۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۰۳
کد خبر: 81554275
T T
۰ نفر
رویارویی روسیه وعربستان سعودی در نشست سران عرب در شرم الشیخ مصر

بیروت – ایرنا – ولادیمیر پوتین رییس جمهوری سوریه در پیامی به بیست و ششمین نشست عادی سران كشورهای اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر تاكید كرد كه درگیری های در منطقه از جمله سوریه ، یمن و لیبی باید مطابق قوانین بین المللی و با گفت وگوهای همه جانبه حل و فصل شود.

به گزارش ایرنا، در این پیام كه روز یكشنبه در نشست پایانی نشست سران عرب قرائت شد، پوتین تاكید كرد كه روسیه در كنار ملت های عرب قرار داریم تا بدون دخالت خارجی و از طریق مسالمت آمیز بتوانند آرمان های خود را برای ساختن آینده ای شكوفا رقم بزنند.

رییس جمهوری روسیه در این پیام كه احمد بن حلی معاون دبیركل اتحادیه عرب آن را قرائت كرد، گفت كه مبارزه با تروریسم در منطقه بدون حل بحران های سوریه ، یمن و لیبی ممكن نیست.

پوتین همچنین خواستار حل قضیه فلسطین شد.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی كه از این پیام پوتین خشمگین و عصبانی شده بود، با وارد كردن اتهاماتی علیه مسكو ، مدعی شد كه روسیه بخشی از رنج های سوریه است.

وی با انتقاد از پیام پوتین و قرائت آن در نشست سران عرب مدعی شد كه روسیه ، سلاح های زیادی را در اختیار سوریه قرار داده است كه فوق نیازهای آن می باشد.

وزیر خارجه عربستان سعودی كه به سختی سخن می گفت، در ادامه ادعای خود افزود: پوتین به گونه ای از مشكلات منطقه سخن می گوید كه گویی روسیه در اوضاع منطقه به ویژه سوریه تاثیر نداشته است.

وی گفت كه روسیه باید فروش سلاح به سوریه را متوقف كند.

براساس این گزارش عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر كه ریاست نشست سران عرب را برعهده داشت، بعداز سخنان سعود الفیصل تاكید كرد كه كشورهای عربی برای حل بحران های جهان عرب با همه طرف های بین المللی ارتباط برقرار می كنند.

خاورم ** 1324

سرخط اخبار جهان