۱۲ فروردین ۱۳۹۴، ۷:۳۶
کد خبر: 81556556
T T
۰ نفر
جمع بندی بی.بی.سی از تحولات لوزان/ خوشبینی ایران و روسیه به مذاكرات

تهران- ایرنا- پایگاه اینترنتی بی.بی.سی فارسی نوشت: پس از سرآمدن مهلت سه شنبه شب - ضرب الاجلی كه طرف ها برای به نتیجه رسیدن مذاكرات برای خود تعیین كرده بودند- وزرای خارجه ایران و روسیه از پیشرفتی قابل توجه در مذاكرات سخن گفتند.

به گزارش ایرنا، بی.بی.سی در گزارشی افزود: ایران و روسیه اظهار خوشبینی كردند كه پیش نویس یك تفاهم نامه روز چهارشنبه نوشته شود اما یك مقام آمریكایی به خبرگزاری فرانسه گفت كه هنوز همه مسایل حل نشده است.

تحلیلگران می گویند كه اگر دو طرف به یك تفاهم نامه برسند، معلوم نیست كه چه جزئیاتی را در آن خواهند گنجاند؟

خبرگزاری فرانسه نوشت كه اگر تعهدات ملموس ایران در تفاهم نامه نباشد، دولت اوباما برای فروش آن به جمهوری خواهان در كنگره مشكل خواهد داشت؛ تیم ایران هم از سوی تندروها در تهران تحت فشار است به طوری كه امتیاز زیادی ندهد و در مقابل، رفع تحریم ها را تضمین كند.

بی.بی.سی ادامه داد: مذاكرات، اكنون چند ساعتی است كه متوقف شده اما گفته می شود كه از نخستین ساعات صبح چهارشنبه به وقت سوئیس از سر گرفته خواهد شد؛ روزی كه طرف ها ابراز امیدواری كرده اند به یك چارچوب یا تفاهم نامه سیاسی در این مرحله منجر شود تا جزئیات توافق جامع نهایی در دو ماه آینده تنظیم شود.

هرچند وزرای خارجه چین و بعد فرانسه - احتمالاً به طور موقت- سوئیس را ترك كرده اند اما جان كری وزیر خارجه آمریكا، فیلیپ هموند وزیر خارجه بریتانیا و فرانك والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان به همراه فدریكا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان مانده اند. بی.بی.سی اضافه كرد: دولت اوباما گفته است كه به هر نوع توافقی - چارچوب سیاسی یا تفاهم نامه - دست یابد كنگره را در جریان خواهد گذاشت؛ اما دو مجلس كنگره كه در دست جمهوری خواهان است، خواهان تصویب هر توافقی با ایران هستند؛ جمهوری خواهان گفته اند كه از اواسط ماه آوریل دست به كار خواهند شد.

ایرانم**1021**1504
۰ نفر