۲۴ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۲۷
کد خبر: 81570004
T T
۰ نفر

روش جديدي براي كاهش نمك در غذاهاي فرآوري شده

۲۴ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۲۷
کد خبر: 81570004
روش جديدي براي كاهش نمك در غذاهاي فرآوري شده

تهران - ايرنا - مطالعات محققان دانشگاه ايلينويز آمريكا نشان مي دهد كه با متخلخل كردن غذاهاي فرآوري شده مي توان محتواي نمك آن را كاهش داد.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا و به نقل از ساينس، تخلخل مواد غذايي در حين توليد مي تواند باعث كاهش نمك آن شود.

در اين گزارش آمده است كه بيش از 70 درصد نمك مصرفي، همراه با غذاهاي فرآوري شده وارد بدن مي شود؛ بنابراين در راستاي اين مطالعه، بررسي خواص ميكروساختاري غذاهاي فرآوري شده لازم بود.

به منظور طعم داركردن غذا، به آن نمك اضافه مي شود. تحقيقات نشان مي دهد كه بخش عمده نمك اضافه شده به غذا، در دهان آزاد نمي شود و به همراه غذا بلعيده مي شود. مطالعات نشان مي دهد چنانچه ميكروساختار مواد غذايي متخخل باشد، تمام نمك اضافه شده به غذا در دهان آزاد مي شود و با صرف نمك كمتري مي توان به غذا طعم مطلوبي بخشيد.

به اين منظور، يك ساختار پروتئين – چربي خاص مورد مطالعه قرار گرفته است كه تخلخل مواد غذايي را افزايش مي دهد. زماني كه تخلخل مواد غذايي زياد باشد، هنگام جويدن، تمام اجزاي آن به تكه هاي ريز تقسيم مي شوند و سطح بيشتري با پرزهاي چشايي در تماس قرار مي گيرد و نمك بيشتري در دهان احساس مي شود. متخلخل كردن مواد غذايي به عهده توليدكنندگان و نانوايان است و نقش مهمي در ميزان نمك غذا براي طعم دار كردن دارد.

از هر 10 فرد بالغ در آمريكا، شش نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند يا در مرز تشخيص قرار دارند. مهمترين دليل افزايش فشار خون، مصرف بي اندازه نمك در رژيم غذايي است.

مصرف نمك علاوه بر افزايش فشار خون و احتمال سكته مغزي و قلبي، سبب بيماري هاي استخوان، سنگ كليه، سرطان معده و آسم مي شود.

علمي (6) ** 9259**1599
۰ نفر