۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۱۷
کد خبر: 81585303
T T
۰ نفر
تفاوت تامین امنیت و امنیتی كردن جامعه

تهران-ایرنا- این كه كار پلیس تامین امنیت است نه امنیتی كردن جامعه و این كه وظیفه پلیس اجرای اسلام نیست بلكه اجرای قانون است بخش هایی از سخنان «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست با فرماندهان نیروی انتظامی بود كه در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای یافت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یكشنبه ششم اردیبهشت 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.



*** بازتاب سخنان روحانی در جمع فرماندهان پلیس

روزنامه ی «ابتكار» با عنوان نخست قرار دادن «پیام به پلیس» به سراغ این همایش و سخنان رییس جمهوری رفت و نوشت: همایش سراسری فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دو مهمان بلندپایه داشت. روسای قوای مقننه و مجریه در این همایش در جمع پرسنل نیروی انتظامی حاضر شده و از خدمات و فعالیت‌های آن‌ها قدردانی كردند.

به نوشته ی ابتكار، روحانی با اشاره به اینكه خوشبختانه در نظام اسلامی ما شرع و قانون بر یكدیگر منطبق هستند، ادامه داد: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلكه وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، در مخمصه فكری قرار گرفته و مردم را نیز گرفتار خواهیم ساخت. پلیس جایی می‌تواند وارد شود كه اولاً مصوبه قانونی وجود داشته باشد، ثانیاً قانون روشن و شفاف ابلاغ شده باشد. افتخار پلیس این است كه خادم مردم در امنیت است، فضا را امن نگه می‌دارد تا مردم راحت‌تر زندگی كنند و بسیار مهم است كه با مردم چگونه برخورد كنیم.

عنوان نخست روزنامه ی «اطلاعات» هم «منكرهای امروز جامعه فقر، اعتیاد، ریا و فساد است» به نقل از «حسن روحانی» رییس جمهوری بود. در این گزارش آمده است: دكتر روحانی با تأكید بر اولویت‌بندی و برخورد با قانون‌شكنان و متخلفان افزود مردم گاهی از این‌كه چرا اولویت‌ها در برخورد با جرم‌ها رعایت نمی‌شوند، عصبانی می‌شوند. باید با هماهنگی در كنار هم كار كنیم و اولویت‌ها را در جامعه مدنظر قرار دهیم. منكر اصلی و ریشه فساد در جامعه فقر، بیكاری، فساد و ریا است و مواد مخدر و عدم استحكام خانواده، اولویت‌های آسیب اجتماعی ما است.

«پلیس گرفتار تهدیدات خیالی نشود» هم عنوان برداشت شده ی روزنامه ی «قانون» از سخنان رییس جمهوری بود كه به نقل از وی نوشت: پلیس باید در اجرای قانون و مبارزه با انواع جرایم و تخلفات همواره اولویت‌ها را مدنظر قرار داده و مراقب باشد گرفتار تهدیدات خیالی نشده و بدانیم كه همه مردم در برابر قانون مساوی بوده و از حقوق شهروندی یكسانی برخوردار هستند.

روزنامه ی «مردم سالاری» هم «رییس‌جمهور: امنیت جامعه با امنیتی كردن جامعه فرق دارد» را عنوان قرار داد و نوشت: رئیس جمهور با تاكید بر این كه باید به ریشه‌های امنیت توجه كنیم، تاكید كرد ایجاد امنیت در سایه همدلی، هماهنگی و همكاری بین دولت، نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی امكان‌پذیر است.

روزنامه ی «كاروكارگر» هم از قول رییس جمهوری نوشت:«همه در برابر قانون مساوی هستند»

روزنامه ی «رسالت» هم به نقل از رییس جمهوری نوشت: « پلیس در خط مقدم مبارزه با قانون شكنان قرار دارد»

«اصغر نعمتی» هم در سرمقاله ی روزنامه ی «تجارت» از «رییس جمهوری و اولویتهای اصلی مردم» گفت و نوشت: «منكر اصلی جامعه، فقر و بیكاری و فساد است و اینها را باید از بین ببریم.» این جمله را می توان مهمترین بخش از سخنان رییس جمهور در همایش سراسری فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بدانیم كه دیروز بیان شد. به عبارت دیگر شاه كلید سخنان دكتر روحانی در همین جمله بود كه در واقع، مشكل اصلی جامعه در سالهای اخیر و مهمترین عامل نگرانی مردم در شرایط كنونی محسوب می شود. اكنون به نظر می رسد رییس دولت تدبیر و امید به خوبی اولویتها را مورد شناسایی قرار داده و نگرانی مردم را درك كرده است و همین امر این امید را ایجاد می كند كه شاهد رفع این مشكلات و توجه به اولویتهای واقعی در همه جنبه ها از جمله امر به معروف و نهی از منكر باشیم.



*** پایان دوران آل‌اسحاق

«مسعود خوانساری» با 51 رای از مجموع 55 رای سكاندار مجموعه ی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران شد تا پس از دو دوره ریاست «یحیی آل‌اسحاق» وزیر سابق بازرگانی در دولت دوم سازندگی، فصل تازه‌یی در مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی كشور آغاز شود.

روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «جابه‌جایی قدرت در اتاق تهران» به بازتاب این خبر پرداخت و نوشت: بر اساس رای‌گیری صورت گرفته، مسعود خوانساری به‌عنوان رئیس با كسب 51 رای از 54 رأی به گلدان ریخته شده، توانست با رای حداكثری حاضران، سكان رهبری پارلمان را به دست گیرد. همچنین مهدی جهانگیری با كسب 47 رای و علاء میرمحمد صادقی با كسب 45 رای به‌عنوان نواب رئیس انتخاب شدند. سیده فاطمه مقیمی نیز با كسب 47 رای اخذ شده به‌عنوان منشی هیات رئیسه انتخاب شد و حامد واحدی با كسب 49 رای توانست بر كرسی خزانه‌داری اتاق تكیه زند.

به نوشته ی دنیای اقتصاد، در این دوره از انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی با معرفی تنها یك نفر برای كرسی ریاست اتاق تهران، دو نفر برای نایب رئیسی اول و دومی، یك نفر برای خزانه‌داری و یك نفر هم برای منشی تقریبا از معدود دفعاتی بود كه در انتخاب هیات رئیسه، كاندیداها هیچ رقیبی نداشتند. در نهایت نیز همه افراد معرفی شده توانستند رای لازم را كسب كنند. به گفته فعالان اقتصادی رای‌گیری صورت گرفته كاملا بی‌حاشیه بود.

روزنامه ی «جهان صنعت» هم ضمن بازتاب خبر «صندلی ریاست به خوانساری رسید» به نقش مهم اتاق بازرگانی در اقتصاد كشور اشاره كرد و نوشت: در اینكه اتاق‌های بازرگانی از ویژگی‌‌های خاصی برخوردارند كه می‌توانند در حوزه‌های مختلف اقتصادی اثرگذار باشند شكی نیست به همین دلیل اعضای این اتاق‌ها به خصوص اعضایی كه در راس آن فعالیت می‌كنند باید جلو هرگونه تنش داخلی را بگیرند. تجربه نشان داده كه معمولا دولت‌های ایران مانع دخالت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی می‌شوند از این رو هرگونه اختلاف یا حاشیه داخلی بستر را برای دور كردن بخش خصوصی از اقتصاد بیش از پیش فراهم می‌كند.

روزنامه ی «تفاهم» هم از «توصیه‌های آل اسحاق به رییس جدید اتاق بازرگانی» سخن به میان آورد و به نقل از وی نوشت: مسئولیت اتاق دوره هشتم به مراتب سنگین‌تر و حساس‌تر است و با توجه به اتفاقاتی كه در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی رخ داده، بسترهای مناسب برای حضور جدی بخش خصوصی در عرصه اقتصاد كشور و به دست گرفتن حوزه های مختلف اقتصادی فراهم شده است. اتاق تهران در طول سال‌های گذشته توانسته است، در حوزه‌های مختلف اقتصادی اثرگذار باشد؛ بنابراین از فرصت پیش آمده باید به سود بخش خصوصی و اقتصاد كشور استفاده كرد.

روزنامه ی «تعادل» هم به سخنان خوانساری پس از كسب ریاست اتاق تهران اشاره كرد و به نقل از وی نوشت: اتاق در دوره آینده تلاش می‌كند كه صدای بخش خصوصی را رساتر به اركان نظام برساند. دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران، در شرایطی آغاز به‌كار می‌كند كه نسیم خردگرایی و اعتدال بر اقتصاد وزیدن گرفته و نابسامانی‌هایی كه در چند سال گذشته بر اقتصاد حاكم بود تاحدودی بهبود یافته است. اكنون ابرهای بحران‌ساز و سیاه در حال دور شدن از اقتصاد ایران است و مردم به آینده امید پیدا كرده‌اند.



***700 میلیارد دلار هزینه ی ایجاد اشتغال برای چینی ها!

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در مراسم افتتاحیه ی سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران، از صرف 700 میلیارد دلار پول مملكت در دوره گذشته برای خرج واردات كالا به كشور خبر داد؛ موضوعی كه بن مایه خبری بخش اقتصادی روزنامه های امروز بود.

روزنامه ی «آرمان» با عنوان نخست «700میلیارد دلارایران صرف اشتغال جوانان چینی» به سراغ این خبر رفت و نوشت: با نگاهی به پیشینه روابط ایران و چین با غرب درمی‌یابیم هر دو كشور با درجاتی متفاوت از یكدیگر، مورد تحریم‌های اقتصادی بوده‌اند. در سال‌های اخیر و با رشد سریع اقتصادی چین، ایران به سمت این كشور تغییر جهت داد تا بتواند تحریم‌های غرب را خنثی كند. به همین دلیل در یك دهه اخیر تعاملات اقتصادی دو كشور به سرعت رشد كرده است به طوری كه حجم تجارت دوجانبه كه در سال 1994، 448 میلیون دلار بوده، در سال2001 به 3/2 میلیارد دلار و در سال 2010 به 30 میلیارد دلار رسید.

به نوشته ی آرمان، این رشد روزافزون منطق اقتصادی ندارد، چراكه منطق بازار و مكمل بودن اقتصادی دو كشور تعیین كننده نبوده است بلكه منطق سیاسی و این رشد غیرمعمول را سبب شده است و همانطور كه اسحاق جهانگیری بیان داشته یكی از عوامل مشكلات بیكاری جوانان ورود بی‌رویه تولیدات چینی بوده است.

روزنامه ی «ابرار اقتصادی» هم از «احمدی نژاد 700 میلیارد دلار صرف اشتغال چینی ها كرد!» خبر داد و به نقل از معاون اول رییس جمهوری نوشت: هیچ كسی نمی پرسد كه این رقم دلار خارج شده چه میزان اشتغال در كشور ایجاد كرد، در هر دو دوره میزان اشتغال 20 میلیون نفر بود و این رقم تنها موجب اشتغال جوانان چینی شد.

روزنامه ی «شرق» هم در این باره می نویسد: می‌گویند هر اشتباهی تاوانی دارد. آن‌قدر از چین كالا وارد كشور كردیم كه اشتغال جوانان در چین سروسامان پیدا كرد و همچنان سر جوانان بیكار ایرانی بی‌كلاه ماند. هرچند بارها مسئولان بر این امر تأكید كرده‌اند، اما آماری كه اخیرا از سوی معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه ارائه شده است، جای تأمل دارد.



***لرزه بر بام جهان

زلزلهیی به بزرگی 7.9 ریشتر، كوتماندو پایتخت نپال را به لرزه درآورد و صدها كشته برجای گذاشت؛ موضوعی كه در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.

روزنامه ی «شهروند» نوشت: به‌دنبال مهیب‌ترین زمین‌لرزه نپال كه ظهر دیروز رخ داد، ساكنان شهركاتماندو ساختمان‌ها را تخلیه كردند. درپی این زمین‌لرزه، شهرهای شمالی كشور هند ازجمله لاهور و دهلی‌نو هم لرزید و باعث سقوط بهمن در قله اورست شد.

