۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۲۰
کد خبر: 81576980
T T
۰ نفر
دستورالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد باید اجرا شود

تهران-ایرنا-مدیركل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دستورالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد كه در سال 87 تهیه و به نهادهای مرتبط ابلاغ شد، باید اجرا شود.

مجید خرازیان مقدم روز یكشنبه در حاشیه تجمع معترضان به سگ كشی شیراز در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: دبیرخانه ستاد مركزی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان و دفتر خدمات هماهنگی شهری شهرداری ها در سال 87 دستورالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد را تهیه كردند.

وی با بیان اینكه معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز عضو ستاد مركزی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان است، اظهار كرد: در این دستورالعمل برای كنترل جمعیت سگ های ولگرد تاكید شده باید حقوق آنها در نظر گرفته شود و روش معدوم سازی این حیوانات تا آنجا كه ممكن است اتفاق نیفتد و در صورت اجتناب ناپذیر بودن به روش مرگ با ترحم انجام شود.

مدیر كل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش تاكید كرد: مرگ حیوان آخرین راه حل است و اگر هم قرار است صورت گیرد باید با تایید سازمان دامپزشكی باشد.

وی تصریح كرد: حركت غیر انسانی سگ كشی به هیچ عنوان مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست و قطعا تا روشن شدن ماجرا پیگیری خواهیم كرد.

خرازیان مقدم ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل ابتدا حیوان باید معاینه شود اگر سالم است به متقاضی تحویل داده شود و در صورت بیمار بودن به روش مرگ با ترحم معدوم شود.

وی افزود:مطالبه سازمان حفاظت محیط این است كه موارد دستورالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد رعایت شود.

وی افزود: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست با دبیرخانه ستاد مركزی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان مكاتبات متعددی داشته است كه بر عقیم سازی به عنوان یك روش انسانی تاكید كرد زیرا سازمان مخالف كشتار بی رحمانه است.

خرازی مقدم گفت: البته گاهی عقیم سازی و رها سازی حیوان نیز مشكلاتی به وجود می آورد بنابراین این كار هم باید با كارشناسی انجام شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، اخیرا فیلمی كوتاه در شبكه های مجازی منتشر شده كه در آن چهار نفر در حال تزریق ماده ای (كه نوع آن مشخص نیست) به یك قلاده سگ برای كشتن این حیوان هستند كه انتشار این فیلم در شبكه های مختلف اعتراض دوستداران حیات وحش را برانگیخته است.

بنابراین گزارش امروز (یكشنبه) بیش از 500 نفر از معترضان به این حركت غیرانسانی در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست تجمع كردند و خواستار متوقف كردن كشتار سگ شدند.

علمی ( 4 ) **9014**1440
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه