۱۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶
کد خبر: 81562529
T T
۰ نفر

ایران، سی و چهارمین عضو بانك توسعه زیرساخت آسیا شد

۱۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶
کد خبر: 81562529
ایران، سی و چهارمین عضو بانك توسعه زیرساخت آسیا شد

پكن - ایرنا - جمهوری اسلامی ایران به عنوان سی و چهارمین عضو بانك توسعه زیرساخت آسیا موسوم به AIIB كه به ابتكار چین درحال راه‌اندازی است، پذیرفته شد.

به گزارش ایرنا، بخش مطبوعاتی سفارت ایران در پكن سه ‌شنبه اعلام كرد كه خبر عضویت ایران در این بانك امروز از سوی وزارت دارایی چین به اطلاع این بخش رسانده شده است.

براساس این گزارش، پذیرفته شدن ایران در بانك توسعه زیرساختی آسیا به عنوان «عضو موسس» بوده و جمهوری اسلامی به عنوان یكی از اعضای موسس و اصلی در آن فعالیت خواهد داشت.

تاكنون 57 كشور جهان متقاضی عضویت در این بانك بین المللی هستند كه از این میان؛ عضویت 35 كشور پذیرفته شده است.

بخش مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پكن همچنین اعلام كرد كه مسوولان این بانك از ایران برای شركت در مذاكرات و نشست های آتی این بانك دعوت به عمل آورده اند كه زمان دقیق برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

با ملحق شدن ایران به بانك ابتكاری چین تاكنون حضور 34 عضو در این تشكیلات اقتصادی قدرتمند قطعی شده است.

بنگلادش، برونئی، كامبوج، چین، هند، اندونزی، اردن، قزاقستان، كویت، لائوس، لوكزامبورگ، مالدیو، مالزی، مغولستان، برمه، نپال، نیوزیلند، عمان، پاكستان، فیلیپین، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانكا، سوییس، تاجیكستان، تایلند، بریتانیا، ازبكستان، ویتنام، استرالیا، اتریش، برزیل، دانمارك، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و سوئیس از جمله كشورهایی هستند كه به عضویت رسمی این بانك درآمده اند.

به باور كارشناسان، بانك ابتكاری چین، رقیب جدی برای بانك جهانی، صندوق بین المللی پول و بانك توسعه آسیایی است كه آمریكا و ژاپن هدایت آن را به عهده دارند.

دولت چین قرار است حدود 50 میلیارد دلار در این بانك سرمایه گذاری و نزدیك به 50 درصد سهامش را از آن خود كند.

نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانك سرمایه گذاری طرح های زیرساختی آسیا در اكتبر سال 2014 در پكن به امضا رسید تا با مشاركت 27 كشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پكن تاسیس شود.

بانك سرمایه گذاری آسیا نهاد توسعه چند جانبه است كه سرمایه آن بیشتر در زمینه ساخت تأسیسات زیربنایی اختصاص داده می شود.

آساق*1*1597**1392