۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۳۶
کد خبر: 81575730
T T
۰ نفر
سختی كار آزمایشگاهیان مورد توجه قرار گیرد

تهران- ایرنا- رییس هیات مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی ایران گفت: لازم است موضوع سختی كار آزمایشگاهیان كه از حدود 13 سال پیش مطرح شده است، مورد توجه قرار گیرد و اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا حبیب الله فاضلیان دهكردی روز شنبه در نشستی خبری با انتقاد نسبت به كم توجهی به موضوع سختی كار آزمایشگاهیان اظهار كرد: رسیدگی به این موضوع جزو اصلی ترین مطالبات جامعه آزمایشگاهیان است و در صورتی كه مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مشكلات این جامعه برطرف می شود.

وی ادامه داد: ارتقای بهره وری آزمایشگاه كه یكی از اصلی ترین رشته های تاثیرگذار است، نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی با بیان اینكه برخی مشاغل ویترینی است و در معرض دید قرار دارد اما خدمات آزمایشگاهیان غیرویترینی است و به اندازه ای كه باید در مورد آن اطلاع رسانی نشده است، ادامه داد: ما از اصحاب رسانه به دلیل اطلاع رسانی اندك و ایجاد فاصله بین خدمات آزمایشگاه و مردم گله مند هستیم.

فاضلیان دهكردی گفت: این خدمات همچنین از نگاه همكاران بهداشت و درمان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز نادیده گرفته شده است و لازم است اساتید این حوزه نیز در این زمینه در كنار بدنه آزمایشگاه و رسانه ها برای برطرف شدن این مشكل گام برداریم.



** تشخیص70 درصد بیماری ها در آزمایشگاه ها

دكتر حسین فاطمی رییس انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران نیز در این نشست اظهار كرد: طی آمار سال های اخیر مشخص شده است كه 70 درصد تشخیص بیماری ها در آزمایشگاه ها صورت می گیرد اما تیم آزمایشگاهی حتی در حد 10 درصد نیز برای مردم شناخته شده نیستند.

وی تاكید كرد: این وظیفه رسانه ها است كه در مورد اهمیت آزمایشگاه ها در تشخیص بیماری ها اطلاع رسانی كنند.



** فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی

دكتر محمد جواد غروی عضو انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران به فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی اشاره كرد و گفت: به دلیل تحریم های اعمال شده علیه كشور، در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی دچار فرسودگی شده ایم.

وی افزود: از نظر علمی و تخصصی و توانایی نیروی انسانی در وضعیت بسیار مناسبی قرار داریم اما به دلیل نبود تجهیزات پیشرفته نمی توانیم پابه پای كشورهای دیگر حركت كنیم.

غروی با بیان اینكه نیروی انسانی و تجهیزات دو بال آزمایشگاه هستند، ادامه داد: نیروی انسانی آزمایشگاهی ما در وضعیت بسیار بالای علمی قرار دارند و به همین خاطر كشورهای اروپایی خواهان فارغ التحصیلان این رشته هستند و به راحتی آنها را جذب می كنند.

وی خاطر نشان كرد: در بخش پاتولوژی، كلینیكال، عمومی، تك رشته های علوم آزمایشگاهی مانند بیوشیمی، میكروب شناسی و ویروس شناسی دارای كارشناسان خبره هستیم و كمبودی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینكه حدود 20 تا 30 درصد از فارغ التحصیلان رشته های مختلف علوم آزمایشی كشور به خارج از كشور می روند.

** لزوم توجه بیشتر مسوولان به آزمایشگاه

دكتر فرید كرمی رییس انجمن آسیب شناسی ایران نیز در این نشست اظهار كرد: انتظار آزمایشگاهیان از مسوولان این است كه توجه آنها به آزمایشگاه بهتر شود.

وی توضیح داد: در كتاب ارزش گذاری سلامت، خدمات آزمایشگاهی مورد توجه قرار نگرفته است؛ به عنوان نمونه وزارت بهداشت در چند سال اخیر توجه مردم را به بیماری سرطان جلب كرده است اما در كنار آن به تشخیص های پاتولوژی در این كتاب هیچ توجهی نشده است.

كرمی همچنین به لزوم پوشش بیمه خدمات آزمایشگاهی برای پیشگیری از بیماری ها اشاره كرد و گفت: بیمه ها آزمایش هایی راكه برای بررسی وضعیت سلامت افراد (چكاب) از طرف پزشكان تجویز می شود، تحت پوشش قرار نمی دهند در حالی كه آزمایش های پیشگیرانه كه به عنوان نمونه برای تشخیص دیابت یا كنترل كلسترول تجویز می شود، می تواند از تحمیل هزینه های سنگین درمان بر جامعه و حتی بیمه ها جلوگیری كند.