به نوشته ی شهروند، مسئولان سازمان آمار و ثبت وقایع زمین‌شناسی در نپال اعلام كردند كه زلزله در ساعت ٦:١١ به وقت محلی بوده و مركز آن در 81 كیلومتری شمال‌غرب «كاتماندو» پایتخت این كشور و در عمق 15 كیلومتری زمین بوده است.

روزنامه ی «جام جم» هم با «1200 كشته در زلزله نپال» به سراغ این خبر رفت و نوشت: این زمین لرزه سبب فررویختن «برج داراهارا» در كاتماندو شد. این برج از آثار باستانی قرن نوزدهم نپال است. این زمین لرزه با هفت پس لرزه مختلف همراه بود.

جام جم در بخشی دیگر از گزارش خود از وضعیت خوب فوتبالیست های دختر زیر 14 سال كشورمان كه برای برگزاری مسابقات زیر 14 سال دختران در مركز و جنوب آسیا به این كشور سفر كرده بودند گفت و نوشت: پس از وقوع زمین‌لرزه شدید خانواده تعدادی از بازیكن تیم فوتبال زیر 14 سال ایران كه نگران وضع فرزندانشان بودند به فدراسیون فوتبال رفتند تا پیگیر آخرین اخبار باشند. پزشك تیم فوتبال زیر 14 سال دختران در این باره گفت خوشبختانه تمامی بازیكنان و كادر فنی در شرایط مطلوب بوده و هیچ خطری این تیم را تهدید نمی‌كند.

«كشته‌های كاتماندو» هم عنوان گزارش روزنامه ی «سیاست روز» بود كه با عكسی از این فاجعه در صفحه ی نخست نشست. سیاست روز در این گزارش از آمادگی هلال‌احمر ایران برای كمك به زلزله‌زدگان نپال خبر داد و نوشت: در‌پی وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ به بزرگی 7.9 ریشتر در 80 كیلومتری شهر پوخارا در شرق نپال، دبیركل جمعیت هلال‌احمر با ارسال پیامی به همتای نپالی خود مراتب تسلیت و همدردی جمعیت هلال‌احمر ایران را با بازماندگان این حادثه اعلام كرد و گفت جمعیت هلال‌احمر ایران همچنین آمادگی خویش را جهت كمك به جمعیت صلیب سرخ نپال در انجام عملیات‌های پاسخگویی به حادثه در مساعدت به مردم آسیب دیده اعلام می‌دارد. خواهشمند است ما را در جریان نیازهای خود قرار دهید.



*** كی روش ماندنی شد

«كارلوس كی روش» سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال كشورمان بعد از نشست دیروز در فدراسیون فوتبال برای ماندن در تیم كشورمان به توافق رسید تا به كار خود ادامه دهد؛ موضوعی كه در بخش وزرشی روزنامه های امروز نقش برجسته یی داشت.

روزنامه ی «ایران ورزشی» با عنوان نخست قرار دادن «3- هیچ به نفع كی‌روش!» خبر از امضای تفاهمنامه سه‌جانبه برای شكست منتقدان به ماندن كی روش خبر داد و نوشت: تمام شد. همه خیمه‌شب‌بازی‌ها و بایدها و نبایدهای مستر كی‌روش تمام شد تا او از این به بعد با فراغ بال همه تمركز خود را روی موفقیت تیم ملی بگذارد.

ایران ورزشی در ادامه نوشت: تفاهمنامه سه‌جانبه‌ای بین رییس فدراسیون فوتبال، نماینده وزارت ورزش و جوانان و سرمربی تیم ملی در باره برنامه‌های تیم ملی فوتبال تنظیم شد و طی آن مقرر گردید كه حمایت كامل از سوی فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و همه نهادهای مرتبط با تیم ملی فوتبال ایران صورت گیرد.

