۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۵۱
کد خبر: 81576792
T T
۰ نفر
رتبه علمی ایران بالاتر از متوسط جهانی است

تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینكه ایران از منظر علم، توسعه انسانی، محیط زیست و رقابت پذیری رتبه بالاتر از متوسط جهان را كسب كرده است، گفت: این رتبه ها بیانگر آن است كه باید تلاش مضاعف داشت تا به جایگاهی شایسته ملت و نام ایران دست یابیم.

مجتبی رجب‌بیگی روز یكشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران، افزود: ایران از منظر فضای مطلوب برای كسب و كار، اقتصاد دانش بنیان، آمادگی شبكه ای، رونق اقتصادی، نوآوری جهانی و آزادی اقتصادی رتبه پایین تری نسبت به متوسط جهانی كسب كرده است.

رئیس سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به وضعیت ایران از منظر شاخص های جهانی، افزود: در وضعیت علم، رتبه ایران از میان ۲۳۸ كشور جهان رتبه ۲۳، رتبه توسعه انسانی از میان ۱۸۷ كشور رتبه ۷۵، عملكرد زیست ‌محیطی از ۱۷۸ كشور رتبه ۸۳، رقابت‌پذیری از میان ۱۴۴ كشور رتبه ۸۳، فضای كسب و كار از ۱۸۹ كشور رتبه ۱۳۰، اقتصاد دانش از میان ۱۴۶ كشور رتبه ۹۴، آمادگی شبكه‌ای از ۱۴۸ كشور رتبه ۱۰۴، رونق اقتصادی از ۱۴۲ كشور رتبه ۱۰۷، نوآوری جهانی از ۱۴۳ كشور رتبه ۱۲۰ و رتبه آزادی اقتصادی از ۱۷۷ كشور رتبه ۱۷۳ است.

وی تصریح كرد: براساس آمار سرمایه انسانی در تولید ثروت در كشورهای پیشرفته ۶۷ درصد نقش دارد ولی سهم منابع طبیعی در ثروت آفرینی ۳۳ درصد است، بنابراین سازمان مدیریت صنعتی می تواند در دو حوزه توسعه بخش خصوصی و افزایش بهره‌وری بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی، نقش موثر ایفا كند.

رجب بیگی هدف سازمان مدیریت صنعتی را استفاده از ظرفیت های خود جهت توسعه و مدیریت در كشور و ظرفیت سازی مدیران برای بهبود وضع اقتصادی ذكر كرد و افزود: با توجه به منابع سرشار كشور، قطعا با ارتقای توانمندی منابع انسانی و توسعه مدیریت قابل تحقق است و براساس آمار منابع انسانی در تولید ثروت در كشورهای پیشرفته، 67 درصد نقش دارد و سهم منابع طبیعی در ثروت آفرینی 33 درصد است.

وی یادآور شد: با توجه به برنامه پرورش مدیران حرفه ای دولت و الزامی شدن گواهی شایستگی انتصاب افراد در تمام سطوح مدیریتی (به جز پست های سیاسی) عملكرد سازمان مدیریت صنعتی در ارتقای سطح مدیران با استفاده از مدل علمی می تواند در تحقق این هدف نقش موثری ایفا كند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: اكنون شركت ها دریافته اند كه برای بهره ور بودن، رقابت پذیر بودن و توانایی پاسخگویی به تغییرات سریع جهانی باید مسئولانه عمل كنند چرا كه جهانی شدن مرزهای جغرافیایی ملی را كمرنگ كرده و فن آوری، فاصله ها و زمان را از میان برداشته است بنابراین با این حجم وسیع از تغییرات محیطی، شركت ها برای افزایش توان خود داشتن مدیریت پرسود و نیز حمایت از حسن شهرت و برند خود باید رقابت پذیری را در دستور كار خود قرار دهند.

رجب بیگی افزود: از اقدامات تازه در رتبه بندی سالجاری تعیین وضعیت مالكیت شركت‌های حاضر در این رتبه بندی از لحاظ خصوصی، دولتی و وابستگی به نهادها و موسسات عمومی است.

وی رویكرد اصلی در سال ۹۴ را اهتمام جدی به امر صادراتی كردن بنگاه‌ها در جهت ایجاد جهش صادراتی دانست و افزود: انجام طرح آسیب‌شناسی واحدهای كوچك و متوسط صنعتی در دستور كار قرار دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: این طرح به دنبال ارزیابی و توسعه توانمندی ها و قابلیت بنگاه‌ها برای بهبود نتایج عملكرد از جمله بهره وری عوامل تولید، افزایش كیفیت محصولات و افزایش فروش است.

مدیرعامل سازمان صنعتی گفت: منابع انسانی كارآمد، ریسك‌پذیری برخی شركت‌ها، استفاده بهینه از سرمایه‌های مالی از جمله آسیب واحدهای تولیدی است البته مشكل تامین منابع مالی نیز یكی از معضلات عمده بخش تولید كشور است اما این همه مشكل نیست چرا كه برخی شركت‌هایی كه منابع مالی هم در اختیار داشته‌اند، نتوانسته اند به كارایی لازم برسند.

وی كل بودجه تخصیص داده شده به طرح آسیب شناسی را ۲۷ میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: تاكنون ۱۰ میلیارد ریال دریافت شده البته در این میان عارضه یابی بنگاه‌های بزرگ از طریق هدفمندی یارانه‌ها انجام نشده و مشكلات بنگاه‌های بزرگ، متفاوت از بنگاه‌های كوچك و متوسط است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران، آموزش، تحقیق و مشاوره مدیریت، دانش و نشر، نمایندگی‌ها و اعتبارسنجی را از جمله حوزه های اصلی فعالیت این سازمان بر شمرد و افزود: براین اساس، انقعاد تفاهم نامه با دانشگاه اوپسالا سوئد، دانشگاه برایتون انگلستان و دانشگاه كلگری كانادا در سال ۹۴ در دستور كار قرار دارد.

اقتصام (3)1070**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد