۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۱۹
کد خبر: 81585453
T T
۰ نفر
منابع هدفمندي يارانه ها به درستي در بخش سلامت هزينه شد

اصفهان- ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: با اولويت بندي دولت يازدهم، منابع قانون هدفمندي يارانه ها به درستي در جهت نياز مردم يعني بخش سلامت هزينه شد.

به گزارش ايرنا، دكتر غلامرضا اصغري روز يكشنبه در همايش يك روزه « ايمني مواد غذايي از مزرعه تا سفره» در اصفهان افزود: دولت يازدهم با اجراي برنامه تحول نظام سلامت و هزينه كرد منابع اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در اين بخش، علاوه بر كاهش هزينه هاي درماني براي مردم، به اشتغال و آموزش عمومي نيز رونق داد.

وي با اشاره به رنجي كه مردم بدليل هزينه هاي سنگين درمان در سال هاي گذشته داشتند، اظهار كرد: معضلات ساليان گذشته را در يك سال گذشته و در اجراي برنامه تحول نظام سلامت پشت سر گذاشتيم.

وي برخي از اين معضلات را فرسودگي بيمارستان ها، استهلاك تجهيزات پزشكي، هزينه هاي سنگين درمان، كمبود پزشك و دارو و هزينه هاي بيماران صعب العلاج عنوان و تصريح كرد: اين هزينه هاي سنگين باعث شده بود تا تعدادي از خانواده ها به خط فقر برسند.

اصغري با تاكيد بر اينكه اگر انسان سالم نباشد، اقتصاد سالم و توسعه نيز نخواهيم داشت گفت: فقط 25 درصد عوامل مربوط به سلامت به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير آن در گرو همكاري بين بخشي است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با اشاره به نامگذاري يكي از روزهاي هفته سلامت به « همكاري بين بخشي» افزود: يكي از عوامل تعيين كننده در حفظ سلامت جامعه همكاري هاي بين بخشي و سياست هايي كه به آن كمك مي كند، است.

وي با اشاره به نامگذاري امسال به دولت و ملت، همدلي و همزباني اظهار كرد: مقدمه اين شعار، تحقق آن در بين دستگاه هاي دولتي است كه نياز به همكاري تنگاتنگ دارند.

اصغري شعار امسال هفته سلامت را « ايمني غذا از مزرعه تا سفره» عنوان و اضافه كرد: در اين موضوع نياز به همكاري بين بخشي به خوبي ملموس است.

وي متولي هر يك از حلقه هاي زنجيره از مزرعه تا سفره را يكي از دستگاه ها و ارگان ها مانند جهاد كشاورزي خواند و تاكيد كرد: حلقه هاي اين زنجيره بايد بهم متصل باشد هرچند ما هنوز فاصله زيادي تا تحقق اين شعار داريم.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان همچنين با اشاره به اينكه چند هزار نفر در استان اصفهان در يك هفته به بيماري اسهال يا اسهال خوني مبتلا شدند، گفت: يكي از علت هاي آن گرفتاري است كه در بحث سبزيجات و كشت آن وجود دارد كه بايد به طور اساسي در استان اصفهان حل شود.

اصغري شناسنامه دار كردن محصولات كشاورزي را در اين زمينه ضروري دانست و تصريح كرد: لازم است همه حلقه هاي زنجيره غذا از مزرعه تا سفره، شناسايي، مستند سازي و قابل رديابي شود تا از مصرف آن اطمينان حاصل كنيم.

مدير گروه بهداشت محيط مركز بهداشت استان اصفهان نيز در اين همايش گفت: با وجود همه تلاش هاي صورت گرفته درباره ايمني غذا، پارسال 165 تن و نوروز امسال 67 تن مواد غذايي فاسد و تقلبي در استان كشف و معدوم شد.

مهدي رفيعي با بيان اينكه برنامه هاي جدي تري براي سلامت مردم در بعد ايمني غذا داريم، افزود: در هفته گذشته درگير موضوع شيوع بيماري اسهال شديم كه ريشه آن در سبزي آلوده و عدم رعايت مسائل بهداشتي است.

وي با اشاره به اينكه 70 درصد بيماري هاي عفوني از طريق غذاي ناسالم به انسان سرايت مي كند، اظهار كرد: عرضه مواد غذايي حامل آلودگي ميكروبي، انگلي يا مواد شيميايي، موجب ابتلاي انسان به 200 بيماري از اسهال تا سرطان مي شود.

اين كارشناس بهداشت محيط عوامل عمده بيماري هاي ناشي از مواد غذايي را كوتاهي در كنترل زمان و دما و عدم رعايت بهداشت خواند و گفت: عوامل بيولوژيك مانند باكتري و ويروس و عوامل شيميايي مانند باقيمانده داروهاي دامي، آفت كش ها و فلزات سنگين نقش اساسي در ايجاد مسموميت غذايي دارد.

به گفته وي با اقدامات انجام شده توسط صنوف مختلف، استان اصفهان بهترين وضعيت بهداشتي و بهسازي مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي را در كشور دارد.

از اول تا هفتم ارديبهشت امسال به عنوان هفته سلامت نامگذاري شده كه شعار امسال آن « ايمني غذا از مزرعه تا سفره» است.

هفتم آوريل مصادف با 18 فروردين روز جهاني سلامت است.

پ/3011/ 6508

سرخط اخبار استان‌ها