سرمقاله ی روزنامه ی ایران ورزشی هم به «كی روش در چارچوب» نوشته ی «سعید زاهدیان» اختصاص داشت كه نویسنده در این یادداشت نوشت: پس از یك ماه كشمكش و بحث و جدل، سرانجام به نقطه‌ای بازگشتیم كه در ابتدا قرار داشتیم؛ قرار بر این شد كه كارلوس كی‌روش طبق قرارداد به فعالیت خود در تیم ملی ادامه دهد و از آن طرف هم فدراسیون موظف شده تا امكانات لازم را برای تیم ملی فراهم كند.

به اعتقاد نویسنده، این ظاهر ماجرا است؛ برداشت‌ها از جلسه آخر و توافق با كی‌روش این بوده كه همه چیز برای ادامه همكاری سرمربی پرتغالی تیم ملی با فدراسیون فراهم شده اما واقعیت این است كه از این به بعد كارلوس كی‌روش در فضایی متفاوت از قبل باید كار كند. او كه در 4 سال همكاری‌اش با تیم ملی همواره مورد حمایت بود و هر چه خواست را مهیا دید، حالا با منتقدانی مواجه است كه صرفا نویسندگان مطبوعات و رسانه‌ها نیستند بلكه مدیران رده بالای فدراسیون و حتی وزارتخانه بر سر عملكرد او بحث داشته و دارند اما به اقتضای شرایط و فضای موجود، فتیله‌های انتقاد را پایین كشیده و از موضع خود عقب‌نشینی كرده‌اند اما بعید به نظر می‌رسد كه این آرامش در ادامه كار همراه او باشد.

«حمیدرضا عرب» هم در یادداشتی با عنوان «توقعات وزارت ورزش از كی‌روش» كه در همین روزنامه منتشر شد، به نقش پررنگ وزارت ورزش در توافقنامه ی جدید اشاره كرد و نوشت: در این توافق نقش وزارت ورزش و جوانان را بسیار پررنگ می‌بینیم. آنجا كه نماینده این وزارتخانه در مصاحبه‌ای تذكرآمیز اعلام كرد هركس كه در فدراسیون فوتبال نمی‌تواند با كی‌روش كاركند، برود. حرف‌های حسنی‌خو عینا حساسیت‌های مقامات عالی ورزش در مقابل تیم ملی فوتبال را بیان می‌كند و نشان می‌دهد كه برای حفظ كی‌روش اهتمام بسیاری وجود داشته است. بی‌شك این وزارتخانه نقشی تعیین‌كننده در پرداخت دستمزد سرمربی تیم ملی نیز ایفا خواهد كرد و به نظر می‌رسد كه فدراسیون فوتبال نیز پیش از آنكه كار را تمام كرده و به شایعات پایان دهد بر سر پرداخت بخشی از حقوق سرمربی تیم ملی به توافق رسیده و وزارتخانه نیز برای پرداخت بودجه‌ای در این راستا اعلام آمادگی كرده است. ورود وزارت ورزش به ماجرای كی‌روش از جهاتی سوال‌برانگیز است و این پرسش را پیش‌روی‌‌مان قرار می‌دهد كه دلیل اصرار این وزارتخانه برای حفظ كی‌روش چیست؟

روزنامه ی «خبرورزشی» هم با تیتر جذاب «كروش واس ماس!» به استقبال توافق كارلوس كی روش با فدراسیون فوتبال رفت و به نقل از كی روش نوشت: جلسه خوبی داشتیم. در حال حاضر مهم‌ترین مسئله این است كه مسائلی كه به تیم ملی كمك می‌كند تا برای جام ‌جهانی موفق باشد، فراهم شود تا تیم ملی به جام‌ جهانی صعود كند و موفق باشد. صعود تیم ملی به جام‌ جهانی اولین و مهمترین هدف من است و اطمینان دارم خواسته مسئولان، فدراسیون فوتبال و هواداران نیز همین است. ان‌شاءا... همه ما دست به دست هم بدهیم و متحد باشیم تا تیم‌مان موفق باشد.

*گروه پژوهش و تحلیل خبری

پژوهشم**9294**2054

سرخط اخبار سیاست