۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰
کد خبر: 81563776
T T
۰ نفر
افزايش خواص مكانيكي و حرارتي الياف سلولزي با استفاده از نانوذرات

تهران- ايرنا- پژوهشگر ايراني با همكاري محققان كشور مالزي طي بررسي تاثير نانوذرات خاك رس در فرايند توليد الياف سلولزي موفق به افزايش خواص مكانيكي و حرارتي اين الياف شد.

به گزارش گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، پژوهشگر و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي در مورد اين طرح پژوهشي توضيح داد: در ساخت اين الياف از حلال‌هاي زيست‌سازگار استفاده شده است كه آلودگي زيست محيطي را كاهش مي‌دهد.

شايا محموديان گفت: در سال‌هاي اخير، فناوري نانو به صورت گسترده‌ در صنايع نساجي از جمله صنايع توليد الياف بكار مي‌رود، توليد الياف نانوكامپوزيت با استفاده از تقويت كننده‌هاي نانومتري موجب بالا رفتن كارايي و بهبود خصوصيات الياف مي‌شود.

وي ادامه داد: افزون بر كاربردهاي نساجي، از اين الياف مي‌توان در ساخت الياف كربني با كيفيتي بالا نيز استفاده كرد.

محموديان اظهار كرد: الياف كربن از گروه الياف مهندسي است و كاربردهاي فراواني از جمله در صنايع كامپوزيت، هوافضا، خودروسازي، ساختمان، لوازم ورزشي و مهندسي پزشكي دارد.

وي گفت: افزايش استحكام كششي، مقاومت حرارتي و ميزان كربن باقي مانده در اثر استفاده از نانوذرات خاك رس در ساخت الياف سلولزي، از مهمترين نتايج اين طرح پژوهشي است.

محموديان يادآور شد: يكي از كاربردهاي صنعتي الياف سلولز بازيافته، استفاده از آن به عنوان پيش ماده در توليد الياف كربن است، بنابراين افزايش زغال توليدي در اين الياف نانوكامپوزيتي، به معناي افزايش كميت و كيفيت الياف كربن توليدي است.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه نانوذرات خاك رس قيمت پاييني دارد، زمان و هزينه زيادي صرف فرايند توليد الياف نمي شود همچنين با توجه به بالارفتن كارايي الياف توليدي به نظر مي‌رسد، قابليت تجاري شدن نيز دارد.

اين طرح پژوهشي با همكاري دكتر شايا محموديان عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد كاشان و همكارانش در دانشگاه تكنولوژي مالزي انجام شده است.

علمي(1)9340**1834
۰ نفر