۱۴ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۰۱
کد خبر: 81557728
T T
۰ نفر
روز جهانی آگاه سازی بیماری اتیسم درسازمان ملل برگزار شد

تهران-ایرنا-مراسم روز جهانی آگاه سازی درباره بیماری اتیسم با شعار كارآفرینی برای افراد مبتلا به این بیماری و هدف ایجاد یك میلیون شغل در10 سال آینده در مقر سازمان ملل برگزار شد.

سازمان ملل متحد هر سال شعاری را برای این روز درنظر می گیرد. شعار امسال، استخدام، مزیتی برای بیماران اتیسمی، انتخاب شده است. بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، بیش از 80 درصد از بزرگسالان مبتلا به اتیسم بیكار هستند.

تحقیقات نشان می دهد كه اكثر كارفرمایان از مهارت های ویژه بیماران اتیسمی بی اطلاع هستند. توانایی افراد مبتلا به اتیسم در تشخیص الگو، استدلال منطقی و توجه به جزییات بسیار بیشتر از افراد عادی است.

اتیسم یك اختلال عصبی است كه عملكرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور كامل آشكار می شود. معمولا این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین كودك این عارضه را شناسایی كنند و در صورت درمان و رسیدگی می توان كودك را به مدرسه فرستاد و مهارت های زیادی را به او آموخت.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ساینس، همزمان با دوم آوریل (سیزدهم فروردین) كه طبق قطعنامه سال 2005 مجمع عمومی سازمان ملل، به عنوان روز جهانی آگاه سازی اتیسم نامگذاری شده است، ویژه مراسمی با شعار كارآفرینی برای مبتلایان به اتیسم و نیز استفاده از فناوری های نوین و دیجیتال با كاربرد شكوفایی زندگی این قبیل افراد، در مقر سازمان ملل برگزار شد.

دبیركل سازمان ملل در آغاز مراسم امسال با اشاره به اینكه هشتاد درصد مبتلایان به اوتیسم بیكار و یا فاقد شغل ثابت هستند، عزم جدی جهانی‌ را برای توجه و اجرای دستاورد‌های این نشست خواستار شد.

بان كی‌ مون گفت:با افزایش اطلاعات جامعه جهانی‌ از این اختلال روانی‌، مدارس باید در‌های خود را بر روی دانش آموزان مبتلا به این بیماری باز كنند چون با پشتوانه مناسب مراكز آموزشی، این افراد می توانند و باید به افرادی تحصیل كرده تبدیل شوند.

دبیركل سازمان ملل از همه موسسات دولتی و شركت‌های مختلف در سراسر جهان خواست تا با مد نظر گرفتن استخدام افراد مبتلا به اتیسم، موقعیتی استثنائی را برای آنها فراهم كنند.

بان كی مون به استعداد‌های منحصر به فرد این افراد در زمینه‌های هنر‌های تجسمی، علمی‌ و هنری اشاره كرد و گفت: سطح آگاهی‌ جامعه جهانی‌ از استعداد‌های این افراد باید ارتقا یابد و به همین دلیل توجه بیش از پیش كارفرمایان به این قشر از جامعه ضروری است.

كریستینا گالاچ، معاون دبیركل سازمان ملل در امور ارتباطات و اطلاع رسانی نیز در این نشست با اشاره به اینكه حدود یك درصد از جمعیت جهان دچار اتیسم هستند، اهمیت این نشست را كمك به تثبیت حقوق برابر افراد مبتلا به این اختلال در جامعه دانست.

دهها فعال كشوری و بین المللی از مراكز دولتی و خصوصی در دو نوبت صبح و عصر نشست سازمان ملل، آخرین یافته ها و تجارب خود در زمینه دو موضوع اشتغال و فناوری نوین برای مبتلایان به اتیسم ارائه كردند.

كارشناس نمایندگی كشورمان در سازمان ملل گفت:در ایران مثلث سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، مسئول توجه به طیف گسترده ای از نیازهای افراد مبتلا به اتیسم هستند.

مصباح انصاری افزود: خوشبختانه تاكنون به طور قابل توجهی شرایط برای این قبیل افراد در سراسر ایران بهبود یافته است. این عضو نمایندگی كشورمان همچنین به دبیركل سازمان ملل متحد پیشنهاد كرد مشاور ویژه را در زمینه اتیسم برای خود انتخاب كند.

همچنین صدیقه فراهانی، مدرس PRT (آموزش رفتارهای محوری ) كه در این مراسم حضور داشت با اشاره به نقش فناوری در شكوفایی استعدادهای افراد طیف اتیسم گفت: به دلیل ساختار مغزی مبتلایان به اتیسم و اینكه فناوری دیجیتال به ساختار نظام مند ذهن همخوانی دارد، استفاده از این قبیل فناوری ها می تواند نقش موثری در روند آموزشی این افراد ایفا كند.

این كارشناس ایرانی با اشاره به استقبال خوب این افراد از فناوری های دیجیتال گفت: علت این است كه ذهن افراد عادی شامل بخشی از همدلی و بخشی از نظام مندی است ولی ذهن افراد طیف اتیسم بیشتر به سمت نظام مندی گرایش دارد.

وی افزود: از آنجا كه ابزار دیجیتالی بیشتر نظام مند، قابل برنامه ریزی، كنترل و پیش بینی هستند، افراد طیف اتیسم می توانند بیشتر از انسان ها، از این ابزار بهره ببرند چون به علت غیرقابل پیش بینی بودن انسان ها، ارتباط برقرار كردن با این ابزار برای مبتلایان به اتیسم آسان تر است.

در نشست امسال روز جهانی آگاه سازی درباره اتیسم نمایندگانی از شركت های بزرگ فناوری رایانه ای مانند مایكروسافت و گوگل حضور یافتند.

*** آمار ها چه می گویند

مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریكا، گزارش جالبی را در مورد اتیسم در سراسر جهان منتشر كرده است

-از هر 68 كودك در سراسر جهان، یك نفر به اختلال اتیسم (ASD) مبتلا است

-احتمال بروز این بیماری در تمام گروه های نژادی، قومی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد

-اتیسم در پسران (از هر 42 پسر یك نفر) شایع تر از دختران (از هر 189 نفر یك نفر) است

-تحقیقات انجام شده در آسیا، اروپا و آمریكای شمالی، شمار كودكان مبتلا را حدود یك درصد و در كره جنوبی حدود 2.6 درصد نشان می دهد

علمی **1440
۰ نفر