۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81577895
T T
۰ نفر

گسترش سایه ابر سلامت بر سر دانشجویان

۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81577895
گسترش سایه ابر سلامت بر سر دانشجویان

تهران-ایرنا-سامانه ابر سلامت كه سال گذشته در دانشگاه صنعتی شریف با همكاری وزارتخانه های بهداشت و ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد درحال گسترش پوشش خود در جامعه دانشگاهی است.

به گزارش ایرنا، ابر سلامت، سامانه ای هوشمند و مبتنی بر مدل خود مراقبتی است كه تلاش می كند با تلفیق فناوری های نوین و دانش سلامت سبب بهبود كیفیت زندگی و ترویج سبك زندگی سالم را فراهم آورد.

افراد تحت پوشش ابر سلامت از خدماتی همچون مشاوره، تشكیل پرونده الكترونیك سلامت، اطلاع رسانی هوشمند، نرم افزارهای سلامت، آموزش الكترونیك و شبكه اجتماعی سلامت به صورت رایگان و در مواردی نیز با هزینه های بسیار اندك برخوردار می شوند.

این سامانه اینترنتی كه قابل استفاده بر روی تلفن های همراه هوشمند است در خردادماه 93 با هدف ایجاد فضایی برای رصد سلامت افراد جامعه، كمك به اشتغال دانش‌ بنیان و ارتقای سلامت شهروندان به ویژه دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شد.

مشاوره رایگان سلامت به مردم ارتقای سلامت افراد جامعه، ارتقای شاخص ‌های عمومی سلامت، توسعه فناوری ‌های نوین در حوزه پیشگیری و ارتقای سلامت، كاهش هزینه‌ های خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش امنیت اطلاعات سلامت، مهم ترین اهداف ایجاد این سامانه اینترنتی را تشكیل می دهند.

افراد با وارد شدن به سامانه می ‌توانند با ارائه اطلاعات خود مانند قد، وزن و سایر اطلاعات خواسته‌ شده از این سامانه مشاوره بگیرند و افرادی كه مبتلا به برخی از بیماری‌ها مانند دیابت هستند از طریق تست‌های مختلفی مانند آزمایش خون می‌توانند وضعیت خود را كنترل كنند؛ این سامانه تست استرس، افسردگی و سایر آزمایش‌ها را از كاربران خود دریافت می‌ كند.

رییس پژوهشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی شریف درباره عملكرد و وضعیت فعلی این سامانه بهداشتی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: از ابتدای راه اندازی ابر سلامت تاكنون كه كمتر از یكسال از آن می گذرد در مرحله اول، دانشجویان صنعتی شریف تحت پوشش این سامانه قرار گرفتند و برخی از دانشگاه های تحت پوشش وزارت بهداشت نیز از آن استفاده كرده اند.

دكتر محمدتقی احمدیان افزود: روز گذشته در تفاهم نامه ای كه با دانشگاه علوم پزشكی ایران منعقد كردیم موضوع پوشش دانشجویان این دانشگاه در سامانه ابر سلامت نیز مورد توافق قرار گرفت و از این پس، دانشجویان علوم پزشكی ایران نیز می توانند از خدمات بهداشتی این سامانه بهره بگیرند.

وی توضیح داد: در مراحل ابتدایی، افراد برای دریافت اطلاعات از بیماری های مختلف می توانند یك پیامك بدون متن از تلفن همراه خود به شماره 20115 ارسال كنند كه پس از آن، فهرست بیماری های مختلف با كد عددی به تلفن كاربر ارسال می شود و او می تواند شماره كد بیماری مورد نظر خود را مجددا به صورت پیامك به شماره مذكور بفرستد تا اطلاعات آن بیماری برای فرد ارسال شود.

احمدیان درباره هزینه ارسال پیامك های بهداشتی و درمانی از طریق این سامانه نیز گفت: اگر فرد هر روز از پیامك های این سامانه استفاده كرد هزینه ای حدود هزار تومان دربر خواهد داشت.

وی با بیان اینكه سامانه ابرسلامت در سطوح وسیعتری نیز به مخاطبان ارائه خدمت دارد، افزود: افراد همچنین با مراجعه به سایت www.abresalamat.ir می ‌توانند از خدمات آن به شكل اینترنتی و یا وارد كردن نرم ‌افزار آن در تلفن ‌همراه خود بهره بگیرند كه البته باید اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت خود را در فرم های مربوطه وارد كنند و از آن به بعد، سایت در همه زمینه های سلامت ، مراقب فرد خواهد بود و حتی درصورتیكه وی به پزشك متخصص نیاز داشته باشد در هر نقطه ای از كشور كه باشد، پزشك متخصص در همان منطقه را به فرد معرفی و پیشنهاد می كند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: چنانچه دانشجویان نیاز به خدمات مشاوره بهداشتی و درمانی داشته باشند می توانند درخواست خود را در سامانه مطرح كنند تا ظرف 24 تا 48 ساعت، پاسخ خود را از پزشك بگیرند.

احمدیان ابراز امیدواری كرد فعالیت هایی كه وزارت علوم برای تحت پوشش قرار دادن دانشجویان دانشگاه های تابعه خود در سامانه ابرسلامت آغاز كرده است تسریع یابد تا شمار بیشتری از دانشجویان كشور بتوانند از خدمات خودمراقبتی این سامانه بهره مند شوند.

بكارگیری این سامانه در جامعه دانشگاهی كشور كه جمعیتی حدود پنج میلیون نفر را شامل می شوند تاثیر زیادی در ارتقای وضعیت سلامت و بهداشت این قشر و كاهش هزینه های درمانی در كشور برجای خواهد گذاشت.

هرچند اجرای طرح ابرسلامت در فاز نخست برای دانشجویان دانشگاه ها تعریف شده است اما دست اندركاران این سامانه در هدف گذاری های خود درصدد هستند تمام شهروندان ایرانی را تحت پوشش خدمات مشاوره ای آنلاین این پروژه ملی قرار دهند.

علمی (5)**1055**1440
۰ نفر