۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۱۵
کد خبر: 81585448
T T
۰ نفر

وزیر بهداشت خبرداد؛

شیوع بیماری سالك در 17 استان كشور

۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۱۵
کد خبر: 81585448
شیوع بیماری سالك در 17 استان كشور

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی از شیوع بیماری سالك در 17 استان كشور خبرداد و گفت: بیماری سالك به دلیل افزایش كاشت صیفی جات در برخی شهرها و نیز نابسامانی وضعیت نخاله های ساختمانی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دكتر سیدحسن هاشمی این اظهارات را روز یكشنبه در حاشیه همایش ملی سلامت و در واكنش به سوال خبرنگاری مبنی بر مضر بودن یا نبودن قانون حمایت از سگ های ولگرد برای سلامت مردم، عنوان كرد.

هاشمی گفت: این مساله (قانون حمایت از سگ های ولگرد) جزو وظایف شهرداری ها، سازمان دامپزشكی و سازمان محیط زیست است و مشكل ما فعلا شیوع بیماری سالك در 17 استان كشور است.

وی تاكید كرد: فعلا گرفتار موش ها هستیم اجازه دهید بلایی سر موش ها بیاوریم تا حاشیه و مشكل جدیدی را ایجاد نكنند و گربه ها و سگ ها را به سازمان های دیگر بسپاریم.

وی ادامه داد: وجود موش ها در فاصله 500 متری مناطق مسكونی، مشكل ساز است؛ تعداد موش های منتقل كننده سالك به دلیل افزایش كاشت صیفی جات از جمله گوجه فرنگی در برخی شهرها و نابسامانی نخاله های ساختمانی افزایش یافته است.

وزیر بهداشت در عین حال گفت:‌ البته بیماری سالك از افغانستان و پاكستان تا طرف یمن ، شیوع جدی دارد ؛ اجازه دهید فعلا به موضوع سالك بپردازیم ؛ در مورد قوانین جدید (حمایت از سگ های ولگرد)، سازمان محیط زیست ، پاسخ گو است و مطمئنا فكر همه چیز را كرده اند.



**لزوم تصویب راهكارهایی برای تامین منابع پایدار طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت در ادامه افزود: امروز خوشحالیم كه معاون اول رییس جمهور - اسحاق جهانگیری - از عزم دولت برای پشتیبانی طرح تحول سلامت سخن گفتند؛ البته قبلا هم گفته بودند و رییس حمهور نیز در صحبت های نوروزی به مردم اطمینان دادند كه این طرح ادامه می یابد.

هاشمی اظهار امیدواری كرد كه در قالب قوانین دایمی، راهكارهایی مصوب شود كه هزینه های طرح تحول سلامت به صورت پایدار تضمین شود و این طرح با آمد و شد دولت ها، وزرا و مسوولان دچار آسیب نشود.



**اعلام اولویت های وزارت بهداشت در سال 94

وزیر بهداشت گفت: اولویت اصلی این وزارتخانه، ادامه صحیح تر طرح تحول سلامت است كه در سال گذشته آغاز شد و اشكالات آن برطرف و نظارت ها جدی تر می شود.

هاشمی افزود: 150 ناظر برای نظارت بر اجرای طرح تحول سلامت در سال 93 در بیمارستان ها آموزش دیدند كه امسال نظارت های خود را انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: توجه به بهداشت به ویژه بهداشت محیط و نظارت بر اغذیه فروشی ها، شركت های تولید مواد غذایی و محیط ها به ویژه از نظر فاضلاب و پسماند از دیگر اولویت های وزارت بهداشت برای سال جاری است.



**سامان بهداشت و درمان حاشیه شهرها

وزیر بهداشت اظهارداشت: امسال تمام 10 میلیون جمعیت حاشیه شهرها - كه جزء محروم ترین اقشار هستند- تحت پوشش خدمات بهداشتی و نیز خدمات درمانی و دندانپزشكی قرار خواهند گرفت.

هاشمی یادآور شد: طرح بهداشت دهان و دندان برای كودكان زیر 14 سال به ویژه در مقطع دبستان، آغاز شده است و امیدواریم با جدیت ادامه پیدا كند.



**تجدید نظر در آموزش پزشكی بعد از 36 سال

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: امسال حتما بعد از 36 سال در حوزه آموزش پزشكی تجدید نظرهایی انجام خواهد شد.

هاشمی افزود: این تجدیدنظرها در حوزه های دندانپزشكی، داروسازی و بومی گزینی خواهد بود تا مناطق محروم به صورت پایدار بتوانند از متخصص و فوق تخصص بهره مند شوند و از سوی دیگر از طرح اجباری (تعهد دانشجویان) نیز به تدریج بی نیاز شویم.



**استقبال وزارت بهداشت از نقدهای منصفانه

وزیر بهداشت با اشاره به سالگرد طرح تحول سلامت در 15 اردیبهشت ماه خاطرنشان كرد: این وزارتخانه، نخستین دستگاهی است كه از منتقدان خود نقد برنامه های دولت یازدهم در حوزه سلامت را مطالبه می كند.

هاشمی افزود: منتقدان جدی طرح تحول سلامت در مراسم سالگرد آن، نام نویسی كرده و مقاله فرستاده اند؛ امیدواریم این نقد ها ، نقدهای منصفانه ای باشد تا بتوانیم برنامه های خود را اصلاح كنیم.



**سازمان های بین المللی به كمك مردم مظلوم یمن بشتابند

وزیر بهداشت با اشاره به اجازه ندادن ارسال كمك های دارویی به یمن ، گفت: جای تاسف است كه در قرن 21 چنین رفتارهایی كه صرفا شباهت به رفتار رژیم صهیونیستی دارد آن هم از دولتی كه حرمین شریفین در اختیارش است و باید مظهر مهربانی و انسانیت باشد، دیده می شود.

هاشمی افزود: متاسفیم كه اجازه ندادند هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، خدماتش را برای مردم یمن ارسال كند.

وی خاطرنشان كرد: بیمارستان ها را آماده كرده بودیم و قرار بود حدود 120 مجروح كه شرایط بسیار نامناسبی داشتند به ایران منتقل شوند اما بیش از 20 روز است كه هواپیما و محموله دارویی و تجهیزاتی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت و سایر دستگاه هایی كه در این اقدام انسان دوستانه تلاش كردند و می كنند، منتظر هستند تا محموله ها را به یمن ببرند و از آن طرف، مجروحین را منتقل كنند.

وی تصریح كرد: امیدواریم سازمان های بین المللی كه در بقیه موارد از عناوین پر طمطراق و دهان پركنی استفاده كردند ، در این موضوع نیز به كمك مردم مظلوم یمن بشتابند و اجازه دهند همه ملل از جمله ایران ، وظیفه انسانی خود را برای مردم مظلوم یمن انجام دهند.



**قیمت دارو امسال باید كاهش یابد

وزیر بهداشت درباره گران شدن یا نشدن داروها در سال جاری اظهارداشت: فكر می كنم نباید رفتاری غیر از آنچه كه سال گذشته در موضوع دارو وجود داشت، شاهد باشیم.

هاشمی افزود: با توجه به اینكه امسال وزارت بهداشت مناقصه ای برگزار كرد و شركت های دارویی در رقابت با یكدیگر، قیمت هایشان را شكستند ، قیمت دارو امسال باید كاهش یابد.



**خمیر مرغ و مجاز بودن یا نبودن آن؟

وزیر بهداشت در خصوص اینكه سازمان دامپزشكی دیروز طی بخش نامه ای خمیر مرغ را مجاز اعلام كرده است، تصریح كرد: این سازمان حتما در این زمینه با سازمان غذا و دارو و استاندارد ، هماهنگ، عمل كرده است . اگر هماهنگ بودند كار خوبی و اگر هماهنگ نبودند، كار بدی كرده اند زیرا بارها خواهش و تذكر در این زمینه داده بودم.

هاشمی در خصوص سلامت جوانان نیز اظهار داشت: در حوزه سلامت كودكان كمتر از پنج سال و نوجوانان اقداماتی انجام داده ایم اما اقدامات ما در حوزه سلامت جوانان صرفا به آموزش و آگاهی بخشی و نیز حوزه اعتیاد محدود شده است.



**ورود تجهیزات پزشكی به كشور با شرط انتقال دانش صورت می گیرد

وزیر بهداشت گفت: امسال قرار است 15 مركز گاما نایف (نوعی فناوری جراحی) راه اندازی شود.

هاشمی افزود: شب گذشته نیز قرار داردی با شركت مپنا داشتیم تا بطور مشترك با هیات امنای ارزی وزارت بهداشت برای واردات تجهیزات پزشكی با شرط انتقال دانش و فناوری آن، سرمایه گذاری كنند.

هاشمی تصریح كرد: علت تاخیر در واردات برخی تجهیزات پزشكی نیز همین شرط انتقال دانش بوده است زیرا اكنون بطور مثال تعداد زیادی دستگاه تصویربرداری سی تی اسكن به علت خراب شدن تیوب ، بدون استفاده مانده است.

اجتمام(3)**9185**1776
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه