۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۱۱
کد خبر: 81573861
T T
۰ نفر
30 درصد زلزله های ویرانگر دنیا در ایران رخ داده است

قزوین - ایرنا - رییس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی گفت: 30 درصد از زلزله های ویرانگر 40 سال اخیر دنیا در ایران روی داده است.

به گزارش ایرنا محمد شكرچی زاده روز پنجشنبه در همایش ملی مهندسی زلزله، در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، افزود: زمین لرزه های طبس، بویین زهرا و منجیل با مقیاس بیش از هفت ریشتر و زلزله های بم و اردبیل از زلزله های زیر هفت ریشتر اما با كشتار وسیع و ویرانگر ایران در نیم قرن اخیر بوده است.

وی با بیان اینكه زلزله از حوادث طبیعی، خسارتبار و گریزناپذیر است، گفت: اما برای كاهش خسارات و تلفات ناشی از آن باید به ارتقای ایمنی زیرساخت ها و ساخت و سازها توجه بیشتری شود.

وی شكرچی زاده كاهش فاصله زمانی زلزله ها در سال های اخیر را نگران كننده خواند و افزود: متاسفانه این نزدیكی زمانی نشانگر شرایط اقلیمی نامناسب ایران است كه توجه بیشتر به رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها را ضرورت می بخشد.

این با اشاره به اینكه در 65 روز گذشته هر دو روز یك زلزله چهار ریشتری در كشور ثبت شده، اظهار كرد: دسترسی به اطلاعات استان‌هایی كه از مخاطره بالاتری برای زلزله برخوردارند، اهمیت زیادی دارد.

رییس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی افزود: با توجه به اهمیت و تاثیر زمین لرزه ها بر محیط زیست انسانی، انجام پژوهش و كارهای تحقیقاتی در جامعه علمی كشور در اولویت قرار گرفته و توجه به توسعه فناوری‌های نوین ساختمان به یك بحث مهم تحقیقاتی تبدیل شده است.

مدیركل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این مراسم با اشاره به زلزله خیزی این استان گفت: به منظور كاهش خسارات زلزله باید در انتخاب نوع مصالح و ساخت و سازها مسایل فنی را به صورت جدی رعایت كرد.

حامد مانی فر استفاده از سازندگان مجرب در ساخت و سازها را از بدیهیات برای كاهش خسارات زلزله دانست و بر ضرورت استفاده از بتون آماده با نظارت كارشناسان و آشنایی بیشتر مهندسان با رویدادهای علمی نوین مهندسی تاكید كرد.

دبیر علمی دومین كنفرانس علمی مهندسی زلزله هدف از برگزاری این همایش را تشویق مهندسان به اجرای آییننامه های تخصصی زلزله و نیز جهت دهی مدیران استان به اتخاد تمهیدات مناسب برای كاهش خسارات زلزله عنوان كرد.

بنیامین محبی افزود: همزمان با فراخوان این كنفرانس 151 مقاله به دبیرخانه ارسال شد كه پس از داوری 114 مقاله پذیرفته شد كه به صورت شفاهی، پوستر و نمایشگاه در همایش ارایه می شود.

وی اظهار كرد: آثار ارسال شده به دومین همایش ملی مهندسی زلزله 30درصد نسبت به دوره اول افزایش دارد.

در حاشیه این همایش یكروزه كه با همكاری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برگزار شد، نمایشگاهی از آثار ارسال شده نیز برپا شد. ك/2

7388/6128/5132
۰ نفر