائل و به‌عنوان امنيت زيستي نه تنها براي افراد اين منطقه بلكه كل كشور محسوب مي‌شود. جنگل‌هايي كه به گفته كارشناسان بين 40تا50 درصد از منابع آبي كشور را در خود دارد. از سوي ديگر «محمدهادي حيدرزاده» مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران از تشكيل دبيرخانه اجرايي بيانات رهبر معظم انقلاب در اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران خبر مي‌دهد. «محمدباقر قاليباف» شهردار تهران هم از برگزاري نخستين جلسه اضطراري براي آغاز اقدام‌هاي اجرايي بيانات رهبري خبر مي‌دهد و به تهراني‌ها قول داده تا بخشي از فضاي سبز انتهاي اتوبان شهيد بابايي كه هم‌اكنون در اختيار سازمان‌ها و نهادها قرار دارد را در قالب احداث بوستان براي روز 13فروردين در اختيار عموم قرار دهد.

*روزنامه ايران

اول**
۰ نفر