۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۳۷
کد خبر: 81552579
T T
۰ نفر
اردوغان با اعزام نيروي نظامي تركيه به قطر موافقت كرد

آنكارا- ايرنا- رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه روز جمعه موافقت نامه جنجالي ميان تركيه و قطر را كه به آنكارا اجازه مي دهد در قطر نيروي نظامي مستقر كند، تائيد كرد.

به گزارش پايگاه خبري وطن، دفتر رياست جمهوري تركيه روز جمعه اعلام كرد، مصوبه كميسيون روابط خارجي مجلس تركيه در باره موافقت نامه اي كه به دولت تركيه اجازه مي دهد در قطر نيروي نظامي مستقر كند به تصويب اردوغان رسيد.

بر اساس قانون اساسي تركيه مصوبه ها پس از تائيد رئيس جمهوري با درج در روزنامه رسمي اجرايي مي شوند.

مصوبه ياد شده با آراي نمايندگان حزب حاكم عدالت و توسعه به تصويب رسيده بود و نمايندگان احزاب مخالف جمهوري خواه خلق و حركت ملي تركيه كه در كميسيون ياد شده حضور داشتند اين مصوبه را مغاير با قراردادهاي بين المللي و قانون اساسي تركيه ارزيابي كرده بودند.

برخي از رسانه هاي مخالف دولت نيز با اشاره به اينكه اين مصوبه بايد در نشست عمومي مجلس تركيه مورد بررسي قرار مي گرفت،در اعتراض به اين امر نوشتند: موضوع استقرار نيروهاي نظامي تركيه در ديگر كشورها، موضوع عادي نيست چرا كه بر اساس قانون اساسي تركيه اعزام نيروي نظامي به خارج و پذيرش نيروي بيگانه در خاك تركيه مشروط به تصويب مجلس است.

علي حيدر اونر نماينده حزب مخالف جمهوري خواه خلق و عضو كميسيون ياد شده گفته بود: اين دامي است كه عليه تركيه پهن شده است.

تونجاي توسكاي نماينده حزب مخالف حركت ملي تركيه نيز با اعلام مخالفت حزب متبوعش با اعزام نيرو به قطر بدون مصوبه مجلس گفت: براي اعزام كشتي نظامي به عدن موافقت مجلس تركيه كسب شد حال چه شده است كه بدون مصوبه مجلس دولت قصد دارد به قطر نيرو بفرستد؟ اين اقدام مغاير با منافع ملي تركيه است.

برخي از رسانه هاي تركيه هدف از اعزام نيرو به قطر را در ارتباط با توافق نامه همكاري تركيه و آمريكا براي مسلح و تجهيز كردن تروريست هاي در حال جنگ در سوريه كه از آنان به عنوان مخالفان ميانه رو ياد شده است، ارزيابي كرده اند.

خاورم **2010**1613

سرخط اخبار جهان