۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۱۲
کد خبر: 81578202
T T
۰ نفر
ابتلاي دوبرابري مردان به پاركينسون نسبت به زنان /آخرين روش هاي درمان

تهران-ايرنا-متخصص مغز و اعصاب گفت:مطالعه اي كه در كشور بر روي بيش از 1700 بيمار انجام شده نشان مي دهد كه شيوع پاركينسون در مردان دو برابر زنان است.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا از انجمن متخصصان مغز و اعصاب ايران، دكتر محمد روحاني در باره علت بروز بيماري پاركينسون گفت:درمغز انسان واسطه شيميايي به نام'دوپامين' وجود دارد كه يكي از مهمترين وظايف آن تسهيل حركات است.

وي ادامه داد:در بيماري پاركينسون ميزان دو پامين در مغز كم مي شود كه باعث كندي حركات و ساير علائم بيماري پاركينسون مي شود.

به گفته اين متخصص مغز و اعصاب تاكنون علت كاهش دوپامين و تخريب نورون هاي مولد آن در مغز دقيقا مشخص نشده است و در واقع نمي دانيم چرا بيماري آلزايمرايجاد مي شود.

وي نقش وراثت را در بيماري پاركينسون موثر دانست و گفت :البته اين به اين معني نيست كه اگر يك بيمار مبتلا به پاركينسون درخانواده وجود داشته سايرين نيز به آن مبتلا مي شوند.

روحاني اظهار كرد :امروزه در پاركينسون هايي كه درسنين جواني (به ويژه زير20 سال) شروع مي شوند، احتمالا نقش ژنتيك پررنگ تر است.

وي تاكيد كرد: در بيماران زير 20 سال و در مواردي كه چند نفر در يك خانواده مبتلا هستند نقش ژنتيك و تاثير آن اهميت بيشتري دارد ولي اين تاثير در حد بيماري هاي ديگر با توارث غالب و مغلوب نيست.

روحاني با بيان اينكه درمان هاي مفيد، قابل توجه و موثري براي بهبود علائم بيماران مبتلا به پاركينسون وجود دارد،گفت: اگرچه در حال حاضر امكان متوقف كردن فرايند تخريب نورون هاي مغزي در بيماري پاركينسون نيست ولي درمان هاي موثري وجود دارد كه علائم بيماري را كاهش داده و همين درمان ها باعث شده است بيماران پاركينسوني كه زماني محكوم به مرگ زود رس بودند ،امروزه بسياري از آن ها طول عمر طبيعي داشته باشند.

وي درباره درمان هاي پاركينسون گفت: چند درمان موثر براي بيماري پاركينسون وجود دارد كه مهمترين و اصلي ترين آنها ،لوودوپا است كه در بدن تبديل به دوپامين شده و اكثرعلائم بيماري را كنترل مي كند.

اين متخصص مغز و اعصاب اضافه كرد: البته داروهاي ديگري با هدف تقويت دوپامين مغز وجود دارد كه براي درمان پاركينسون موثر است.

وي ادامه داد: در سه دهه اخير جراحي براي بيماري پاركينسون وجود دارد كه علائم را بهبود مي بخشد كه در بيمارستان حضرت رسول(ص) و دانشگاه علوم پزشكي ايران اين جراحي از حدود سال 1384 آغاز شده و تاكنون نزديك به 200 بيمار مبتلا به پاركينسون تحت اين عمل جراحي قرار گرفته اند.

وي با بيان اينكه اين عمل جراحي در دنيا كاملا مورد تاييد است و بيش از 100 هزار بيمار در دنيا ازاين جراحي بهره برده اند، گفت: با درمان هاي دارويي و جراحي بيماري پاركينسون كه در ايران هم وجود دارد، طول عمر بيماران و كيفيت زندگي آنها بهبود قابل توجهي پيدا كرده است.

روحاني درباره نقش سلولهاي بنيادي در درمان پاركينسون گفت: درمان با سلولهاي بنيادي دربيماريهاي مغز و اعصاب هنوز در مراحل بسيار ابتدايي قرار دارد و در مورد بيماري پاركينسون هم مطالعات محدودي انجام شده است ولي هنوز تاثير آن به صورت قطعي ثابت نشده است.

وي توصيه كرد:بيماران به پزشك متخصص مغز و اعصاب كه تحت درمان هستند اعتماد داشته باشند و از مراكز دانشگاهي ،درباره درمان هاي جديد كسب اطلاع كنند.

وي درباره موضوع سخنراني در بيست و دومين كنگره بيماري هاي مغز و اعصاب گفت: در كنگره امسال در مورد سندروم ها يا بيماريهاي پاركينسون آتيپيك سخنراني خواهم كرد.

بيست و دومين كنگره بيماري‌هاي مغز و اعصاب ايران از 22 تا 25 ارديبهشت ماه در هتل المپيك تهران برگزار مي‌شود.

علمي **1354**1440
۰ نفر