۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۹:۳۸
کد خبر: 81583304
T T
۰ نفر
پیام روحانی و راه حل جلوگیری از گسترش افراطی گرایی در جنوب شرق آسیا

كوالالامپور - ایرنا – در قلب جاكارتا پایتخت اندونزی، حسن روحانی رییس جمهوری ایران اسلامی روز چهارشنبه خواستار شناسایی و ریشه كنی عوامل جاذبه گروه های تروریستی و چگونگی سربازگیری آنان شد، موضوعی كه اگر كشورهای جنوب شرق آسیا خردمندانه به آن بنگرند، می توانند از گسترش بحران افراط گرایی در منطقه جلوگیری كنند.

از آنجایی كه رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست سال 2013 مجمع عمومی سازمان ملل، زمانی كه هنوز خشونت ها در خاورمیانه به میزان فعلی نرسیده بود طرح جهان عاری از خشونت و افراطی گرایی را مطرح كرد، می توان دریافت كه سخنان روز چهارشنبه روحانی در كنفرانس سران كشورهای آسیایی و آفریقایی نیز می تواند برای امنیت كشورهای حوزه جنوب شرق آسیا راهكار موثری تلقی شود.

پیام روحانی برای شناسایی و ریشه كنی جاذبه های گروه های تروریستی از آنجا برای كشورهای جنوب شرق آسیا اهمیت می یابد كه پیش از این جان آلن، مشاور باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا طی هفته های گذشته خبر داد كه تعداد زیادی از اتباع كشورهای این منطقه با گروه تروریستی داعش همكاری می كنند و هدف نهایی آنها نیز تشكیل یك خلافت به اصطلاح اسلامی با عنوان نوسانترا متشكل از مالزی، اندونزی، سنگاپور، جنوب تایلند و جنوب فیلیپین است.

اگر چه آمار دقیقی از اتباع 10 كشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا كه با گروه تروریستی داعش همكاری می كنند وجود ندارد، اما عواملی همچون فقر، نفوذ تفكرات افراطی در بین مسلمانان این منطقه و سرمایه گذاری حامیان این گونه تفكرات در كنار استفاده افراط گرایان از رسانه های اجتماعی، به بحران نگران كننده ای در منطقه جنوب شرق آسیا تبدیل شده است.

روزنامه استریت تایمز سنگاپور دوشنبه هفته جاری در مقاله ای، اینترنت، مدرسه و دانشگاه را پایگاه گروه های تروریستی در مالزی معرفی كرد. این امر در سایر كشورهای حوزه جنوب شرق آسیا نیز تا حدودی وجود دارد.

این موضوع نشان می دهد با توجه به تركیب جمعیتی تروریست های مالزیایی كه از اقشار مختلف این كشور هستند، عوامل جاذبه گروه های ترویستی، به رغم ناشناخته بودن، متفاوت هستند. از این رو شناسایی این عوامل می تواند برای مقابله با تروریسم موثر باشد.

برداشت های نادرستی كه از مفهوم جهاد و جنگ مقدس در بین جوانان منطقه وجود دارد، وعده پاداش های گوناگون به منظور جذب جوانان، ادعای جهاد علیه دشمنان اسلام برای ورود به بهشت، پرداخت پول به ازای عضویت در این قبیل گروه های افراط گرا ازجمله عواملی هستند كه اخبار و گزارش های منطقه از آنها به عنوان دلایل اصلی پیوستن این افراد به گروه های تررویستی نام برده اند.

حسن روحانی در پیام خود با توجه به بی تفاوتی سازمان های بین المللی در مقابل گسترش آتش تروریسم تاكید كرد كه اكنون زمان آن فرا رسیده است كه برای اقدامی جهانی علیه خشونت و افراطی گری طرحی عملیاتی ارایه شود تا با رویكردی مدبرانه ریشه های تروریسم خشكانده شود.

رییس جمهوری اسلامی ایران در طرح رویكردی همه جانبه خود برای ریشه كنی تروریسم بیان كرد كه ما باید به نقطه ای برسیم كه میان مسلمان، مسیحی، یهودی و بودایی، یا آفریقایی و آسیایی و اروپایی، در ارزش های انسانی تفاوتی نباشد، تا تروریسم نتواند صلح بشری را به مخاطره بیندازد و امنیت فردی و اجتماعی را تهدید و تخریب كند.

روحانی سوءاستفاده از نام دین برای توجیه آدم كشی را بزرگترین جفا به ادیان الهی عنوان كرد و افزود: باید حركت جهانی گسترده ای از سوی رهبران دینی و فرهنگی كشورهای مختلف برای مقابله با توجیه اعتقادی آدم كشی آغاز شود.

*** از داود مهرابی

آساق**241**1611

سرخط اخبار جهان