** سرانه بهداشت و درمان در ایران كمتر از كشورهای همسایه

دكتر علی صادقی تبار عضو هیات مدیره انجمن دكترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران به پایین بودن سرانه بهداشت و درمان در ایران اشاره كرد و گفت: سرانه درمان در كشور ما نه تنها از كشورهای توسعه یافته بلكه حتی از كشورهای همسایه نیز كمتر است.

وی ادامه داد: تعرفه خدمات در این كشورها چندین برابر كشور ما است؛ در اینجا سوال مطرح می شود كه آیا همه دنیا اشتباه می كنند و تنها ما سیاست درستی را در پیش گرفته ایم و یا اینكه باید در سیاست گذاری های این حوزه تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: در حوزه مسكن، پوشاك و خوراك مردم هزینه های واقعی را پرداخت می كنند اما در بخش بهداشت و درمان حاضر به پرداخت واقعی نیستیم؛ لازم است مسووولان به این مساله توجه داشته باشند.

** تجویز آزمایش تشخیص ژنتیكی برعهده پزشكان یا مشاوران ژنتیك

دكتر علی رشیدی نژاد عضو انجمن ژنتیك پزشكی ایران اظهار كرد: متخصصین ژنتیك اجازه درخواست آزمایش ژنتیك را ندارند و تنها اجازه انجام آن را دارند و تجویز آن تنها برعهده پزشكان و مشاوران ژنتیك است.

وی افزود: حدود 20 سال پیش تعداد متخصصان ژنتیك اندك بود و ارایه مجوز مشاوره ژنتیك تنها برای یك سال برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شد اما پس از گذشت این مدت هنوز نیز سازمان بهزیستی متولی این امر است.

رشیدی نژاد ادامه داد: به منظور سازماندهی به این مساله، به تازگی وزارت بهداشت متولی ارایه این مجوز شده است و آموزش های مشاوره را به متقاضیان ارایه می دهد با این حال كماكان روند به صورت سابق است و سازمان بهزیستی همچنان این مجوزها را صادر می كند.



** كنترل كیفیت سالانه سه بار آزمایشگاه ها

دكتر بهزاد پوپك رییس انجمن دكترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران گفت: تمام آزمایشگاه ها موظفند سالانه سه بار در برنامه كنترل كیفی خارجی شركت كنند.

وی توضیح داد: نمونه های مجهولی از نهادهای نظارت كننده به آزمایشگاه ها ارسال می شود و آزمایشگاه ها آزمایش های لازم را انجام می دهند و نتیجه را ارسال می كنند، نهادهای نظارت كننده نیز نقایص آن را به آزمایشگاه مربوطه اعلام می كند و به این ترتیب كیفیت آزمایش ها مورد بررسی قرار می گیرد.

پوپك در مورد كیفیت خدمات آزمایشگاهی گفت: به رغم فرسودگی برخی تجهیزات آزمایشگاهی، تلاش می شود كه خدمات آزمایشگاهی با كیفیت بالا به بیماران ارایه شود.

وی افزود: در سال های اخیر به دلیل اعمال تحریم ها، مجبور بودیم در مواردی تجهیزات دست دوم از برخی كشورها تهیه كنیم اما با این حال صحت عملكرد آنها مورد نظارت قرار می گرفت و تایید می شد.

پوپك با بیان اینكه ورود دستگاه های مستعمل به كشور كاهش یافته است، ادامه داد: پایین بودن كیفیت تجهیزات در كیفیت آزمایش ها تاثیری نداشته است و تنها مشكلی كه این مساله ایجاد كرده است كاهش سرعت در ارایه نتایج آزمایش ها بوده است به این صورت كه نتیجه ای باید طی دو تا سه روز ارایه شود، حدود یك هفته به طول می انجامید.



** خطای آزمایش های تشخیصی حدود 10 صدم درصد

دكتر محمدحسن هاشمی مدنی عضو هیات مدیره انجمن دكترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران خطای آزمایش های تشخیصی در ایران را بسیار اندك دانست و گفت: خطا و اشتباه در ارایه نتایج آزمایشگاهی دو مقوله جدای از هم است؛ اشتباه به این معنی آن است كه فاصله معناداری بین واقعیت و نتیجه ارایه شده باشد به گونه ای منجر به تشخیص اشتباه بیماری شود اما خطا به معنای فاصله اندك بین نتیجه ارایه شده و نتیجه واقعی باشد.

وی افزود: میزان خطا در نتایج آزمایش ها در ایران حدود 10 صدم درصد است اما در مورد برخی آزمایش ها مانند تشخیص دیابت خطایی حدود 2 تا سه درصد نیز دیده شده است كه با ورود تكنولوژی و كیت های جدید این خطا نیز روبه كاهش است.

به گفته وی، خطای پزشكی در همه جای دنیا وجود دارد و تا حدی مجاز است؛ در سال 2005مرگ هایی كه مرتبط با خطای پزشكی در دنیا گزارش شده، حدود یازده درصد بوده است.

علمی(3)1834**1599
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش