تهران - ايرنا - رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران گفت: با تلاش پژوهشگران اين مجموعه جداسازي بتاكاروتن (β-Carotene) نوعي رنگدانه از جلبكي به نام دونالي لا (Dunalilla ) در ديارچه اروميه انجام گرفت و شرايط توليد آن فراهم شد.

دكتر بهزاد قره ياضي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا با اشاره به اينكه امكان تجاري سازي اين نوع آنتي اكسيدان در داخل كشور فراهم شده است اظهار كرد: در اين زمينه با برخي از شركت ها قرارداد منعقد شده و اين كار مهم به آنها واگذار شده است.

وي با اشاره به اينكه بتاكاروتن يكي از پرو ويتامين هايي است كه براي پيشگيري از ابتلا برخي از بيماري ها توصيه مي شود، افزود: اين ماده از جمله آنتي اكسيدان هايي است كه معمولا به صورت طبيعي در محصولات كشاورزي نظير هويچ، زردآلو و طالبي وجود دارد.

قره ياضي به مزاياي فراوان بتاكاروتن اشاره كرد و گفت: بتاكاروتن ماده اي است كه در حفظ سلامتي انسان ها، تغذيه دام و طيور و تهيه لوازم آرايشي و بهداشتي جايگاه بسيار بالايي دارد.

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي ايران با اشاره به اينكه همه بتاكاروتن مورد استفاده كشور وارداتي است بيان كرد: سالانه صدها هزار دلار صرف تهيه اين ماده مي شود كه با توليد انبوه آن از واردات اين ماده جلوگيري مي شود.



** درياچه اروميه ذخيره عظيم تنوع زيستي

وي درياچه اروميه را منبع عظيم تنوع زيستي اعم از اين جلبك و هزاران موجود ديگر دانست و گفت: با شور شدن بيشتر درياچه در اثر كاهش آب، ممكن است برخي از تنوع زيستي درياچه را از دست داده باشيم.

قره ياضي به اقدامات انجام براي احياي درياچه اروميه اشاره كرد و گفت: خوشبخانه با تلاش هاي مسوولان احياي درياچه آغاز شده و نسبت به سال گذشته در شرايط بهتري قرار دارد.

بتاكاروتن يك رنگدانه قرمز - نارنجي است كه در گياهان و ميوه ها يافت مي شود. اين تركيب پپش ساز ويتامين E است.

علمي (4) **1201**1599
۰ نفر