۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۴۴
کد خبر: 81581284
T T
۰ نفر

فعالیت5600 آزمایشگاه تشخیصی پزشكی دركشور

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۴۴
کد خبر: 81581284
فعالیت5600 آزمایشگاه تشخیصی پزشكی دركشور

تهران- ایرنا- نماینده آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت:5600 آزمایشگاه تشخیصی ـ پزشكی در كشور فعال هستند و 30 هزار نیروی انسانی در این حوزه خدمات تشخیصی، مراقبت، درمان، كنترل، پیشگیری و آموزش و پژوهش را ارایه می دهند.

به گزارش ایرنا از انجمن علمی دكتری علوم آزمایشگاهی ایران ، دكترشهلا فارسی در هشتمین كنگره بین‌المللی و سیزدهمین كنگره كشوری ارتقای خدمات آزمایشگاهی افزود: 30هزارنیروی انسانی درحوزه آزمایشگاه فعال هستند،‌اما هنوز از حمایت لازم برخوردار نیستند .

وی بیان كرد: تعهد به توسعه كمی و كیفی خدمات آزمایشگاهی و پوشش بدون توقف خدمات در تمام عرصه‌های سلامت علی‌رغم محدودیت‌ها و فراز و نشیب‌های اقتصادی تنها گوشه‌ای از تلاش جامعه آزمایشگاهیان است به طوری كه در طرح تحول سلامت، بستر رضایتمندی بیماران را ایجاد كرده است.

فارسی با اشاره به اینكه جامعه آزمایشگاهیان هنوز از حمایت‌های لازم برخوردار نیستند، ادامه داد: فقدان حق متناسب سختی كاردرجامعه آزمایشگاهیان امید را به یأس بدل كرده و امیدواریم با درك درستی از مسائل آزمایشگاه و رفع مشكلات آن، این جایگاه ارتقاء یابد.

وی افزود: با اجرای بخش آزمایشگاه در طرح تحول سلامت، همراه با شكل‌گیری شبكه‌های آزمایشگاهی شاهد ارتقای كیفی و كمی خدمات، جلوگیری از ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان، جلوگیری از دریافت تعرفه خارج از مصوبه، تكمیل تدریجی نظام مدیریت و فراهم شدن زمینه ارتقا را شاهد هستیم.

فارسی ادامه داد: در این خصوص، بر افزایش ظرفیت های آزمایشگاهی خصوصی تاكید شده و بهبود عملكرد شبكه‌ها با فراهم شدن همكاری بخش خصوصی میسر است.

نماینده آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: نباید فراموش كرد گفتمان مجریان طرح تحول سلامت با آنچه جامعه آزمایشگاهیان به آن عادت داشته متفاوت بوده و كار كارشناسی مقیدتری را می‌طلبد.

وی افزود: تعرفه‌های آزمایشگاهی تشخیصی و بالینی در بخش دولتی و خصوصی هنوز واقعی و متناسب نیست و در وزارت بهداشت هیچ‌كس مدعی واقعی شدن خدمات نیست.

وی ادامه داد: باید سالانه تعرفه‌های آزمایشگاهی بازنگری شوند و تعادل جدیدی ایجاد شود، به طوری كه محاسبه قیمت تمام‌شده خدمات با محاسبه هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مبنای كارشناسی‌ها قرار گیرد.

فارسی گفت: مدیریت قیمت در بازار تجهیزات مصرفی و تجمیع منابع می‌تواند در این راستا كمك‌كننده باشد و ما آمادگی داریم تجربه شبكه آزمایشگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشكی را به اشتراك بگذاریم.

همچنین در این همایش محمدرضا بختیاری دبیر علمی كنگره گفت: 499 مقاله دریافت شد كه 116 مقاله برای سخنرانی انتخاب شده و در 21 نشست علمی ارائه می‌شود، 252 مقاله نیز به صورت پوستر خواهد بود و 20 كارگاه علمی نیز در این كنگره برنامه‌ریزی شده است.

علمی ( 1) ** 9340**1599
۰ نفر